Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
300wm är väl snarast att se som en långhållskaliber för stort vilt?
Passar säkert utmärkt till antilopjakt på savannen.
Om man nu kan träffa på längre avstånd än en .308 klarar...

Därav övningskörningen på några år.:tummenupp

Men någon långhållskaliber för afrikanskt storvilt är den inte, iaf inte om man vill ha den så flackskjutande så man slipper ha avstånd i åtanke.

Dock är den precis så meningslös i svenska skogar som du antyder, men den är jeteheftig och har Magnum i namnet.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
10,75x68 mauser, det är en trevlig kaliber för afrikajakt om man inte vill ha engelska kalibrar.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur går det med byssa?

Va och provsköt en merkel RX här för någon dag sedan.
Jäkla grym bössa, rakrepeterande och snabb. Det var en 308w och den kändes som en ärtbössa jämfört med min tikka.
Tror priset är strax under 40 för en sådan...
Själv beställde jag ett nytt sikte. Meopta 3-12x56. Ska bli jäkligt spännande och se hur det är.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Därav övningskörningen på några år.:tummenupp

Men någon långhållskaliber för afrikanskt storvilt är den inte, iaf inte om man vill ha den så flackskjutande så man slipper ha avstånd i åtanke.

Dock är den precis så meningslös i svenska skogar som du antyder, men den är jeteheftig och har Magnum i namnet.

Om man skjuter in en 308 på 150 meter med stigande kula, så behöver man inte bry sig upp till 200 meter.
Med 300 wm kan man nog komma upp i 250 meter..
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Blir väl jobbigt å plocka alla kulor ur liket? :)

dålig koll på Försvarets vapen??? :fakta

Med AG90 12,7mm behöver man nog inte plocka ur nå kulor om inte älgen har tung skottsäker väst med 20-30mm. ARMOX annars så fortsätter de rakt igenom och slår igenom en tall eller så...

Med vänlig hälsning

Med vänlig hälsning
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är så där töntig att jag vill skjuta in mig lite innan jag skjuter upp något levande. Lycka till.

Jo men du kan ju gå ut och sikta.

Ang vapengarderob skall du inte ta råd av mig. Köpte en omodern (CG1900) 30-06 med för stort sikte och en onödigt dyr bock. 30-06 skjuter jag dåligt med, dock dödande :), och bocken är oanvänd.
Allt beror ju på hur och vad du skall jaga. Börja i liten skala och köp begagnat så du kan byta när du köpt fel utan större kostnader. De som skjuter mest brukar ha sämst gevär, har jag noterat. De som har fetaste hit-å-dit med extra allt brukar itne ens vara med i ett jaktlag, och om de är det så är det inte för att jaga. Som med allt annat i livet ungefär alltså. :gnissla

Själv är jag sugen på en kombi klass1.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om man skjuter in en 308 på 150 meter med stigande kula, så behöver man inte bry sig upp till 200 meter.
Med 300 wm kan man nog komma upp i 250 meter..

Fast varför?
Där jag jagar så är det jäkligt strikt att man inte skjuter på mer än 80m. Då i "stridens hetta" så blir det kanske 100m som max. Då träffar folk och skadeskjutningen minskas kraftigt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast varför?
Där jag jagar så är det jäkligt strikt att man inte skjuter på mer än 80m. Då i "stridens hetta" så blir det kanske 100m som max. Då träffar folk och skadeskjutningen minskas kraftigt.

Tja, det räcker med rådjurs/hjortjakt på skåneslätten för att komma upp i skotthåll på 150 meter.
På savannen blir det ofta längre.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
En fråga för er vapenkunniga.
Skulle det gå att få samlar/tävlings/whatever licens på en Vintorez? Ev. med modifikationer?

Inte så mycket för att använda praktiskt utan mest för att jag tycker det verkar som ett väldigt trevligt vapen.
I värsta fall skulle det väl fungera med ett plomberat ovanför spiselkransen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En fråga för er vapenkunniga.
Skulle det gå att få samlar/tävlings/whatever licens på en Vintorez? Ev. med modifikationer?

Inte så mycket för att använda praktiskt utan mest för att jag tycker det verkar som ett väldigt trevligt vapen.
I värsta fall skulle det väl fungera med ett plomberat ovanför spiselkransen.

Fullauto är bara att fetglömma, tyvärr.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Därför min fråga om modifikation, AR15 går väl få för tävlingsskytte ombyggd för halvauto t.ex.?

Nej, ett helautomat får inte byggas om till halvautomat, det är för farligt eller som det står, det torde inte gå att bygga om.

Ar15 är från början byggda som halvauto, så dessa är ok. Beslutsfattarna har för ovanligheten inte koll på vad dom sysslar med.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nej, ett helautomat får inte byggas om till halvautomat, det är för farligt eller som det står, det torde inte gå att bygga om.

Ar15 är från början byggda som halvauto, så dessa är ok. Beslutsfattarna har för ovanligheten inte koll på vad dom sysslar med.

Ah, det verkar stämma. De tillverkar separata serier med halvauto av många.
Trist, får väl hitta någon oskjutbar replika att hänga på väggen istället :)

Får sikta på att fylla listan med bruksvapen när man får tummen ur och tar jägarexamen istället :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå vapen, varför vi inte tar de här frågorna i jakttråden är förvisso ett mysterium, så vill jag (som alla andra lattedrickare) ha en klass1 drilling.
Vanlig kombi är också intressant, men då får man köra bonnkaffe i thermos. :gnissla
Om någon mot förmodan sitter på en sådan så är jag intresserad. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Apropå vapen, varför vi inte tar de här frågorna i jakttråden är förvisso ett mysterium, så vill jag (som alla andra lattedrickare) ha en klass1 drilling.
Vanlig kombi är också intressant, men då får man köra bonnkaffe i thermos. :gnissla
Om någon mot förmodan sitter på en sådan så är jag intresserad. :)

Ja, nu kommer en ny generation jägare som ser drillingen som statuspryl.

Skall du absolut ha en så ta iaf. en blaser.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Apropå vapen, varför vi inte tar de här frågorna i jakttråden är förvisso ett mysterium, så vill jag (som alla andra lattedrickare) ha en klass1 drilling.
Vanlig kombi är också intressant, men då får man köra bonnkaffe i thermos. :gnissla
Om någon mot förmodan sitter på en sådan så är jag intresserad. :)

Du lär nog kunna ropa hem en drilling på någon av höstauktionerna här i Hufvudstaden. Där är det sällan dom drar iväg långt alls från utgångspriset.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, nu kommer en ny generation jägare som ser drillingen som statuspryl.

Skall du absolut ha en så ta iaf. en blaser.

Jag vet precis vad du menar men jag jagar i princip alltid ensam och vet inte om det kommer en duva, räv, gris eller bock. Vet du hur jobbigt det är att a) bära två gevär alternativt b) ha med sig fel gevär?

'B' känner nog de flesta till.

Men som sagt, jag vet vad du menar. Men får kompensera med en Walter Borg keps så man ser folklig ut, vad det nu är för jävla jante-ambition. :mad:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag vet precis vad du menar men jag jagar i princip alltid ensam och vet inte om det kommer en duva, räv, gris eller bock. Vet du hur jobbigt det är att a) bära två gevär alternativt b) ha med sig fel gevär?

'B' känner nog de flesta till.

Men som sagt, jag vet vad du menar. Men får kompensera med en Walter Borg keps så man ser folklig ut, vad det nu är för jävla jante-ambition. :mad:

Fast en kombi är bättre, leta efter en Merkel/simson sl2, en lätt och smidig bössa färdig med snabbfäste.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top