Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?


  • Antal röstningar
    0

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vrickade foten på försommaren och har efter det haft en konstant ömmande fot. Inga problem att använda den och köra på full styrka men så fort jag vrider på den så svider det i foten.
Har varit i Indien i tre veckor och passade på att ta träningsuppehåll och nu är smärtan vid vridning nästan borta. Kanske försvinner den helt om jag vilar ett par tre veckor till men jag är så grymt träningssugen, what to do? Hur brukar läkeprocess efter vrickning funka? Det är som sagt inte vid användning det tar emot, annars hade det varit naturligt att vänta.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Vrickade foten på försommaren och har efter det haft en konstant ömmande fot. Inga problem att använda den och köra på full styrka men så fort jag vrider på den så svider det i foten.
Har varit i Indien i tre veckor och passade på att ta träningsuppehåll och nu är smärtan vid vridning nästan borta. Kanske försvinner den helt om jag vilar ett par tre veckor till men jag är så grymt träningssugen, what to do? Hur brukar läkeprocess efter vrickning funka? Det är som sagt inte vid användning det tar emot, annars hade det varit naturligt att vänta.

Gör det ont vid vridning så rekommenderar jag tejp!!! Jag vrickade ena foten, kunde spela korpenmatcher i fotboll redan 2 veckor efteråt. Köp riktiga sporttejp, styva sådana, ska INTE vara mjuka tejp för då är det värdelöst.

Tejpa enligt den här videon (obs, inga veck får finnas, det ska vara helt slätt)


Jag hade inte ont av att springa etc men just vridning var jobbigt precis som i ditt fall. Normal läketid med vila är väl 2-6 månader beroende på hur illa det var. Tips av mig, kör tejpat när du tränar i ett tag, gå sen över till stöd innan du kör helt utan just för att vänja foten vid träning och belastning.

Kanske röntgen vore på sin plats?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vrickade foten på försommaren och har efter det haft en konstant ömmande fot. Inga problem att använda den och köra på full styrka men så fort jag vrider på den så svider det i foten.
Har varit i Indien i tre veckor och passade på att ta träningsuppehåll och nu är smärtan vid vridning nästan borta. Kanske försvinner den helt om jag vilar ett par tre veckor till men jag är så grymt träningssugen, what to do? Hur brukar läkeprocess efter vrickning funka? Det är som sagt inte vid användning det tar emot, annars hade det varit naturligt att vänta.

En bra sjukgymnast brukar göra underverk.
För övrigt är det svårt med motivationen så här i det Stockholmska kallblötmörkret...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Gör det ont vid vridning så rekommenderar jag tejp!!! Jag vrickade ena foten, kunde spela korpenmatcher i fotboll redan 2 veckor efteråt. Köp riktiga sporttejp, styva sådana, ska INTE vara mjuka tejp för då är det värdelöst.

Tejpa enligt den här videon (obs, inga veck får finnas, det ska vara helt slätt)


Jag hade inte ont av att springa etc men just vridning var jobbigt precis som i ditt fall. Normal läketid med vila är väl 2-6 månader beroende på hur illa det var. Tips av mig, kör tejpat när du tränar i ett tag, gå sen över till stöd innan du kör helt utan just för att vänja foten vid träning och belastning.

Kanske röntgen vore på sin plats?

Jag har kört lindat sen försommaren och träningen funkar bra, problemet är mer den kvarhängande smärtan. Känns som nån gör tusen nålar på mig om jag "ritar en cirkel" med foten och det oavsett om jag är på träning eller sitter hemma i soffan.
Nu är det som sagt mkt lindrigare efter tre veckors vila så frågan är nog mer om jag ska vila året ut eller om jag kan gasa på igen.
Röntgen, vad kan man se på en sån, hade inte ens tänkt på att söka vård faktiskt, men det borde man kanske. :)
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
En bra sjukgymnast brukar göra underverk.
För övrigt är det svårt med motivationen så här i det Stockholmska kallblötmörkret...

Ja, jag borde kanske konsultera vården, men tänkte att SH brukar veta bäst! :)
Jag har massor av motivation tyvärr, vill inte alls vila. Älskar faktiskt att träna i skitväder.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Ja, jag borde kanske konsultera vården, men tänkte att SH brukar veta bäst! :)
Jag har massor av motivation tyvärr, vill inte alls vila. Älskar faktiskt att träna i skitväder.

Du behöver inte konsultera vården men att det kan vara bra med en röntgen om foten inte är bra fortfarande. Egentligen ska man röntga vid en vrickning men det är inte många som åker in och kollar (bland annat jag :D).

Jag anser att om man inte har ont när man tränar så kan man träna. Men sen får alla göra som de vill på sina egna risker. :D
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ja, jag borde kanske konsultera vården, men tänkte att SH brukar veta bäst! :)
Jag har massor av motivation tyvärr, vill inte alls vila. Älskar faktiskt att träna i skitväder.

Gillar ju också att träna i skitväder. När jag väl kommer ut. Och det är där det brister. Blev 12km idag iallafall och 40km MTB igår:tummenupp
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ösregn för hundrade dagen i rad typ.

Bara att ge sig ut. #theeyeofthetiger
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ösregn för hundrade dagen i rad typ.

Bara att ge sig ut. #theeyeofthetiger

Jag har flyttat och donat, så har bara inte haft ork att ta mig ut. Finns dock ett fint spår runt knuten så tänkte göra ett försök till helgen om det inte är pissväder.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har flyttat och donat, så har bara inte haft ork att ta mig ut. Finns dock ett fint spår runt knuten så tänkte göra ett försök till helgen om det inte är pissväder.
Pissväder är inget hinder, gäller bara att klä sig rätt. Hård vind är värre.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Bara för att jag sitter o väntar på att mina bakpotatisar ska bli klara i ugnen (blir entrecote till om ni undrade) kan det vara intressant att veta att endast en 10 min löpning varannan dag kan hålla länd/korsrydds problem borta.
Då jag hade ett allmänt slitigt jobb tidigare samt stryrketrände hårt så tog korsryggen mycket stryk o inte fick den läka tillräckligt. De flesta vet väl att tränar man något då och då så blir det träning....belastar man något mer än normalt 8 timmar om dagen på jobbet är det slitage.
Oavsett...blev tillsagd av en ryggknäckare att jag skulle testa att springa bara några min, typ 10-15 varannan dag för att lätta på spänningarna i ryggen.

Har nu inte haft problem alls med korsryggen sen jag började med detta för ca. 3 år sedan. Dock har jag märkt att slutar jag i några veckor..tex om man har semester o inte haft möjlighet att springa...så smyger sig ryggonten sakta men säkert på. Börjar jag då springa igen...puff...ryggont borta på några dagar.

Ett litet tips för den allmänna massan ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tyckte jag också, tills jag sprang marathon 2012 i 5-6°, ösregn och -förvisso - hård blåst.


fy fan

Det lät bra drygt, jag kutade min första halvmara på en tävling i somras (1:45 nånting i sluttid) och hade klockren motvind i stormklass nästan hela vägen. Sista kilometern gick över en rätt lång bro där vinden låg på från sidan och vinden tog tag i bakre foten så jag höll på slå snubbelkrok på mig själv för varje löpsteg...:gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det lät bra drygt, jag kutade min första halvmara på en tävling i somras (1:45 nånting i sluttid) och hade klockren motvind i stormklass nästan hela vägen. Sista kilometern gick över en rätt lång bro där vinden låg på från sidan och vinden tog tag i bakre foten så jag höll på slå snubbelkrok på mig själv för varje löpsteg...:gnissla

Bra tid, kul!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En polare loggade jst 30 km på runkeeper och här sitter jag med en grogg :gnissla
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det tar sig i alla fall, nöter på en par tre mil i veckan med målet satt på 1:30 på samma tävling till sommaren. Fan tro´t, får nog vara vindstilla i sånt fall...

Nej fy för sådana tider, man skall bekvämlufsa, inte knästrumpor å sånt. ;)
(Kör hårt! :))
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du då, är du en sån där tokfan som kutar fjällmarathon och ultraintervaller?:)

Vet du, det är så jävla illa att jag gick från "långdistanslöpare" till krympling med svåra ryggproblem på mindre än en månad.

Annars så är inte min löparkarriär så imponerande, var mer en kul grej, började med Bellmanstafetten, sedan Halvmara, Lidingö, och sedan körde jag två maror och sedan pajade allt.
Funderar på att börja med GTA istället. :gnissla

Löpning är fortfarande grymmaste motionsformen, långt från bästa men så skönt att kunan ta med sig dojor, shorts, linne och GPS var helst på jorden och bara dra ut.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top