Fågelmatartråden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Såg en flock Steglitsar i en tistelsamling på en ruderatmark mellan två industritomter i bromma. Kan man få dessa att stanna över vintern eller äter de bara tistelfrön? Har för mig att de är kanske-flyttare.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Såg en flock Steglitsar i en tistelsamling på en ruderatmark mellan två industritomter i bromma. Kan man få dessa att stanna över vintern eller äter de bara tistelfrön? Har för mig att de är kanske-flyttare.

Jo, de stannar ibland. De äter vanliga fröblandningar i alla fall. De steglitser jag har sett har inte stannat länge vid fågelbordet dock. De kanske rör sig över stora områden för att få käk?

Själv såg jag ett jättegäng med bofinkar hemmavid härförleden. Mest hannar, det är ju dom som stannar. Honorna pyser iväg och är mer sällsynta på vintern.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det någon som vet varför duvor inte skalar fröna?
Tycker det verkar onödigt att skicka något näringsfattigt och svårsmält (väl?) genom matsmältningsapparaten. Iofs. går det fort när de äter (ja, jag har klockat dem), kanske det kompenserar att inte allt de stoppar i sig är av så hög kvalitet?

När jag häller ut en liten hög frön, och tar tiden när duvan börjar äta, tar det ungefär 4,5 min innan duvan går in i väggen och ger upp. I början äter den fort, ca två frön/sek, för att sedan plana ut till knappt ett frö per sekund.

Låt säga att en duva plockar i sig bortåt 600 frön innan paltkoma inträder, hur stor del är fröskal, d.v.s. onödigt att den äter? Skulle duvan tjäna på att skala fröna först, det blir ju mer näring per kilo? :va


Svårt det här...
Det kan inte vara så att de äter skalen för matsmältningens skull?
T.ex. höns äter ju grus för att maten ska malas sönder lite extra i magsäcken. Säkert fler fåglar som gör så.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det kan inte vara så att de äter skalen för matsmältningens skull?
T.ex. höns äter ju grus för att maten ska malas sönder lite extra i magsäcken. Säkert fler fåglar som gör så.

Ja självklart, så kan det ju vara! :glömdet
Undulater t.ex, blir ju förstoppade och dör om de inte får picka lite fint grus i buren.


Ska bli kul att börja mata igen, men jag tänkte vänta tills jag är hemma igen i början av december. Det lustiga är att jag redan sett talgoxar som ser ut att leta efter matbordet. De hovrar (heter det så?) där matbordet brukar hänga, och klänger på väggen där talgbollarna tidigare hängt. Tillfälligheter, eller minns de att det var här käket fanns i vintras?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har Talgoxar som kommer och pickar på fönsterbrädan i köket när det behöver fyllas på i trädgården, så nog har du några som saknar dig! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har Talgoxar som kommer och pickar på fönsterbrädan i köket när det behöver fyllas på i trädgården, så nog har du några som saknar dig! :)

Vad trevligt det lät - att de saknar mig. :)

Men dina talgoxar är rätt smarta eftersom de sätter det i samband; picka på rutan = snart kommer maten! Även hos mig är mesarna klyftigast. När jag hänger upp matbordet första gången för säsongen är det blåmesar och talgoxar som är snabbast att fatta vad som är på gång.
Pilfinkarna däremot verkar lite bakom, nästan så man undrar vad det är de inte förstår?! Maten är ju framdukad och är bara att trycka i sig, men istället sitter de och tittar på och låter mesarna äta sig proppmätta.


Har fåglar bra luktsinne, eller hur vet de annars att maten är serverad? :va
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nog har Talgoxarna saknat dig! :)

Med mina Talgoxar kan det nog vara att jag gärna vill att de ska påminna mig och inte retas som Skatorna gör med Katten!:)

Men Skatorna, som jag och Katten inte uppskattar direkt, är ganska luriga. Fågelmataren är för liten så de kan inte sitta och äta som småfåglarna. Men de hänger där ändå och flaxar, äter det de kan och spiller då samtidigt en massa på gräset som de lugnt äter sedan...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...och inte retas som Skatorna gör med Katten!

De gör det med flit alltså?! :hihi Du får lära katten att gå därifrån när skatorna mobbas!


Jag har lite svårt för kajor, de skränar och river och sliter i allt de ser. Men när det snöat får jag min hämnd...
Taket på matbordet är tillräckligt platt för att snön ska ligga kvar så länge småfåglar landar för att äta. Men när kajorna flaxande kommer dit så gör tyngden att bordet lutar nära 45 grader, men dumt nog hänger de kvar trots den mindre lavin de just ska få rakt i ansiktet! :rofl:banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De gör det med flit alltså?! :hihi Du får lära katten att gå därifrån när skatorna mobbas!

Jodå, de retas med flit men hon bryr sig inte så mycket längre när hon lärt sig att de är för snabba.

Men hon kan sitta på fönsterbrädan och vika ner huvudet och ge ifrån sig kraxande läten när det är skator utanför så hon är inte helt likgiltig...:hihi
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
På tal om fladdermöss så har ja en liten historia från 15-årsåldern... Såg en stackare som en katt tagit så kattrackarn jagade ja bort, stoppade flygarn i magfickan på munktröjan, knäppte jackan å hoppade på moppen... Stannade på hemvägen å skulle släppa ut denna varelse, puts väck va den dock :va... Efter lite varsamt letande så hittade ja den i min armhåla :crash... Släppte den på en björkstam å den klättrade lite försiktigt uppåt :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag brukar inte mata fåglar.
Men för några år sedan satt jag i köket drack kaffe, då landade en talgoxe på
fönsterbrädan. Som helt utan förvarning började knacka på fönstret.
Jag blev förvånad men gick till kylskåpet och hämtade en bit ost.
Öppnade fönstret och höll ut handen med ostbiten.

Sekunden senare satt han i handen tog ostbiten och flög iväg.
Så varje gång Talgoxen såg mig genom fönstret så knacka det på.
Vid flera tillfällen när ungarna var flygfärdiga så följde dom med vid påhälsningen.
Var orolig att dem skulle lära sig tricket, men det gjorde dem inte som tur var.

Efter några år så gjorde jag en test med en bit äpple.
Talgoxen tog biten som vanligt och flög iväg men kom till baka efter några sekunder.
Tog fram en ny bit äpple, han landade i handen men tog inte äppelbiten utan
hoppade ner till fönsterbrädan och knackade på fönstret.
Det var en tydlig kommunikation från den "smarta" talgoxen.

Detta pågick i cirka 5 år mellan slutet av juni till början av augusti.
Sedan försvann Talgoxen.

Varenda tribaltatuerad pitbullägande adidasbralla har nu glansiga ögon :gråta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På tal om fladdermöss så har ja en liten historia från 15-årsåldern... Såg en stackare som en katt tagit så kattrackarn jagade ja bort, stoppade flygarn i magfickan på munktröjan, knäppte jackan å hoppade på moppen... Stannade på hemvägen å skulle släppa ut denna varelse, puts väck va den dock :va... Efter lite varsamt letande så hittade ja den i min armhåla :crash... Släppte den på en björkstam å den klättrade lite försiktigt uppåt :)
Härlig historia, tänk om alla kunde vara lika snälla. :krama

Jag gjorde nästan en kopia på det när jag jobbade på Vägverket på 90-talet. Körde runt med en stor Ljungby lastmaskin med ett slåtteraggregat och saxade ned gräset utmed vägkanterna. En morgon fick jag syn på en liten fågel (tror det var en entita/talltita) som låg på vägen, så jag stannade och gick ut för att kolla. När jag böjde mig ned såg jag att den blinkade = den lever!
Antagligen hade den blivit påkörd och var omtöcknad av smällen, så jag tog in den i hytten så den fick lite lugn och ro och körde vidare. Efter en kvart började den kvickna till och röra lite på sig. Jag öppnade dörren, men körde vidare, och till slut förstod den piken och flög ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:lol:rofl:D
Ja ja, jag får väl börja med talgbollar i allafall. Det är ju nåt de gillar...



Även de DJÄ--A skatorna gillar talgbollar! :mad: Så jag försöker göra det så besvärligt som möjligt för skatorna annars är de borta på nolltid. :gnissla

Fågelmataren utan nät har så små pinnar så de DJ... inte ska äta där men då flaxar de och äter halvt hängandes på pinnen och skakar mataren så mera rasar ut på marken. Det enda positiva är väl att de äter från marken så det inte blir så mycket till råttorna...:rolleyes:

Köpte en hink med talgbollar på Rusta som är uppskattade. Nu finns ju Rusta i Nyping också.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Även alikor (kajor) är förtjusta i fågelbordets gåvor. Det värsta med dom är att de även klipper en och annan småfågel. Skatorna har jag aldrig sett göra så, men de är ju å andra sidan notoriska äggtjuvar. Äter även ungarna de skurkarna.

Jag bryr mig inte så mycket att de äter upp maten. Hade jag lyxat med talgbollar hade jag kanske stört mig, men maten jag ger är inte så dyr.

Nu har jag två nötskrikor runt mitt hus!!! Vilken glädje! Och ekorrarna är tillbaka! Berg- och bofinkar till förbannelse... ett gäng på många hundra fåglar som rör sig i skogen här. De flyttar nog så snart kylan kommer. Ännu är det 10 grader på nätterna här nere.

Skönt med mildväder, då håller sig husmusen (råttor) utomhus.

Varför kallar ni möss för råttor, ni svenska språkets härskare och väktare??? Det är ju som att kalla hare för kanin. Ordfattigt ju.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Även alikor (kajor) är förtjusta i fågelbordets gåvor. Det värsta med dom är att de även klipper en och annan småfågel. Skatorna har jag aldrig sett göra så, men de är ju å andra sidan notoriska äggtjuvar. Äter även ungarna de skurkarna.

Jag bryr mig inte så mycket att de äter upp maten. Hade jag lyxat med talgbollar hade jag kanske stört mig, men maten jag ger är inte så dyr.

Nu har jag två nötskrikor runt mitt hus!!! Vilken glädje! Och ekorrarna är tillbaka! Berg- och bofinkar till förbannelse... ett gäng på många hundra fåglar som rör sig i skogen här. De flyttar nog så snart kylan kommer. Ännu är det 10 grader på nätterna här nere.

Skönt med mildväder, då håller sig husmusen (råttor) utomhus.

Varför kallar ni möss för råttor, ni svenska språkets härskare och väktare??? Det är ju som att kalla hare för kanin. Ordfattigt ju.

Råtta är råtta, mus är mus. :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Även de DJÄ--A skatorna gillar talgbollar! :mad: Så jag försöker göra det så besvärligt som möjligt för skatorna annars är de borta på nolltid. :gnissla

Fågelmataren utan nät har så små pinnar så de DJ... inte ska äta där men då flaxar de och äter halvt hängandes på pinnen och skakar mataren så mera rasar ut på marken. Det enda positiva är väl att de äter från marken så det inte blir så mycket till råttorna...:rolleyes:

Köpte en hink med talgbollar på Rusta som är uppskattade. Nu finns ju Rusta i Nyping också.

http://www.fxairguns.com/
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Hörrni, gillar inte fåglarna upplägget, eller är det för varmt fortfarande? Har satt upp bif fågelmatare, men föggla verkar inte fatta galoppen. Har prövat o lägga lite frön på karmen nedanför o då försvinner de, men det kan vara skatorna iofs.

Nån som vet varför det inte kommer nån o hälsar på?

fågelbord.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top