Fågelmatartråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Naturen kan vara besvärlig för den som lever i en Disneyvärld. :D

Vad nu? Tror du jag har hela Disney runt huset? Hacke Hackspett är Walter Lantz om jag får be.

Men annars så finns här både Piff och Puff, samt så har de fått en unge som är betydligt mindre skygg än sina föräldrar. Inga ankor, men Musse och Mimmi med ungar har jag ihjäl några gånger per år. Frost-Sven är på besök nån gång per år men desvärre har jag inte hunnit ut med yxan. Lucifer springer över gården flera gånger om dagen men mössen under min bod skiter han i. Och Bolt kommer på besök nån gång per år när han smitit hemifrån. En gång var Tuck in på gården och vände.
:va Ja, jag lever nog i en Disneyvärld...

Men va fan! Jag hade ju satt upp holkarna för att få myggjagare inte för att mata hacke hackspett. :gnissla Tidigt var han ute dessutom själv visste jag inte ens att äggen var kläckta. Funderar på om jag måste börja mata Hacke nu så han slipper äta fler av mina gäster.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad nu? Tror du jag har hela Disney runt huset? Hacke Hackspett är Walter Lantz om jag får be.

Men annars så finns här både Piff och Puff, samt så har de fått en unge som är betydligt mindre skygg än sina föräldrar. Inga ankor, men Musse och Mimmi med ungar har jag ihjäl några gånger per år. Frost-Sven är på besök nån gång per år men desvärre har jag inte hunnit ut med yxan. Lucifer springer över gården flera gånger om dagen men mössen under min bod skiter han i. Och Bolt kommer på besök nån gång per år när han smitit hemifrån. En gång var Tuck in på gården och vände.
:va Ja, jag lever nog i en Disneyvärld...

Men va fan! Jag hade ju satt upp holkarna för att få myggjagare inte för att mata hacke hackspett. :gnissla Tidigt var han ute dessutom själv visste jag inte ens att äggen var kläckta. Funderar på om jag måste börja mata Hacke nu så han slipper äta fler av mina gäster.

Nu var det inte menat personligt utan mer en känsla hur moderna stadsmänniskor upplever det! :krama

Efter ett litet uppehåll har jag börjat fylla matarna igen och nästan omgående ökade tjattret i trädgården!:)

Tyvärr matar jag även skator och kajor men man kan inte få allt...:(
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte varje dag man kommer så nära inpå, utan zoom:

nozoom.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hacke har varit en gäst sedan länge men nu är de två och har varit synliga flera gånger idag!

Mycket trevligt! :)

Du har ju matat större delen av sommaren, är det stor skillnad på restaurangästerna sommar vs vinter? I så fall borde det väl vara nån brytningstid nu ungefär?


Shoppade loss på ÖB förra veckan och såg att de börjat sälja solrosfrön redan, började rycka i matartarmen dIreCkt! Kunde ju va smart att mata in fåglarna på rätt uteplats redan nu så de vet var de ska boka bord när det blir allvar bortåt november. :)


Har haft vattenbaljan ståendes hela sommaren där allt från rödhakar till duvor och kråkor druckit och badat, trevligt att titta på. T.o.m. en igelkott kom förbi för en slurk vatten ett par sena kvällar i rad. Den kom vaggandes sådär skitnödigt som de gör och gick rakt fram till baljan, så det kan inte ha varit en slump. Vet att de ser marginellt bättre än daggmaskar, så hur hittar de vattnet? Tack vare luktsinnet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg att det såldes skalfria solrosfrön någonstans.
Vore ju skönt att slippa skal-drivorna i vår. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har ju matat större delen av sommaren, är det stor skillnad på restaurangästerna sommar vs vinter? I så fall borde det väl vara nån brytningstid nu ungefär?


Shoppade loss på ÖB förra veckan och såg att de börjat sälja solrosfrön redan, började rycka i matartarmen dIreCkt! Kunde ju va smart att mata in fåglarna på rätt uteplats redan nu så de vet var de ska boka bord när det blir allvar bortåt november. :)


Har haft vattenbaljan ståendes hela sommaren där allt från rödhakar till duvor och kråkor druckit och badat, trevligt att titta på. T.o.m. en igelkott kom förbi för en slurk vatten ett par sena kvällar i rad. Den kom vaggandes sådär skitnödigt som de gör och gick rakt fram till baljan, så det kan inte ha varit en slump. Vet att de ser marginellt bättre än daggmaskar, så hur hittar de vattnet? Tack vare luktsinnet?

Ingen större skillnad. Talgoxe, blåmes, pilfink och nötväcka är pålitliga gäster året runt. Tofsmes har setts oftare på sistone liksom Hacke som inte är ensam längre. :)

Nu finns det säkerligen flera gäster men jag har tyvärr inte någon större koll...

Såg att det såldes skalfria solrosfrön någonstans.
Vore ju skönt att slippa skal-drivorna i vår. :)

Jag handlar här http://www.vivara.se/main_category/id=1/fågelmat.html och är väldans nöjd. Det ser ut som det är dyrare men du köper inte en massa skräp som hamnar bredvid och inte blir uppätet.

Fast dyrare blir det för det äts betydligt mer nu jämfört med skräpet som serverades tidigare...:rolleyes:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nu vill jag också ge småfåglarna en dräglig vinter, men kommer dom att hitta maten på min fönsterbräda mitt inne i stan?
Jag ser aldrig några småfåglar på vintern, bara jobbiga fyllon.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu vill jag också ge småfåglarna en dräglig vinter, men kommer dom att hitta maten på min fönsterbräda mitt inne i stan?
Jag ser aldrig några småfåglar på vintern, bara jobbiga fyllon.

Mata i buskarna vid tehran grill och i parken ovanför bastugatan. Jag får inte mata vid fönstret men ute på innergården är ok.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Visst hittar de! Men matar du med billigt skräp blir det svårare att behålla dem för de drar dit käket är bäst. Har du bra mat går det åt och då drar de när det tar slut... :)



Fyllon ska du nog undvika att mata, det kan bli jobbigt om käket är bra så de återkommer... :tungan
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Mata i buskarna vid tehran grill och i parken ovanför bastugatan. Jag får inte mata vid fönstret men ute på innergården är ok.
Men jag vill ju se dom utanför funstrett juu.

Visst hittar de! Men matar du med billigt skräp blir det svårare att behålla dem för de drar dit käket är bäst. Har du bra mat går det åt och då drar de när det tar slut... :)



Fyllon ska du nog undvika att mata, det kan bli jobbigt om käket är bra så de återkommer... :tungan
Två bra tips :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag startade fågelmatarsäsongen hos mig. 13.53 var matbordet uppsatt och 13.54 satt första talgoxen där! Det måste ha varit efterlängtat?

Undrar förresten var alla blåmesar är, har inte sett nån på hela sommaren?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I helgen åkte fågelholken upp för då började dom picka på rutan och titta argt på mig.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top