Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Småfåglar kan bli gamla tydligen. De flesta blir ju inte det, men de som lär sig att överleva kan leva lika länge som en hund eller katt ungefär!!! Det trodde inte jag!!!

Den äldsta rödhake man hittat, genom ringmärkning, blev 17 år gammal!!! Talgoxe 15 år och 5 månader!!

Och tornseglarna kan bli 21 år!!!! Så som de far ikring!

Nu dör ungefär hälften av fåglarna varje år, så oddsen att bli gammal är inte stor, men den som lär sig och har tur... så kul.

http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_98_4_2003_StaavFransson_Fagelalder.pdf

Kul sida, gråsparv nästan 20 år!!

Om man räknar på att de får två (ibland tre) kullar per år med fem ungar i varje, så hinner varje par gråsparv få bortåt tvåhundra ungar. Kaniner verkar närmast impotenta i jämförelse!
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kul sida, gråsparv nästan 20 år!!

Om man räknar på att de får två (ibland tre) kullar per år med fem ungar i varje, så hinner varje par gråsparv få bortåt tvåhundra ungar. Kaniner verkar närmast impotenta i jämförelse!

Hälften dör varje år... populationen hålls ju konstant så de höga födslotalen skvallrar om hög dödlighet... :gråta
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fåglar överlag blir väl oftast väldigt gamla om man ser till storlek på de osv?

Några forskare studerar ju mycket på djuren för att komma på "gåtan" om evigt liv, Metusalem´s zoo eller nåt sånt kallar dem det. Fåglar finns det gott om där, någon Ara blev överjävligt gammal men det är ingenting i förhållande till många andra arter förvisso.
Men det vore kul att ha en tamfågel i flera decennier, ett vettigt husdjur om man lyckas hålla dem rumsrena...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fåglar överlag blir väl oftast väldigt gamla om man ser till storlek på de osv?

Några forskare studerar ju mycket på djuren för att komma på "gåtan" om evigt liv, Metusalem´s zoo eller nåt sånt kallar dem det. Fåglar finns det gott om där, någon Ara blev överjävligt gammal men det är ingenting i förhållande till många andra arter förvisso.
Men det vore kul att ha en tamfågel i flera decennier, ett vettigt husdjur om man lyckas hålla dem rumsrena...

Har för mig jag hört/sett/läst nånstans att fåglar och reptiler har utvecklats ur samma frö för miljontals år sen, ligger det nån sanning i det? Reptiler (krokodiler, sköldpaddor osv) blir ju rätt gamla, kanske därför fåglar också är "programerade" att bli gamla? :va
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Har för mig jag hört/sett/läst nånstans att fåglar och reptiler har utvecklats ur samma frö för miljontals år sen, ligger det nån sanning i det? Reptiler (krokodiler, sköldpaddor osv) blir ju rätt gamla, kanske därför fåglar också är "programerade" att bli gamla? :va

:va

Det där behöver vi nog en expert för att reda ut. :)

Men jag gillar tanken på att det kan vara samma individ vid fågelbordet i flera år. Men så är det nog inte ändå, de rör på sig mycket tror jag.

Har du någonsin sett en märkt fågel med ring runt benet? Jag menar så många ringar man sätter på fågelstackarna borde man ju sett någon med ring tycker man?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:va

Det där behöver vi nog en expert för att reda ut. :)

Men jag gillar tanken på att det kan vara samma individ vid fågelbordet i flera år. Men så är det nog inte ändå, de rör på sig mycket tror jag.

Har du någonsin sett en märkt fågel med ring runt benet? Jag menar så många ringar man sätter på fågelstackarna borde man ju sett någon med ring tycker man?
Ja, att det skulle vara en och samma fågel under flera år tycker jag också känns trevligt.
Jag tror (läs; vill tro) de hänger vid samma matbord en hel vinter. Här har de både vatten, talgboll och frön, tror de är nöjda så och inte har anledning att flytta runt?
Kanske är därför de är så snabba att begripa hur fågelmataren funkar, att de minns det sen förra året?


Näe, nån som är ringmärkt har jag aldrig sett. Lite konstigt nu när du säger det... Men det är väl så enkelt att som 40+are kanske man inte längre har den knivskarpa hökblicken som krävs.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad kul!

För en kvart sen satt jag och väntade på att nån koltrast skulle smocka i sig potatisen jag lagt ut, men de var inte hungriga idag.
Istället dyker en annan kul kille upp, en mindre hackspett! Tror det var ett par-tre år sen jag såg en sist. Idag visade det sig bli en riktig långsittning - säkert 8 sekunder satt den innan den flaxade vidare. Man får va glad för det lilla...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Mina föräldrar har ofta hackspett när det blir riktigt kallt. De hänger ut riktigt ister och där sitter den och hackar i fettet. Men denna vintern har de inte sett någon säger de. Ister och allt som de dukat fram att fresta med. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade de vanliga gästerna på frukost idag.
Talgoxe, Blåmes, Domherre, Nötväcka, Hackspett.
Men sen var det, hos oss iaf, två av den ovanligare sorten.
En liten Svartmes och en "riktig" Trädkrypare. :)
Tänk vad en sån liten sak kan förgylla en frukoststund! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kratoz, jag hade aldrig hört talas om "svartmes" tidigare, blev tvungen att googla. Ser liten ut, ganska lik en/talltita eller?



Det märks att vintern varit mild. Hos mig har det bara gått åt två & en halv (var sitter 1/2-tecknet?) 18 kilos säck än så länge, jämfört med 6-8 säckar tidigare år. Kan även bero på att också grannarna börjat mata. :mad:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Snöskata/björktrast är en annan fågel med flera namn. Vad som är "rätt" vet jag inte utan nöjer mig med att jag kan flera namn. :)

Jaha se där, fler fåglar jag aldrig hört namnet på. Jo, björktrast kanske...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jaha se där, fler fåglar jag aldrig hört namnet på. Jo, björktrast kanske...

Om vi skulle använda det latinska namnet sklulle vi inte ta fel eller lära sig fåglars namn på andra språk heller.

Samtidigt tycker jag det är kul när en snabb motorcykel får heta Koltrast och inte Turdus merula!:tummenupp
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ett gäng pilfinkar som inte varit där tidigare landade idag. De var ett dussin kanske. Dåligt bordsskick hade dom. Skvätte ner alla fröerna i rabatten... fan vad med ogräs där blir i år efter deras framfart. De snälla bofinkarna städade så gott de kunde, de gillar att picka på marken.

Förra året fick jag jättetjusiga hampaväxter i rabatten! Undras vad det blir i år? Kan man hoppas på en solros?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nya observationer alltjämt när knoppar brister?
Jag vet inte om jag tipsat om den tidigare men appen LärKvitter från jordbruksverket är en kul app som visar fåglar som finns i odlingslandskapet, läten, populationskurvor, hotbilder osv. En app från en myndighet helt enkelt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kratoz, jag hade aldrig hört talas om "svartmes" tidigare, blev tvungen att googla. Ser liten ut, ganska lik en/talltita eller?...

Samma storlek(litenlek :) ) men mörkare och mer spräcklig i teckningen.
Söt liten rackare var det iaf! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför kliver bofinkarna omkring och letar frön i allt fågelbajs nedanför matbordet, istf att sitta där det är tänkt att småfåglarna ska sitta - uppe på matbordet? Är det för invecklat för dem?
Grönfinkarna fattar ju hur man ska göra, t.o.m. kajorna gör sina försök. Bara väntar på att se en gräsand hänga armkrok i syrenbusken med näbben i fröna...

Näe, tror bofinkarna är lite :dummer
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Varför kliver bofinkarna omkring och letar frön i allt fågelbajs nedanför matbordet, istf att sitta där det är tänkt att småfåglarna ska sitta - uppe på matbordet? Är det för invecklat för dem?
Grönfinkarna fattar ju hur man ska göra, t.o.m. kajorna gör sina försök. Bara väntar på att se en gräsand hänga armkrok i syrenbusken med näbben i fröna...

Näe, tror bofinkarna är lite :dummer

Bofinken är närsynt, visste du inte det? :)

Jag har trad fågelbord och det går utmärkt att sitta på plankan och äta. Bofinkarna springer ändå på marken, de är aldrig uppe i bordet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bofinken är närsynt, visste du inte det? :)

Jag har trad fågelbord och det går utmärkt att sitta på plankan och äta. Bofinkarna springer ändå på marken, de är aldrig uppe i bordet.

Jaså, de fjantar runt på marken hos dig också?
Min egen analys av bofinkarnas bordsskick är att de har en inte fullt så utvecklad känsla för socialt välartat beteende i flock, som man annars ser hos övriga existenser runt matbordet. Har troligen med en sämre uppfostran att göra. Högst troligt.

När t.ex. såg man senast Tarras-Wahlberg ligga under bordet på nobelmiddagen?
Näe, bofinkar har i mina ögon nått den något tveksamma positionen fågelsläktets "White trash".
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top