CBR 600F - laga och snygga till

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vad har du för lim mellan bitarna ?
Tycker det är svårt att hitta något vettigt som inte rullar sig eller bildar höga toppar när jag slipar.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Vad har du för lim mellan bitarna ?
Tycker det är svårt att hitta något vettigt som inte rullar sig eller bildar höga toppar när jag slipar.

Jag kör på spraylim, typ kontaktlim på sprayburk. Den här burken är från swedol.
OF-4048236.jpg

Använde samma när jag fäste ihop kolfibern också, eftersom man sprayar blir det väldigt tunt lager och limmet blir inget problem när man slipar.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Säkert något svanmärkt skit.....mutter mutter mutter

Testade förut och skiten smälte.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Återigen liten sväng mellan handla mat och rulla köttbullar, rundade till stänkskärmen och fyller på med en puckel för att formen ska fungera att injicera i.

2013-12-18 17.46.32.jpg
 

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen
Härlig restaurering på hojen! Gillas starkt! Följer tråden med spänning och lycka till :tummenupp

hittade för övrigt en serie av videos som visar hur det kan gå till med kolfiber intressant att kolla på, är uppdelad i tre delar. I serien visar dem när dem gjuter en form från orginaldelarna och sedan använder formen för att gjuta den delen dom vill ha i kolfiber.

 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Härlig restaurering på hojen! Gillas starkt! Följer tråden med spänning och lycka till :tummenupp

hittade för övrigt en serie av videos som visar hur det kan gå till med kolfiber intressant att kolla på, är uppdelad i tre delar. I serien visar dem när dem gjuter en form från orginaldelarna och sedan använder formen för att gjuta den delen dom vill ha i kolfiber.

Kul att du gillar det jag gör.

Har sett väldigt mycket som finns på youtube om gjutning.
Hittills har den här tråden mest handlat om att gjuta av en originaldel och sedan gjuta den i kolfiber, först nu jag behövde göra en plugg då jag inte ville förstöra originalet pga fästöron som sticker upp etc.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
De sociala åtagandena avklarade, sågade till formerna lite idag, ska spackla och slipa lite imorgon.

2013-12-27 12.02.16.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Faan vad fin det blir!
Kul att se videorna oxå..vill göra men vet inte om jag har tålamodet!!
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Faan vad fin det blir!
Kul att se videorna oxå..vill göra men vet inte om jag har tålamodet!!

Tack tack, jo ett visst tålamod går åt, men det är bra att det kostar en hel del med kolfiber och allt processmatrial man bara slänger, då måste man vara lite noggrann för att inte slösa bort alla pengarna =)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Putsade till lite vinklar och limmade på en bottenplatta så det finns lite material att göra en mjuk övergång mellan flänsen och pluggen.

2013-12-30 12.09.39.jpg2013-12-30 12.09.55.jpg
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Går allt smidigt och formen blir bra så ser jag inget hinder att göra en extra.



Nästan i alla fall, stänklappen mot däcket se ut att vara mycket längre på 91an.

Helt riktigt, men inget som hindrar lite eftermod. Inget tar i eller hindrar däcket i sin omloppsbana. Snyggt jobb BTW :rock
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Känns som jag aldrig är i verkstan längre än 1 timme per gång nu för tiden, skönt med torktider =)

Finjusterade sista på cellplasten och började spackla lite.
2014-01-04 15.29.18.jpg2014-01-04 15.29.35.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Fasen, börjar snart vakna ur mitt ide, men inte än...

Lite OT:
Eftersom jag sedan 1998 varit en datakuk, så får jag passa på att missbruka det under vintermånaderna.
Varje vinter hittar jag på lite projekt jag ska göra hemma, allt från TV-servrar som kan spela in, streama, via klienter eller web, en egen "spotify", fast webbaserad, HTPC för att se filmer på TVn på ett vettigt sätt (MotoGP också).

I höstas saknade jag någon mediaspelare där jag kunde ha lite skräpfilmer från backup-servern presenterade på ett snyggt sätt, då jag är en GDS'are ville jag testa att skriva en klient till windows, alla mina burkar hemma är linux, men har virtuella klienter med win för att ansluta till jobbet.
Kraven va att man skulle kunna se omslag, inget fönster utan fullscreen, samt komma ihåg vart man pausade eller stoppade. Jag vade VLC's activeX plugin och skrev ihop skiten i Visual Studio.

Blev ok:
movies.jpgmovies2.jpgmovies_new.jpgseries.jpg

Det bästa är att oavsett om jag kollar på TVn i vardagsrummet, på bärbara eller vilken dator som helst, så kommer den ihåg alla inställningar och positioner.

Men det här var ju klart runt jul, va fan ska jag göra nu, verkstan känns kallt...

Så jag köpte en raspberry pi, "kreditkorts-dator", liten som ett kreditkort för att bygga en egen burk till i plexi, som kan vara bra att ha som mediaspelare på landet och kul att bygga.

Installerade lite mjukvara först och det hamnade lite TV-spels emulatorer på den först, Nintendo, Supernintendo, Amiga, Playstation etc. kul att kunna spela supermario (även fast jag inte gillar att spela direkt), så tog jag en gammal Xbox-kontroll och lödde om kabeln till USB och körde in lite drivrutiner så det fungerade, kul!

Efter det installerade jag mediacentret (XBMC) så man kan kolla på film etc

Nu till bygget:
IMG_3096.jpgIMG_3100.jpgIMG_3108.jpgIMG_3122.jpg

När burken började blir klar, passade jag på att skriva en MP3-spelare som är helt text-baserad i språket python som jag inte programmerat i tidigare, men för att låt och artist ska synas på displayen gjorde jag lite bokstäver som syns i ASCII.... mer kommer... (om ni orkar, jag lovar lite kolfiber i slutet).
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
...sedan man var liten har jag funderat på hur man gör spel, och efter att ha sett en dokumentär om spelutvecklare bestämde jag mig för att testa.
Började med ett spel där man är min systerson som ska hoppa och fånga chokladbollar som regnar ner, men det kommer en lakritsdödskalle som man ska akta sig för, 3 kvällar senare är första banan klar, så då funderade jag på ett rymdspel, så jag körde ett klassisk "Space Commander" ett skepp nere som ska skjuta på fienden ovan, med ljudeffekter och laser och allt blev det ganska bra.

Sista veckan har jag spårat ur lite, beställde en till minidator för att ha som carputer i bilen och en 7"s skärm infälld i instrumentpanelen, samt en fortfarande liten dator men ungefär dubbelt så stor och 4ggr kraftigare med en 7"s touchskärm för att leka lite med =)

Min drevkåpa väntar fortfarande på våtslip och klarlack men kommer dra igång i verkstan igen i helgen, så snart kommer uppdateringarna komma lite oftare i takt med att temperaturen ökar.

IMG_3123.JPGIMG_3124.jpgIMG_3130.jpgIMG_3131.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top