Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ser ju ut skapligt mycket ut som en koltrast som sagt, förutom att den är helsvart, och lite för stor. Tar det inte för omöjligt att det är en fryntlig hona som är väldigt svart.

Det är kanske den vanliga fyllkajan som är framme? :)
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Min hackspett är tillbaka! :banana

Och en nötskrika fick jag som helt ny gäst!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag hällde vi ut en hög frön till ekorren så den kan äta sig ännu fetare. När jag satt och kollade hur ekorren frossade såg jag en fågel jag inte kände igen. Talgoxestorlek, orange bröst och vit mage, i övrigt grå. Hann inte få fram kameran, men det var en bofink va?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min hackspett är tillbaka! :banana

Och en nötskrika fick jag som helt ny gäst!

Jag tog och förklarade att han behövde åka hem.
Han var bara hit å hälsa på släkten lite sa han. :)

Imorse satt jag å myste åt en liten talltita(entita?), så tuff, söt och pigg. :kär
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag tog och förklarade att han behövde åka hem.
Han var bara hit å hälsa på släkten lite sa han. :)

Imorse satt jag å myste åt en liten talltita(entita?), så tuff, söt och pigg. :kär

"Mina" grönfinkar har också varit borta ett tag. Idag var de tillbaka i "flock". 5 st! Va riktigt småfågelparty där ute. Grönfinkar, talgoxar, blåmesar och nötveckor. Men nu saknas koltrasthannarna istället. Är fåglar periodare? :hihi:hihi
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Idag hällde vi ut en hög frön till ekorren så den kan äta sig ännu fetare. När jag satt och kollade hur ekorren frossade såg jag en fågel jag inte kände igen. Talgoxestorlek, orange bröst och vit mage, i övrigt grå. Hann inte få fram kameran, men det var en bofink va?

Rödhake? Googla efter bild, de är orange mer än röda ibland kan jag tycka.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
"Mina" grönfinkar har också varit borta ett tag. Idag var de tillbaka i "flock". 5 st! Va riktigt småfågelparty där ute. Grönfinkar, talgoxar, blåmesar och nötveckor. Men nu saknas koltrasthannarna istället. Är fåglar periodare? :hihi:hihi

Ja, jag tror också på teorin om periodare. De kommer och går liksom.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag tog och förklarade att han behövde åka hem.
Han var bara hit å hälsa på släkten lite sa han. :)

Imorse satt jag å myste åt en liten talltita(entita?), så tuff, söt och pigg. :kär

Förmodligen entita. Talltitan är sällan vid fågelbordet.

Entitan är nog min favorit. Den sitter på morgonen och sjunger alldeles bredvid när jag ger mat. Kvitt-kvitt-kvitt låter den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Rödhake? Googla efter bild, de är orange mer än röda ibland kan jag tycka.

Googlade och du har rätt - absolut en rödhake. Kul, vet inte om jag haft nån här tidigare!

Lite konstigt, jag trodde de var skogsfåglar som bara dök upp i stan när det var kris, snön har ju just kommit här?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Googlade och du har rätt - absolut en rödhake. Kul, vet inte om jag haft nån här tidigare!

Lite konstigt, jag trodde de var skogsfåglar som bara dök upp i stan när det var kris, snön har ju just kommit här?

Jodå, de dyker upp när det är riktigt kallt. Jag har inte sett någon här dock.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Verkar ha problem med antingen snorungar som skakar om/tömmer fågelmataren eller en ekorre (eller gnagare av annan sort) som jävlas med den.
Den räcker normalt 4-5 dagar, men vissa dagar är den väldigt tom väldigt fort samt att där ligger massor med solrosfrön på marken.

Är det avskuren petflaska över upphängningen som gäller mot ekorrar?
Bästa tipset för att få eventuella snorungar att ge fan i den?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Verkar ha problem med antingen snorungar som skakar om/tömmer fågelmataren eller en ekorre (eller gnagare av annan sort) som jävlas med den.
Den räcker normalt 4-5 dagar, men vissa dagar är den väldigt tom väldigt fort samt att där ligger massor med solrosfrön på marken.

Är det avskuren petflaska över upphängningen som gäller mot ekorrar?
Bästa tipset för att få eventuella snorungar att ge fan i den?

Det kan också vara petiga fåglar som tömmer mataren.

Mitt fågelbord fick vi modda med plastkanten längst ned, annars satt de ouppfostrade pilfinkarna och bara skyfflade ut frön på marken. Både duvor och ekorrar var dock glada åt tilltaget.
021.jpg
Sen kanten kom dit är duvorna inte längre i de stora sällskap som tidigare kom för fröbuffée.

Ekorren däremot, fann snabbt på råd:
När inga frön längre fanns på marken beslöt den sig att hitta orsaken till varför tillgången på frön sinat. Raskt klättrade den upp på väggen, kastade sig över till snöret som bordet hänger i och firade sig elegant ned till fåglarnas sittpinne (bilden, där kanten ännu är oantastad).
Väl där fann ekorren att plastkanten, som jag värkt fram under dagar av funderande, var väl obekväm vid långsittningar. Enklast var då att snabbt tugga flisor av kanten, och se; Så lätt gick det alltså att åstadkomma en betydligt ståndsmässigare access till godsakerna!

Vad jag tycker bryr sig dock ekorren faan i! :huvet


Det jag vill säga med denna utläggning är att ekorren, likväl som med min plastkant, förmodligen kan bita sig igenom en PET-flaska också. Givetvis beroende på hur intresserad (läs; hungrig) den är av fröna.

Bästa tipset mot snorungar har jag själv funderat länge på, framförallt då min uteplats gränsar mot ett dagis. Lösningen jag kommit fram till är lika enkel som politiskt inkorrekt och stavas l-u-f-t-p-i-s-t-o-l. Några välriktade borde väl lära småglinen att inte störa mina fåglar.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken dag! :)

Idag var alla här och jag menar alla! Dagen började som vanligt med att dunbollarna fick en balja vatten till fröna så blåmesar, talgoxar, pilfinkar och nötväckorna var nöjda. När koltrasthonan kom såg hon ut som att;
"-Frön och vatten, var det allt?!" Jahapp, bara att koka potatis och slänga ut då.

När jag sen satt och stirrade på frossande fåglar dök plötsligt en rödhake upp igen. Och sen en till, vad är det frågan om? Jag trodde knappt mina ögon, men rätt vad det är landar en domherre i en buske, vilken succé! Jag brukar se domherrar max en gång per vinter, så nu lär jag väl inte se dem förrän nästa år..?

Både rödhake och domherre, har jag förstått, är mer av lite skygga skogsfåglar som inte gärna hälsar på i stan.
Nu är det visserligen lite av parkområde där jag bor men är det inte konstigt, vintern (iaf här i södra tredjedelen av landet) har ju bara varit här en månad, så att så utsvultna kan de väl inte vara än?



Här sitter man och kollar på nya bilder och vad ser jag?! Jo, en högröd (nåja, det är en billig kamera) liten tjockis!
060.jpg061.jpg
Trodde inte jag fick några bilder.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vilken dag! :)

Idag var alla här och jag menar alla! Dagen började som vanligt med att dunbollarna fick en balja vatten till fröna så blåmesar, talgoxar, pilfinkar och nötväckorna var nöjda. När koltrasthonan kom såg hon ut som att;
"-Frön och vatten, var det allt?!" Jahapp, bara att koka potatis och slänga ut då.

När jag sen satt och stirrade på frossande fåglar dök plötsligt en rödhake upp igen. Och sen en till, vad är det frågan om? Jag trodde knappt mina ögon, men rätt vad det är landar en domherre i en buske, vilken succé! Jag brukar se domherrar max en gång per vinter, så nu lär jag väl inte se dem förrän nästa år..?

Både rödhake och domherre, har jag förstått, är mer av lite skygga skogsfåglar som inte gärna hälsar på i stan.
Nu är det visserligen lite av parkområde där jag bor men är det inte konstigt, vintern (iaf här i södra tredjedelen av landet) har ju bara varit här en månad, så att så utsvultna kan de väl inte vara än?

Fåglar har ju ingen fettvävnad som vi och bränner även energi mycket snabbare än däggdjur. De blir utsvultna på nolltid när de inte hittar mat.

Jag tror snön är grejen. Jag har med rödhaken här idag.

Men visst är det märkligt hur snabbt de hittar matbordet? Jag tror de hör på andra fåglars sång att där är käk.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fåglar har ju ingen fettvävnad som vi och bränner även energi mycket snabbare än däggdjur. De blir utsvultna på nolltid när de inte hittar mat.

Jag tror snön är grejen. Jag har med rödhaken här idag.

Men visst är det märkligt hur snabbt de hittar matbordet? Jag tror de hör på andra fåglars sång att där är käk.

Ja, det har du nog rätt i.
Tycker det är konstigt att de inte stannar kvar ett par dar och äter upp sig? Domherren var här i högst tio minuter, sen dög det inte längre. Rödhaken var kvar en halvtimme innan den ledsna.


Hur snabbt de hittar maten är otroligt!
När jag var på Rehab Station Stockholm så var det en kille där som höll föredrag om fåglar. Jag frågade hur de hittar maten så snabbt, t.ex. när man sätter upp bordet på hösten, om det var lukten eller?
Nä sa han, de går uteslutande på synen. Och det har ju fåglar ganska gott om. God syn alltså.

Men jag tror också att de talar om för varann att "här finns det käk", det tar ju inte lång tid innan det är rusning så nåt mer än synen måste det vara.


Killen heter Pelle Aspegren och är den i rullstol som sett flest enskilda arter på ett år. Det är lite krig bland fågelskådare det där, att ha sett så många som möjligt. Men visst, har man inte varvtider att skrävla om måste man försöka hitta nåt annat!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Igår landade en talgoxe på min fågelmatare.
Första och enda fågeln hittills!
Lyckan blev kortvarig. Efter en halv sekund fick den syn på mej och flög iväg i panik.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Småfåglar kan bli gamla tydligen. De flesta blir ju inte det, men de som lär sig att överleva kan leva lika länge som en hund eller katt ungefär!!! Det trodde inte jag!!!

Den äldsta rödhake man hittat, genom ringmärkning, blev 17 år gammal!!! Talgoxe 15 år och 5 månader!!

Och tornseglarna kan bli 21 år!!!! Så som de far ikring!

Nu dör ungefär hälften av fåglarna varje år, så oddsen att bli gammal är inte stor, men den som lär sig och har tur... så kul.

http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_98_4_2003_StaavFransson_Fagelalder.pdf
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Googlade och du har rätt - absolut en rödhake. Kul, vet inte om jag haft nån här tidigare!

Lite konstigt, jag trodde de var skogsfåglar som bara dök upp i stan när det var kris, snön har ju just kommit här?

Rödhaken är en kul liten fågel. I höstas var jag och sambon ute och ansade häcken runt vår tomt. Större delen av tiden hade vi sällskap av en liten rödhake som hoppade runt och letade efter godsaker som kom fram när häcken klipptes. Inte det minsta rädd, pickade på marken en halvmeter från oss när vi jobbade.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top