Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har för mig jag hört/sett/läst nånstans att fåglar och reptiler har utvecklats ur samma frö för miljontals år sen, ligger det nån sanning i det? Reptiler (krokodiler, sköldpaddor osv) blir ju rätt gamla, kanske därför fåglar också är "programerade" att bli gamla? :va

:va

Det där behöver vi nog en expert för att reda ut. :)

Häpp!

Tillgängligt sex dagar till:
http://www.svtplay.se/dinosauriernas-planet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jahapp, då har jag slutat mata så nu får de klara sig själva. Jag köpte ju tre 18kg säckar på ÖoB den 2:a april, och fram till nu har det gått åt två hela säckar - på bara en månad! Det innebär att jag har en säck kvar, men den får stå på vinden tills säsongen börjar i höst igen.

I höstas köpte jag en sån där hink med talgbollar som bara är ett tiotal kvar av, så jag tänkte ut ett smart (trodde jag) sätt att bli av med dem. I syrénbusken utanför hängde jag upp ett knippe bollar med hjälp av öppningsbara buntband, påminde starkt om sommarversionen av julgran.
Efter en halvtimme var kajorna proppmätta. Småfåglarna däremot fick inte ens provsmaka.


Tidigare hade jag kungsfåglar på besök, fick åtminstone några bilder på dem. Efter en lite väl effektiv diskrensning kan jag inte föra över bilderna till datorn längre men försöker snacka hit bättre vetande kompisar för en lösning, jag vill ju att SH-expertisen ska få se!
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu minsann är där fart i en av mina holkar... och jag tror det är svartvit flugsnappare som är intresserade! De jagade precis bort en liten rödhake... måste ju vara surt! Här har den varit hela vintern, så kommer de där jädra invandrande flugätarna och tar lägenheten mitt framför näsan! :)

Skall försöka kika på de andra holkarna jag satt upp, om där är liv.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...bla bla bla, "kungsfågel" bla bla bla...
DSCN0704.jpgDSCN0705.jpg
Då så, ser nu äntligen att bilderna blev direkt usla, men kan nån bekräfta att det är kungsfåglar? :Bugar Snäälla..?


Och sen har jag, på tidigare inrådan i tråden, köpt gräsfrö till den kala fläcken under fågelbordet. Detta för att förekomma ett fågelmatarförbud från HSB. Såddes häromdagen:
DSCN0710.jpg
Återkommer med rapport om växtligheten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu minsann är där fart i en av mina holkar... och jag tror det är svartvit flugsnappare som är intresserade! De jagade precis bort en liten rödhake... måste ju vara surt! Här har den varit hela vintern, så kommer de där jädra invandrande flugätarna och tar lägenheten mitt framför näsan! :)

Skall försöka kika på de andra holkarna jag satt upp, om där är liv.

Nu har jag också fått svartvita flugsnappare i minst en holk. Ingen snack om saken då jag ser den väl från sovrummet på morgonen. :banana Har dålig koll på de övriga men det är mycket fåglar här så nåt flyttar nog in.

Det var förresten samma holk som först hade besök av talgoxe, men oxen blev nog utkickad efter att han fixat inredningen.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Laidback,
Svårt att avgöra på bilderna. Det kan vara en Grönsiska också.
Jag saknar det gula hjässbandet som brukar känneteckna en Kungsfågel men som kan saknas hos en ungfågel.

Grönsiska har också gula band på vingarna, Kungsfågeln saknar dessa. Men som sagt, bilderna ger inget otvetydigt resultat. Du kan ha fått bingo också.:yoparty
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu har jag också fått svartvita flugsnappare i minst en holk. Ingen snack om saken då jag ser den väl från sovrummet på morgonen. :banana Har dålig koll på de övriga men det är mycket fåglar här så nåt flyttar nog in.

Det var förresten samma holk som först hade besök av talgoxe, men oxen blev nog utkickad efter att han fixat inredningen.

Läste att svartvita flugsnappare är bigamister. Hanen alltså. Så fort han kirrat en hona, och hon ligger på ägg fixar han ett revir till med en ny hona. När älskarinnan ligger på äggen återvänder han till frugan och hjälper till att föda upp de ungarna. Älskarinnan och hennes ungar lämnar han åt sitt öde...

Jag håller lite koll på min flugsnapparhane... undras vad han har i kikaren?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
View attachment 405986View attachment 405987
Då så, ser nu äntligen att bilderna blev direkt usla, men kan nån bekräfta att det är kungsfåglar? :Bugar Snäälla..?

Jag skulle nog tippa på att det är en Grönsiska. Tittar man enbart på vingbanden så liknar det grönsiskan till stor del. Som Pricken också säger så saknas också det gula hjässbandet. Trevligt besök ändå :)

Har själv flyttat och hoppas få se lite nya fågelarter nu. Har väl inte sett något speciellt ännu bortsett från två svanar som håller till väldigt nära huset. Jag visste inte att de kunde vara riktiga nattsuddare! De kan vara rätt livat in på småtimmarna för att sedan vara knäpptyst fram till lunch. Morgontrötta lär de vara :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback,
Svårt att avgöra på bilderna. Det kan vara en Grönsiska också.
Jag saknar det gula hjässbandet som brukar känneteckna en Kungsfågel men som kan saknas hos en ungfågel.

Grönsiska har också gula band på vingarna, Kungsfågeln saknar dessa. Men som sagt, bilderna ger inget otvetydigt resultat. Du kan ha fått bingo också.:yoparty

Jag skulle nog tippa på att det är en Grönsiska. Tittar man enbart på vingbanden så liknar det grönsiskan till stor del. Som Pricken också säger så saknas också det gula hjässbandet. Trevligt besök ändå :)

Har själv flyttat och hoppas få se lite nya fågelarter nu. Har väl inte sett något speciellt ännu bortsett från två svanar som håller till väldigt nära huset. Jag visste inte att de kunde vara riktiga nattsuddare! De kan vara rätt livat in på småtimmarna för att sedan vara knäpptyst fram till lunch. Morgontrötta lär de vara :D

Jo, det var det jag misstänkte när jag såg dem, de såg ju ut som minigrönsiskor. Jag trodde dock att april var för tidigt för redan halvvuxna fåglar, men nu när jag ser bilder på kungsfågel är de inte ett dugg lika. Trist...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och sen har jag, på tidigare inrådan i tråden, köpt gräsfrö till den kala fläcken under fågelbordet. Detta för att förekomma ett fågelmatarförbud från HSB. Såddes häromdagen:
View attachment 405993
Återkommer med rapport om växtligheten.

Tänkte bara visa hur gräsfröna tagit sig:
DSCN0741.jpg
Resultatet är lite sådär kan man väl tycka, verkar mest ha varit maskrosfrön i mitt paket...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tänkte bara visa hur gräsfröna tagit sig:
View attachment 407343
Resultatet är lite sådär kan man väl tycka, verkar mest ha varit maskrosfrön i mitt paket...

Man måste vattna mycket i början! :) Kommer höstregn skall du ser gräset kommer så fint lagom till nästa matningssäsong!

Vad är det för fåglar som äter gräs? :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Man måste vattna mycket i början! :) Kommer höstregn skall du ser gräset kommer så fint lagom till nästa matningssäsong!

Vad är det för fåglar som äter gräs? :va
Jag tror jag gjorde det mesta rätt vid sådden, kanske att det skulle såtts lite jämnare. Vi var ganska flitiga med vattnandet (läs; varje kväll första veckan), men nästa år får jag vara lite noggrannare.
Köp bättre fågelfrö så äter de upp allt och du slipper ogräs...

Köp billigt och du får mycket skräp och ogräs...

Allt är en kostnadsfråga. Vad skiljer i pris mellan ÖoB-frön (170:-/18kg) och "bättre" frön? Vet att t.ex. ICA tar 230kr för 18kg Nature-frön, men jag har inte märkt nån större skillnad i skräpmängd. Är det nån skillnad på olika fabrikat, så länge vi pratar oskalat?

Givetvis kan man alltid prova skalade frön, men jag är nog lite för snål för det...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag säger bara en sak: Rullgräs! Färdigt direkt, rulla ut och vattna. Klart slur....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Allt är en kostnadsfråga. Vad skiljer i pris mellan ÖoB-frön (170:-/18kg) och "bättre" frön? Vet att t.ex. ICA tar 230kr för 18kg Nature-frön, men jag har inte märkt nån större skillnad i skräpmängd. Är det nån skillnad på olika fabrikat, så länge vi pratar oskalat?

Givetvis kan man alltid prova skalade frön, men jag är nog lite för snål för det...

Det billiga skräpet var det jag köpte också men det är dumsnålt och nu är det bara bra fågelmat som gäller.
Denna gillar jag.http://www.vivara.se/product/id=289/hi-energy_blandning_plus.html
Jag får dyka förbi med nåt kilo så du märker skillnaden. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blev precis vittne till hur en hackspett plockade sig ett skrovmål bestående av flugsnapparunge. Fick även med det på film. Både ledsamt och fascinerande på samma gång. Fattade inte ens att det var hackspettens syfte förrän den flög iväg med ungen i näbben.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Blev precis vittne till hur en hackspett plockade sig ett skrovmål bestående av flugsnapparunge. Fick även med det på film. Både ledsamt och fascinerande på samma gång. Fattade inte ens att det var hackspettens syfte förrän den flög iväg med ungen i näbben.

Adoption? Kidnappning? Flugnappning?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Blev precis vittne till hur en hackspett plockade sig ett skrovmål bestående av flugsnapparunge. Fick även med det på film. Både ledsamt och fascinerande på samma gång. Fattade inte ens att det var hackspettens syfte förrän den flög iväg med ungen i näbben.

Naturen kan vara besvärlig för den som lever i en Disneyvärld. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top