CBR 600F - laga och snygga till

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Kan du inte göra en kolfibertråd. En liten kolfiberskola, verkar vara ett intressant ämne att jobba med!

Haha, tror vi håller oss i den här tråden, tycker inte att jag är något proffs på detta så en skola ska vi inte hålla, men ni som vill kan få lärlingsplatser här i tråden så lovar jag att upprepa mig så många gånger det behövs, det blir ju lite mer exklusivt om inte alla känner till det.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
På jobbet 7 imorse, hann gå till gymmet 45 minuter på lunchen, hem och käka middag, årsstämma med bostadsrättsföreningen, efter det märka på kött och stoppa in i frysen, 12 kg kronhjortskalv, avslutade med att åka till verkstan och lägga på 3 lager fiber på "flänsen" runt kåpan, skönt att det inte är så långtråkigt.

IMG_3013.jpgIMG_3014.JPGIMG_3015.jpg

Blir en sista sväng imorgon innan det får vila någon dag innan jag tar loss den och ser hur det ser ut inuti.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Att en CBR 600 kan se så bra ut.

Tack och håller med att den ser lite bättre ut än man normalt tycker de gör.


Har idag köpt ett bagage fyllt med glasfibermatta, glasfiberväv, polyester, gelcoat och div verktyg, så jag slipper bli stående när jag ska göra formar framöver.

Låg även och tänkte några timmar inatt hur jag ska få till kolfibret i den här formen, då skarpa hörn är djävligt svåra att få in kolfiberväven i, men tror jag kom på en grej jag ska testa, dels kan man köra med spraylim för att få väven att ligga kvar, men tänkte även göra en lite mindre plugg som man kan använda för att forma in varje lager väv som läggs i formen.

Det teoretiska är klart, bara det praktiska kvar =)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Sååå, förhoppningsvis är formen klar nu, vänta till torsdag innan jag tar isär den och kollar.

2013-11-26 16.52.29.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fint blir det. En sån jäkla skillnad i kladdighet mellan laminering på normal hobbynivå, och vacuuminjicering. Nästan så jag måste försöka ge mig på det.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
fan, i flera års tid har jag varit sugen på att bygga en cafe racer, men inte riktigt hittat en plan jag blir helt nöjd med, det har planerats kring:
-SR500 med USD gaffel o ekerfälgar
-GSX 400 E, med ekerfälgar
-RD 350 med R1/R6 delar

Då jag fyller 40 om ett år så sa jag att jag skulle ha något fränt till dess, men köpte firebladen i aug i år, så då bytte jag så jag skulle ha ett cafe racer-projekt till dess.

Inget av de jag skissat på har känts riktigt prisvärt, i mål hamnar man på kanske 30Kkr då hojarna hamnat en bit upp i pris från början, så idag när inspirationen föll in så kollade jag runt på blocket och säg att Ducati monster ramlat ner lite i pris sedan jag kollade på dessa för några år sedan.

Sagt och gjort, skissade lite i Gimp (linuxvarianten av photoshop):

Ducati_Monster_cafe.jpg

Göra egna klassiska ljuddämpare fast i kolfiber, bygga cafe-sits o kolfiber, en mindre version av framskärm i kolfiber och slutligen drapera tanken i kolfiber, då de gamla 600orna jag kollat på har plåttankar.

Totalsumman blir troligen mindre då hojen är bättre från början.

Nåväl, väntar lite till innan jag kollar efter objekt på allvar.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vad läckert med en så stor kolfiber del! Slå ihop dej med R2 & dela med er av kolfiberkunskapen i tråden du inte ville göra..
Kul att följa ditt arbete :tummenupp
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Snyggt jobbat, själv har jag inte kommit så långt att jag börjat med injektion ännu. Har bara ordnat pump o catchtank än så länge men är på väg att testa lite i vinter.
Visade sig att medecintekniker har gott om gamla vacumpumpar dom vill bli av med, så har ni kontakter på sjukhus kolla där :)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Och med denna enkla mening så ökade begagnatmarknaden för medicinska vacumpumpar explosionsartat i Sverige :D

Haha, kanske det men bättre det kommer mc-kollektivet till nytta :tummenupp

Har du riktigt tur kan få tag på en vacumpump med både catchtankar och tätningar gjorda av läder. Hittar du en sådan har du en pump för resten av livet. Läder kommer alltid att finnnas medans nyare har specialltätningar som kan vara väldigt svåra att hitta.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Kollade formen idag, såg bra ut, men måste våtslipa kanten lite och peta i lite gelcoat på 2 små ställen, bara där leran suttit, inget som kommer finnas kvar när man renskurit kolfibret efter gjutning.

2013-11-28 16.23.01.jpg2013-11-28 16.37.20.jpgIMG_3016.JPGIMG_3018.JPG
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Aningens vassa kanter på sina ställen, men jag får testa och se hur det blir, att ha kvar växellägena va bara för skojs skull, egentligen skulle man ha jämnat till kåpan så mycket som möjligt innan, dock finns ju alternativet att lägga ett lager gelcoat i botten på formen och låta härda innan injiceringen.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Spenderade helgen med systersonen, F11 museum, middagsbjudning, bakning och kolla på animerat, så att jag inte har hunnit så mycket längre med kolfibret är inte så svårt att gissa, dock har jag sett till att hålla ungdomen fortsatt motorintresserad samt fixat lite med gelcoatskadan på formen, så det återstår bara lite våtslip.

IMG_3020.jpgIMG_3022.JPG
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Ikväll blir det en sväng till verkstan så ska jag se om jag kan förbereda för att testgjuta lite i helgen.

Har kopplat på underhållsladdare på alla hobbyfordon nu, så det är bara att invänta våren, försöka minnas hur kul det är på sommaren och att det är värt att lida lite på vintern för att ha så kul på sommaren.

IMG_3744.jpg
IMG_5536.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Lite fix ikväll blev det, putsade till formen lite och vaxade den en gång, sen testade jag hur formbara 2 olika vävar var i formen.

Först ut en tjock 600g/m2
IMG_3028.jpg
Riktigt formbar, men fick klippa några snitt i den för att få den att ligga bra.

Sen testade jag en tunn 200g/m2
IMG_3029.jpg
Väldigt följsam utan att klippa några snitt.

Slutligen testade jag att ta 2st 600g/m2 spillbitar och köra lite spraylim mellan, för att se hur väven skulle behålla formen.
IMG_3030.jpg
Över förväntan, så nu få jag fundera på hur många lager av vilka fiber som ska in i formen.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Fick hem lite nytt spraylim idag och så har jag nog bestämt mig för att köra 2st lager 200gr i botten för att sedan lägga 3st lager 600gr för att få det snyggt ytterst och mer styrka innanför.

Ska fortsätta vaxa formen en gång imorgon och en gång på fredag samt en gång innan gjutningen drar igång.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
200 g väven ser riktigt jefla fin ut !:tummenupp
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
200 g väven ser riktigt jefla fin ut !:tummenupp

Det är inte så stor skillnad på dem när de är gjutna:
attachment.php

Till vänster 2st 200gr, i mitten 1st 600 och till höger 2st 300gr, det är mest när man ser dem jämte varandra man tänker på att de inte är likadana.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top