Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Oj, vad många roliga fåglar ni har.

Jag såg en vanlig hackspett i ett träd här plus att nötskrikan var på framsidan av huset. Men jag har slutat mata nu, insekterna är framme... de får reda sig.

Dock har jag satt upp fyra fågelholkar! Sommaren har ju sin fågeltjusning!

edit: i jons (alldeles nyss) såg jag en björktrast på gräset. Årets första då, men den är ju heller inget ovanligt.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det är roligt att fler än "de vanliga" kommer och visar upp sig! Har du sett seglitser tidigare, eller var det första besöket?
Första gången jag såg en trodde jag det var en burfågel som rymt, de har ju så raffig färgteckning!

Första för mig men frun har sett nån förut. :)
Ja, väldigt färgrik, som om någon skvätt färg på den. :tummenupp
Frun fick en på bild när den flög iväg.
Skall se om det går att få över från systemkameran.

.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Idag fick man skåda en större hackspett som letade sin egen mat i ett träd i Traneberg. Det blir man glad av.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Funkar mullvadar på en fågeltråd?

En mullvad har grävt en gång runt hela mitt hus. På baksidan ligger plattor och på framsidan slipers runt en rabatt. Hela vägen ligger högar i spikraka linjer. Den dumme fan är ju under huset! :rofl
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inhandlat 6 fågelholkar inför sommaren, ska montera upp dem runt huset. Hoppas på att få 3 st grå samt 3 st svartvita flugsnappare som inneboende. Tänkte sedan ge dem självbetjäning från myggbuffen hela sommaren.

En fågel äter upp till 2400 myggor per dag, sex familjer blir 14000 mygg om dagen. Fanken om jag inte ska få en myggfri sommar även om några holkar får andra hyresgäster.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag fick man skåda en större hackspett som letade sin egen mat i ett träd i Traneberg. Det blir man glad av.

Min Hacke kom igår också, jag trodde han slutat komma när talgbollarna tagit slut. Min ek har mycke mat, inte bara för nötväckan och trädkryparen tydligen. :tungan

Har haft flugsnappare i holk i trädgården och de har tydligen ett större revir än talgoxar så de jagar bort andra för att vara ensamma. Nu har jag ny holk som verkar befolkas av talgoxe.
Får se när den grå flugsapparen kommer och märker att den gamla gistna holken är utbytt och bebos av talgoxar! :rolleyes:

Matar fortfarande och det är väldans populärt eftersom andra tydligen slutat så alla kommer hit istället. Hoppas de, som tack, stannar och käkar insekter sen... :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Full fast runt fågelbordet trots att vi idag har slut på frön.
Talgoxe, blåmes, domherre (!), növecka, bofink osv.
Sedan en ny som jag aldrig sett förut.
Liten, lite svart på huvudet, lite gul å grön på sidan? :confused:
Någon annan som reflekterat över hur dålig T9 är på fåglar? :)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Full fast runt fågelbordet trots att vi idag har slut på frön.
Talgoxe, blåmes, domherre (!), növecka, bofink osv.
Sedan en ny som jag aldrig sett förut.
Liten, lite svart på huvudet, lite gul å grön på sidan? :confused:
Någon annan som reflekterat över hur dålig T9 är på fåglar? :)

Grönsiskan kanske?

gr%u0025C3%B6nsiska051.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alldeles riktigt. :)
Frun leta upp den på internet.
Fin liten fågel den där grönsiskan. :tummenupp
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Alldeles riktigt. :)
Frun leta upp den på internet.
Fin liten fågel den där grönsiskan. :tummenupp

Grönsiskan käkar al-frön på vintern, men framåt våren så sinar förråden och de börjar väl fundera på revir och sådant. Då ser man den ofta vid fågelborden.

Du bor nära där det finns en del alträd?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grönsiskan käkar al-frön på vintern, men framåt våren så sinar förråden och de börjar väl fundera på revir och sådant. Då ser man den ofta vid fågelborden.

Du bor nära där det finns en del alträd?

Jag är ännu sämre på träd än småfåglar. :rodnar
Men det finns säkert här runt om.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag är ännu sämre på träd än småfåglar. :rodnar
Men det finns säkert här runt om.

Al växer där det är vått. Typiskt vid flodbankar eller där det ofta är översvämning. Den har långa hängen på bar kvist på våren. Små, små kottar på hösten. You can't miss it.

alkottar2.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag var verkligen en första! :)
En Fasan-tupp alldeles utanför frukostfönstret.
Vilken fantastiskt vacker fågel! :tummenupp
En av katterna gav sig på den men den lyfte bara några meter och landa igen.
Katten blev nog lite snopen över hur stor Tuppen var så sen fick den vara ifred. :hihi
Bilden är med iPhone på långt håll så lite risig.
Fasan.jpg
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
MG_8815.png


Min polare hackspett poserar :tummenupp

Edit, den måste ha någon typ av daglig rutin för den kommer alltid förbi vid 11-12 rycket för att käka lunch :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min polare hackspett poserar :tummenupp

Edit, den måste ha någon typ av daglig rutin för den kommer alltid förbi vid 11-12 rycket för att käka lunch :)
Kanonbild igen!
Vad är det för frön? Eller är det jordnötter? Man kanske skulle göra en nysatsning enligt "Kricke-modellen" till nästa säsong och se om det kommer några nya fåglar.
--------


Hur länge ska man mata egentligen?
Bara för att det börjar bli lite grönt så finns det väl inte mer att äta, eller? Det är väl först när insekterna dyker upp som bordet står dukat, antar jag?

Tidigare år har jag slutat nån gång i maj, har dock haft kvar vattenbaljan hela sommarn. Hur gör ni andra som matar?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fortsätt mata! Mata året runt! Du har ju solrosfrön så det räcker ett tag till! :tungan

Min Hacke kommer också vid 11 - 12-tiden. Det är ju inte så ofta jag sitter hemma och har koll på trädgården så jag trodde vår vän gett upp men så är det inte...

Och det finns fortfarande gott om gäster här. Tyvärr matar jag även skator, kajor och duvor men det ska åtgärdas med matare som dessa gäster inte kommer in i! :D
Holken är nu upptagen av Talgoxar, vi får se vad den grå flugsnapparen tycker, om Holken är för stor och dessutom bebodd...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fortsätt mata! Mata året runt! Du har ju solrosfrön så det räcker ett tag till! :tungan

Min Hacke kommer också vid 11 - 12-tiden. Det är ju inte så ofta jag sitter hemma och har koll på trädgården så jag trodde vår vän gett upp men så är det inte...

Och det finns fortfarande gott om gäster här. Tyvärr matar jag även skator, kajor och duvor men det ska åtgärdas med matare som dessa gäster inte kommer in i! :D
Holken är nu upptagen av Talgoxar, vi får se vad den grå flugsnapparen tycker, om Holken är för stor och dessutom bebodd...

Ja okej, jag kör vidare ett tag till. Åtminstone till HSB:s parkarbetararmé kommer igång och ska klippa gräset. Har tyckt att de ser liiite purkna ut när de spanar på den gräslösa fläck som duvor och änder trampat upp under matbordet.


Och visst är det fortfarande högtrafik på matgästerna, håller med, nästan än värre nu än i vintras. Mataren måste toppfyllas vid lunch, annars räcker inte fröna till kvällen. I vintras räckte fröna nästan två dar. Läste nånstans att parningsbestyren kräver mycket energi, så det är väl därför de behöver fylla upp energiförråden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja okej, jag kör vidare ett tag till. Åtminstone till HSB:s parkarbetararmé kommer igång och ska klippa gräset. Har tyckt att de ser liiite purkna ut när de spanar på den gräslösa fläck som duvor och änder trampat upp under matbordet.


Och visst är det fortfarande högtrafik på matgästerna, håller med, nästan än värre nu än i vintras. Mataren måste toppfyllas vid lunch, annars räcker inte fröna till kvällen. I vintras räckte fröna nästan två dar. Läste nånstans att parningsbestyren kräver mycket energi, så det är väl därför de behöver fylla upp energiförråden.

Har du möjlighet att flytta fågelbordet så minskar du slitaget på gräset. :tummenupp

Har du flera ställen att mata på kan du låta det ta slut ibland. :tummenupp

Så gör jag. :)

Här finns lite olika möjligheter. Man behöver inte köpa, man kan använda idéerna också...
http://www.vivara.se/product/id=224/vivaras_kombistång.html
http://www.vivara.se/product/id=227/terrass-bas.html
http://www.vivara.se/product/id=223/upphängningskedja.html
http://www.vivara.se/product/id=158/herdestav.html
http://www.vivara.se/product/id=384/upphängningskrok.html
http://www.vivara.se/product/id=385/trädkrok.html

Resterna av en liten fågel hittades på tomten igår. :( Men den låg inte på trappan så det är inte ett verk av hushållets rovdjur...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inhandlat 6 fågelholkar inför sommaren, ska montera upp dem runt huset. Hoppas på att få 3 st grå samt 3 st svartvita flugsnappare som inneboende. Tänkte sedan ge dem självbetjäning från myggbuffen hela sommaren.

En fågel äter upp till 2400 myggor per dag, sex familjer blir 14000 mygg om dagen. Fanken om jag inte ska få en myggfri sommar även om några holkar får andra hyresgäster.

Mitt mission verkar inte gå så bra... I två av tre holkar för svartvit flugsnappare har det flyttat in talgoxar redan dagen efter att de var uppsatta. Den ena talgoxen flyttade in innan jag ens hunnit flytta stegen till nästa träd. Och det sägs att det är svårt att få in fåglar i holkarna första året...

La sågspån i botten och gned holkarna med jord enligt rekommendationer jag hittade på nätet. Kanske skyndade på inflyttningen.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Mitt mission verkar inte gå så bra... I två av tre holkar för svartvit flugsnappare har det flyttat in talgoxar redan dagen efter att de var uppsatta. Den ena talgoxen flyttade in innan jag ens hunnit flytta stegen till nästa träd. Och det sägs att det är svårt att få in fåglar i holkarna första året...

La sågspån i botten och gned holkarna med jord enligt rekommendationer jag hittade på nätet. Kanske skyndade på inflyttningen.

Sågspån och lite gammal skit har jag aldrig testat. Ingen dum idé, jag tror de gärna övertar äldre bon.

Jag tror jag har blåmes i två av fyra nyuppsatta fågelholkar. Som du skriver, mina var där och kikade direkt efter jag satt upp holken.

Jag la stegen på marken, gick in och satte på kaffehurran, tittar ut genom fönstret, så var dom där och undersökte.

Fåglarna har örnkoll (meskoll?) på vad som händer i sitt närområde. Och lite som katter skall saker undersökas. Det är smarta djur de där tättingarna!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top