CBR 600F - laga och snygga till

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Såå... efter att ha fixat i ordning en Volvo 850 till tjejen eftersom jag inte orkade laga hennes ännu äldre 940 längre så kunde jag till slut göra lite kul saker igen, dels fixade jag en vägg i garaget hemma så jag kunde parkera firebladen och porschen i samma utrymme, sen körde jag 600an till verkstan och ställde av så jag kan börja skruva lite.

Idag gjorde jag ordning en catchtank/vakuumtank som är tänkt att ha för att avlufta epoxin innan man börjar injiceringen, sen under injiceringen har man den för att fånga upp epoxi så det inte går in i pumpen.

Lack av gamla skärmar och en nybyggd vakuumtank av bästa kastrull och lite plexi.

vacuumtank.jpg

volvoskarmar.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Körde lite testbitar igår.

Har lite olika vävar hemma, dels en tjock 600g/m2, sen även 300g och 200g. Så jag tänkte testa hur dessa beter sig vid injicering.

La först upp lite olika vävar:
3 lager 200g
1 lager 200 i botten och en 600 ovan
2 lager 600
1 lager 300 i botten och en 600 ovan
2 lager 300
IMG_2986.jpg

Sen på med peelply, distributionsväv och spiralslangar samt tejpa fast vakuumbagen, suga vakuum och se så det är tätt.
IMG_2987.jpgIMG_2988.jpg

Blanda epoxi och ställ ner i vakuumtanken för att avlufta den, tog bara några sekunder så steg luften och la sig som ett skum på ytan, efter det sugen man in epoxin, stänger ingången och väntar på resultat.
Det syns att det gick lite långsammare för 2x600g-väven.
IMG_2989.jpgIMG_2990.jpgIMG_2992.jpg

Får se senare om vävarna blev bra eller om man måste laborera med vakuum och ev strypa hasstigheten för epoxin in i väven.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Kollade bitarna och de såg bra ut, men lite luft i springorna mellan väven så att säga, så jag tror jag ska testa att bromsa inflödet av epoxi nästa gång så det blir mer kontrollerat, nu gick det på mindre än en minut att köra klart.

IMG_2996.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tänkte att det är bättre att fortsätta testerna med något som går att använda om det går bra istället för bitar man inte har någon användning för, så jag skruvade loss kåpan till framdrevet och har börjat snida till en form.

Först tog jag och limmade på en plexiskiva på en träskiva för att ha en stadig platta, sen värmde jag på lera i ugnen hemma till ca 55 grader och började knåda till dels en fas under kåpan, dels lägga igen öppningar och hål. Sen vaxa, gno och släppmedel innan jag la på ett lager gelcoat, nu vänta till det härdat innan jag lägger ett lager till och sen glasfiber.

IMG_3000.JPGIMG_3002.JPGIMG_3003.JPGIMG_3004.JPGIMG_3005.JPGIMG_3007.JPGIMG_3008.JPGIMG_3009.JPG
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Spännande !:tummenupp
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Börjar ta sig nu, ett lager gelcoat till och sen ett gäng lager glasfiber, behöver nog fler lager men körde slut på polyester nu.

IMG_3010.jpgIMG_3012.JPG
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är svag som fan för gjutning, riktigt kul att lära sig bemästra detta.
Mycke bilder tack !
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Är svag som fan för gjutning, riktigt kul att lära sig bemästra detta.
Mycke bilder tack !

Ska försöka =)

Det roligaste med testet jag gjorde (vakuuminjiceringen) är hur enkelt det är att få suveräna resultat, man har all tid i världen att se till att fibern ligger bra och allt är tätt, när man vill blandar man epoxi och skruvar på några kranar så sugs det in och sen är det klart, helt utan gegg och stress.

Att göra formar är i andra änden av kladd-skalan.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, epoxi och polyesterkladd har jag gått mer än en kvällskurs i.
Vore kul att se hur din manick för epoxin och vakumsugen ser ut.:tummenupp
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Du ser den på föregående sida.

attachment.php


Den blå slangen kommer från vakuumpumpen in i min kastrull med plexilock, där har jag en koppling till vakuummätare samt en koppling till formen som även har en slang ner i kastrullen ifall man måste suga in lite epoxi extra. slangen går sen in i formen och övergår i en spiralslang, i andra änden av formen har man en spiralslang som går över till en slang och sen ut för att doppas ner i epoxin.

Det blåa överst är en distributionsväv som gör att vakuum och sedan även epoxin sprider sig lättare genom formen..

Jag sätter typ svetstång eller en speciell sving på slangarna för att stänga och suga vakuum när fibern är på plats och innan man släpper på epoxin.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du ser den på föregående sida.


Den blå slangen kommer från vakuumpumpen in i min kastrull med plexilock, där har jag en koppling till vakuummätare samt en koppling till formen som även har en slang ner i kastrullen ifall man måste suga in lite epoxi extra. slangen går sen in i formen och övergår i en spiralslang, i andra änden av formen har man en spiralslang som går över till en slang och sen ut för att doppas ner i epoxin.

Det blåa överst är en distributionsväv som gör att vakuum och sedan även epoxin sprider sig lättare genom formen..

Jag sätter typ svetstång eller en speciell sving på slangarna för att stänga och suga vakuum när fibern är på plats och innan man släpper på epoxin.

Fan va ballt !
Skulle vilja göra ett studiebesök vid tillfälle om det går för sig.:tummenupp
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vad intressant att följa detta! Lägger du 'bikakor' mellan om du bygger ngt med mer hållfasthet?
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Vad intressant att följa detta! Lägger du 'bikakor' mellan om du bygger ngt med mer hållfasthet?

Har inte behövt köra med honeycomb i nåt jag gjort hittills, när man har flera lager kolfiber som pressas ihop av vakuum och dessutom inte är helt släta skivor blir det väldigt starkt, på stora saker har det hänt att jag efteråt lagt in förstärkningar i tex frigolit och sen lagt över kolfiber.

Gjorde en grej i frigolit för över 10 år sedan som kläddes med 3 varv 300g/m2 väv, den blev i storleksordningen 120x20x2 cm och den kunde jag stå på mitten och småhoppa på utan att den gav vika.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Kom på lite annat skit jag gjorde i kolfiber för massa år sedan.

Bagage:
SSA40341.JPG

Framhögtalare:
SSA40180.JPG
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Kan du inte göra en kolfibertråd. En liten kolfiberskola, verkar vara ett intressant ämne att jobba med!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top