Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Antar att vi har några som sysslar med mer skytte än jakt här.

Hade en dag med strålande solsken, många missar och långsamt skytte på Hacksjöbanan igår.

..men det var skoj ändå!


Vilken kamera använder du här? Och kan kvalitén vara bra nog för att zooma in och hitta ett .22 hål på 10-15m?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är insatssoldat inom Hemvärnet. Nyligen gjort min sista militärövning med GRG på ryggen/axeln.
I mitten av oktober till slutet av november (inte heltid) blir det PSG 90-utbildning :yoparty

Jag är minst sagt positiv till att slippa släpa runt på den 14 kilo tunga GRG (ofta i 3-4 dygn ute i fält för att utan ett enda skott avlossat ha vapenvård och låsa in skiten igen) till att bara bära på ett PSG 90. T.o.m. AK4B slipper jag, även om det är en rolig bössa.

Hade inte haft något emot en Pistol 88B (Glock 17) också, men tror inte det ingår, får förlita mig på stridspartner antar jag :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är insatssoldat inom Hemvärnet. Nyligen gjort min sista militärövning med GRG på ryggen/axeln.
I mitten av oktober till slutet av november (inte heltid) blir det PSG 90-utbildning :yoparty

Jag är minst sagt positiv till att slippa släpa runt på den 14 kilo tunga GRG (ofta i 3-4 dygn ute i fält för att utan ett enda skott avlossat ha vapenvård och låsa in skiten igen) till att bara bära på ett PSG 90. T.o.m. AK4B slipper jag, även om det är en rolig bössa.

Hade inte haft något emot en Pistol 88B (Glock 17) också, men tror inte det ingår, får förlita mig på stridspartner antar jag :)
Troligtvis en mycket trevlig utbildning. Ska bli kul att höra mer om. Vad för kikare sitter på dom bössorna idag? Var det svårt att komma in?

Hur många dagar på år måste du öva?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Troligtvis en mycket trevlig utbildning. Ska bli kul att höra mer om. Vad för kikare sitter på dom bössorna idag? Var det svårt att komma in?

Hur många dagar på år måste du öva?

Kikarsikte är Hensoldt, militärversion utav Carl Zeiss, 10 gånger förstoring, 42 mm objektivdiameter.

Våra kontrakt är på antingen fyra dygn per år (om man tillhör Bevakningskompani) eller åtta dygn för Insatskompani. Generellt sett innebär det två övningar per år (insats), torsdag t.o.m. söndag.

Varit med i ungefär fem år, varav tre som GRG-skytt. Har tidigare (utan att gnälla) påpekat för Plutonchefen att jag inte anser mig särskilt lämpad för GRG, finns andra killar som är större och med mer muskler än mig, och att den suger stridsvärdet ur mig. Så i somras när det dök information upp om lediga platser för en PSG 90-utbildning och han var snabb på att informera mig och jag snabb på att svara ja (DIREKT! hehe). Så när jag kom hem från senaste övningen nyligen låg ett brev från Försvarsmakten och väntade på mig :banana
Vet ej hur många som ansökte.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Var ute på drev idag, såg 3 rådjur (varav ett jag och kompisen skrämde ut ur tät granskog) men hann inte komma till skott, snabba små rackare. :crash

En annan snubbe fick med sig 2 harar hem, så det är ju alltid nåt iaf...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tror mig vapenlicens kommer om några dagar eller närmsta veckan :banana

Nu ska man bara ha nånstans å skjuta...

Någon med tips? Eller kanske något jakt tillfälle att dela med sig av? :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nästa helg? Då skulle jag beställa från någon av nedan:

http://www.handladigitalt.se/
http://natur.astrosweden.se/egensida/jakt/556

..alternativt hitta ett begagnat för rätt pengar.

Jo det skulle jag kunna göra. Tycker dock att man måste upp över min budget för att hitta något man vill ha.

Vad skulle ni välja till en skräpbössa vx-III 1,5-5*20 eller Leupold europa (vx-ii) 2-7*33.

Förövrigt har jag varit på älgbanan idag och skämt ut mig. Gick kass och jag mådde skit och ville sluta. Till sista 4 skotten tittade jag på höjdratten. Den var ställt för några hundra meter. Räknade inte i ilskan. Hur fan kan man vara så dum? Jaja sista serien blev guld i alla fall.

Finns det någon älgbana som har öppet imorgon eller fredag i sthlm? På södra sidan gärna. Annars hinner jag nog inte.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jo det skulle jag kunna göra. Tycker dock att man måste upp över min budget för att hitta något man vill ha.

Vad skulle ni välja till en skräpbössa vx-III 1,5-5*20 eller Leupold europa (vx-ii) 2-7*33.

Förövrigt har jag varit på älgbanan idag och skämt ut mig. Gick kass och jag mådde skit och ville sluta. Till sista 4 skotten tittade jag på höjdratten. Den var ställt för några hundra meter. Räknade inte i ilskan. Hur fan kan man vara så dum? Jaja sista serien blev guld i alla fall.

Finns det någon älgbana som har öppet imorgon eller fredag i sthlm? På södra sidan gärna. Annars hinner jag nog inte.

Jag har en VX-3 1,5-5x20 på min älgklubba och det funkar prima. Otroligt prisvärd kikare även i Sverige. Du slipper dessutom att skicka det till staterna vid en eventuell garantiåtgärd.

Angående älgbanan.. Du är väl redan klar om du har en guldserie eller har ni krav på flera godkända?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en VX-3 1,5-5x20 på min älgklubba och det funkar prima. Otroligt prisvärd kikare även i Sverige. Du slipper dessutom att skicka det till staterna vid en eventuell garantiåtgärd.

Angående älgbanan.. Du är väl redan klar om du har en guldserie eller har ni krav på flera godkända?
I så fall blir det en beggad obelyst för 2500. Ringar har jag nog. Kanske lite höga dock.


Jag utgick från att det behövdes 3 godkända serier. Nu verkar dom nöja sig med en. Bra för mig men det är ju knappast höga krav. Lär iofs inte skjuta på något som rör sig. Knappt något som står stilla heller.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
I så fall blir det en beggad obelyst för 2500. Ringar har jag nog. Kanske lite höga dock.


Jag utgick från att det behövdes 3 godkända serier. Nu verkar dom nöja sig med en. Bra för mig men det är ju knappast höga krav. Lär iofs inte skjuta på något som rör sig. Knappt något som står stilla heller.

Du skulle bli förvånad över vilka "krav" vissa jaktlag har. Träffa stillastående älg på 80 meter för att få vara med och jaga.. Klarar man inte det ska man fan inte ens ha tillgång till vapen. :gnissla
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Idag påbörjas fyller-i övningen av vapenlicens för en Beretta SP1 och en Weatherby som äter .308 win.

:yoparty
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top