CBR 600F - laga och snygga till

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tänkte jag kunde dela med mig lite av mitt hojfixade.

Efter ett mc-uppehåll på 11(!) år, då jag mestadels sysslat med stödhjulingar istället så köpte jag en vurpad och sprayburksmålad CBR600 -97 för en rimlig slant, tänkte att jag kanske inte tycker det är lika kul som förr och då är det bättre med ett billigt projekt till att börja med.

När jag hämtade skönheten.
1.jpg

Först slipa/skrubba bort sprayen samt smälta ihop sprickor och spackla.
4.jpg5.jpg6.jpg

Kopplingen fungerade lite knepigt enligt tidigare ägare och efter lite granskning visade det sig att tryckplattan var sprucken på ett ställe, så den fick bytas ut.
10.jpg13.jpg

Funderade lite på färg, men då jag har en tysk bil med en färg jag gillar så valde jag samma kulör till hojen:
IMG_3496.jpg

Efter SMS från min lackerare kändes färgvalet bra:
11.jpg

..kommer mer.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Framfälgen blev bra med lite rengöring och vaxning, bak va lite kinkigare:
9.jpgIMG_2734.JPGIMG_2737.JPG

Passade även på att rengöra lite när allt var borta:
8.jpg

När jag fått tillbaka allt från lackeraren var jag hyffsat nöjd:
IMG_2631.JPG

Kände dock att något saknades:
IMG_3655.jpg

Passage även på att ta några snygga bilder i verkstan:
IMG_3745.jpgIMG_3746.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Det var jävlar i mig en komprimerad projekttråd! :tummenupp


Haha.. är inte riktigt ikapp dagsläget än så vi kan klämma in några månader till i ett inlägg =)

Kommer dessutom smågreja med den framöver så det finns chans till lite "live"-liknande uppdateringar framöver.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Hur mycket kostade det dig totalt?

hojen 11 000kr
lack 3500kr
dekaler 500kr
kopplingsdelar 545kr
gasrulle 245kr
nya handtag 200kr
michelin pilot power3 2700kr
kåpglas (syns inte på bilderna än) ca 900kr?

bytte bromsvätska och luftade så blev det lite känsla i bromsgreppet också 90kr

borde vara allt?
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Det roliga med det här bygget var ju att "hitta tillbaka" till hojkörningen, efter att ha haft ett gäng hojar fram till 1999 div 125or, några rd350 och gsxr750 så sålde jag min senaste 750 1999, och efter det började trimma bilar och tyckte att det gick att ersätta hojåkningen riktigt bra med bilar.

Efter bl a ha åkt rejält trimmad (350++hk) SAAB i massa år och även en trimmad BMW 2002 från 73 och sedan 5 år en porsche 996a, så efter första provkörningen i början av maj i år kunde jag inte fatta att jag låtit bli att köra på så jävla många är, det här är ju livet!!!

Efter första provkörningen i år:
IMG_2749.jpg

Kändes som bambi på hal is, men vilken känsla, dock kändes det som att man aldrig kört hoj tidigare, vingligt och osäkert, men redan efter en vecka så kändes allt bättre och lite "körtekniksläsning" på kvällar så blev körningen bättre och bättre, riktigt kul! Dock kändes hojen svampig och efter en koll av dämparna fick jag justera in rebound och compression allt från ½varv till ett helt varv på alla skruvar för att nå standardvärden.


Dock märkte jag att i takt med att farten ökade så blev vindbruset förjävligt, så jag köpte ett par vettiga öronproppar för 300kr men även nytt kåpglas som fick undan vinden från huvudet.
HondaStugan.jpg

I slutet på sommaren tyckte jag dock att hojen fortfarande var för mjuk och kollade då hänget, men det var enligt alla värden jag hittat som rekommenderas för gatåkning, dock så ställde jag in fjädringen efter lättare banåkning och vilken skillnad, kändes mer direktstyrd och 20 kilo lättare.

Körde väl 2-3 gånger med hojen efter jag gjort justeringen innan jag för första gången upplevde den som slö, troligtvis pga att jag körde på en växel högre i vissa kurvor och hade sämre acc ut på rakan.

Då jag fyller 40 om lite drygt ett år har jag sagt att jag ska köpa en frän hoj till dess, och har kollat på tex s1000rr även även HP2an som jag rycker verkar riktigt cool trots boxermotorn =) Efter mycket surfande kom jag fram till att en CBR 1000RR skulle passa mig bra, gärna mellan 2006-2007 då jag tycker de verkar ha få fel och vara riktigt snygga, efter att ha kollat på en riktigt risig så hittade jag en oskruvad i riktigt bra skick och köpte den direkt:
IMG_5586.jpgIMG_5588.jpg

Kommer dock ha kvar 600an, dels är planen att köra lite SMC nästa år och då börjar jag gärna med 600an och sen vill jag alltid ha något att skruva med och Firebladen kommer jag ha original.

Det närmaste som kommer ske är att gjuta framskärm och bakskärm/hugger i kolfiber, har gjort massa prylar förr i kolfiber men ska nu testa injicering och se hur jag kan få till det.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har två extra motorer med högkomp, steg 1 och 2 kammar, portade toppar, race tändsystem och effektsystem om du är sugen, då kommer den upp i nivå med dagens 600:eek:r :)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Trimma?

Tror jag har ett nytt set Wiseco högkompskolvar till den.
Halva pris kompis! :0)

Är inte aktuellt i dagsläget, men tack ändå.

Jag har två extra motorer med högkomp, steg 1 och 2 kammar, portade toppar, race tändsystem och effektsystem om du är sugen, då kommer den upp i nivå med dagens 600:eek:r :)

Tack, men hoppas jag slipper leta motorer ett tag framöver, tänkte befinna mig i den bekväma änden av projektskalan ett tag till =)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har dom liggandes kom jag på när jag såg ditt bygge.

Ska göra en garagestädning och en jätteannons

Vad du ska leta efter till din hoj är nog en roligare stötdämpande bak.
Den brukar mest gunga på dom där.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Har dom liggandes kom jag på när jag såg ditt bygge.

Ska göra en garagestädning och en jätteannons

Vad du ska leta efter till din hoj är nog en roligare stötdämpande bak.
Den brukar mest gunga på dom där.

Både fram och bak var för svampigt tidigare, men efter att ha justerat förspänningen och retur/comp så blev det en helt annan hoj, snudd på att jag är nöjd med den faktiskt, dock när man jämför med firebladen så inser man vad som hänt på chassiefronten under 10 års tid.

Till att börja med blir det "bara" att gjuta lite delar i kolfiber till den här och sen får vi se om jag ska greja lite mer seriöst.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Jag har två extra motorer med högkomp, steg 1 och 2 kammar, portade toppar, race tändsystem och effektsystem om du är sugen, då kommer den upp i nivå med dagens 600:eek:r :)

Skicka gärna pm om du har lite grejer över till stålrams cbrer.. Har en -95 som jag mest rastar på knutstorp..
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Funderade lite på hur jag skulle få med mig låset och kom på en lösning där jag skruvade fast en platta med hyffsat stort hål, där hålet kläddes med en gummigenomföring precis lagom stor så att låset går igenom och precis lagom tjock så man får klämma lite för att låsa fast den på plats, enkelt och tar ingen plats.lashallare.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Använde en alternativ metod för att kränga av det gamla däcket innan jag lackade om bakfälgen.

1.
krang1.jpg

2.
krang2.jpg

Avslutade med lite glasbläster:
blastrad.jpg

/Fredrik
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Har precis plockat ihop en beställning på lite förbrukningsmatrial för att prova att gjuta framskärm och bakhugger i kolfiber genom att "injicera" epoxin, dvs att man lägger fibern torr i formen, på med peel ply, distributionsnät och sen vacum bag, i ena änden suger man vacum och i andra sugs epoxin in.

Har gjutit lite skit tidigare men då lagt väven våt i form och sedan sugit vacum, t ex en tändspolekåpa till en BMW:
SSA40364.jpg

Gjorde även en spoilerdel till min gamla saab för typ 10 år sedan:
IMG_0186.jpgsaab.jpg

Även skivor för hålla värmen borta:
filter2.jpg

Nåväl, slangar, tejp, vacumbag, distributionsväv och lågviskös epoxi ligger för beställning nu och jag ska väl bara ta några svängar till med hojen innan det blir dags att göra formarna.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Sista svängen idag, i veckan parkerar jag hojen i verkstan och börjar gjuta formar för framskärm och inre bakre skärmen.

Fick de delar jag saknade i veckan för att börja gjuta, ska dock bygga en burk med tjockt plastlock och 2 nipplar i locket så jag kan ha som catchtank innan vakumpumpen men även för att suga ur luften ur epoxin efter den blivit blandad och innan man påbörjar injiceringen.

IMG_2977.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tänkte jag skulle ha något snyggt foto innan vintern så jag knuffade ut fordonen när jag kom hem, men det hade blivit lite för mörkt ute.

IMG_5629.jpgIMG_5638.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top