Elektrisk GSX-R - byggtråd

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
@josef: Du får programmera motorbromsen. Så körupplevelsen blir bra. Energiåtervinningen är en bonus.
Åh nej, då blir jag tvungen att provköra den. Ordentligt. På bana.
Stackars mig...:rolleyes:
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Elhoj.
Spännande.

Har själv funderat på en motor som är platt och sitter i hjulet.
Hög ofjädrad vikt och gyroeffekt som minus men mer utrymme för batteri.
Vet inte om det är något som provats.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
CVT går bort så länge de är så pass ineffektiva som på en skoter.

Försöker hitta siffror på det men hittar inget. Men är det verkligen så jävla ineffektivt?
Att en snöskoter har lite effekt på mattan beror ju till största del på det stora gummibandet med höga kammar som man ska dra runt i en "ocirkulär" form.

Nu har du säkert bättre koll än en annan. Men vad ligger effektförlusterna på en variator kring? Ja menar, är den under 90% (vilket iofs är dåligt) borde de flesta variatorremmar smälta som smör, för en 10kw i förluster borde bli en del värme t.ex.?

Är säkert ute och cyklar. Variatorer har dock ett rykte om sig att vara mer ineffektiv än vad dom faktiskt är på riktigt. Googlade och hittade t.ex. en tjomme som påstod att det skulle vara 30-40% förluster vilket är BS. =)
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Det finns hundratals elmcbyggtrådar på nätet. Idag hittade jag en som jag verkligen gillade:

http://electricfinn.wordpress.com

Skön, avskalad och i mitt tycke ganska finsk attityd.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns hundratals elmcbyggtrådar på nätet. Idag hittade jag en som jag verkligen gillade:

http://electricfinn.wordpress.com

Skön, avskalad och i mitt tycke ganska finsk attityd.
Bra länk å jag instämmer, skön inställning han har :tummenupp
Nackdelen (om man kan säga så) är att jag bara MÅSTE läsa såna trådar och vips har man bränt en eller ett par timmar :näsblod
Fast det är ju både inspirerande och lärorikt så jag ser fram emot det :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har kollat runt lite och uppdaterat mig på vad som hänt på senaste tiden. Jobbigt snabb utveckling i den här branchen...

Jag röstar fortfarande på Emrax-motor om pengarna finns, en mindre till detta projekt (och flera stora till en racehoj). Kostnad med controller bör hamna på 40-60k beroende på effektkrav så det är lite svettigt men det är svårt att hitta bättre kombo av effekt/vikt/kostnad.
Ett par av dessa har iofs väldigt låg kostnad om man vill köra riktigt snålt: http://alienpowersystem.com/shop/120mm/120100-outrunner-brushless-motor-50kv-25000w-2/
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Försöker hitta siffror på det men hittar inget. Men är det verkligen så jävla ineffektivt?
Nu har du säkert bättre koll än en annan. Men vad ligger effektförlusterna på en variator kring? Ja menar, är den under 90% (vilket iofs är dåligt) borde de flesta variatorremmar smälta som smör, för en 10kw i förluster borde bli en del värme t.ex.?

Är säkert ute och cyklar. Variatorer har dock ett rykte om sig att vara mer ineffektiv än vad dom faktiskt är på riktigt. Googlade och hittade t.ex. en tjomme som påstod att det skulle vara 30-40% förluster vilket är BS. =)

Nog blir remmarna varma alltid. Har inga exakta siffror men redan en vanlig växellåda snor mer än jag är redo att bli av med och en variator är betydligt sämre iaf.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
image.jpg

image.jpg

1h.
Plockat bort bakram och tvättat.
Ett steg närmare vardagsrummet.
(Har kanske inte varit helt tydlig för resten av familjen att planen är att lyfta upp chassit på matsalsbordet i vardagsrummet för att få en varm, ergonomisk riktig och bekväm arbetsplats under det kommande mät- och prototyparbetet. Får se hur det går...)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Milda Matilda, hur kan jag ha missat detta :va

Jag slår ju som vanligt ett slag för egenbyggda motorer med Halbach Array teknik, orkar inte förklara mer än: 10hk/kg motor och +95% i effektivitet. Men låt inte mig hindra, lycka till! :yoparty
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Strategier för elgixxer.

Livet kommer gärna emellan. Och även det roliga. Just nu ligger en stor del av mitt fokus på Speedster Cup. Åtminstone till sommaren.

I princip har det inte hänt ett dugg praktiskt när det gäller projektet.
Däremot har jag lagt ner ganska många timmar på att fundera ut vettiga upplägg tekniskt och ekonomiskt.
Samt läst en ohygglig massa på nätet om olika projekt och byggen.

Nu tror jag att jag har nått fram till en strategi. Och tar tacksamt emot synpunkter på denna.

1. Jag har inte råd att bygga rätt direkt.
2. Jag är inte tillräckligt skicklig för att bygga rätt direkt.
3. Jag vill hellre komma igång, och kan tänka mig att arbeta långsiktigt med olika versioner tills jag har råd, kan och har tillgång till mer hjälp, än att vänta på att allt faller på plats.
4. Min analys av alla de projekt jag läst om är, när det gäller byggen för daglig användning (inte racing), att desto enklare desto mer pålitligt. För varje sladd, varje pryl eller för varje koppling man kan avstå ifrån minskar felkällorna drastiskt. Ju mindre komplexitet desto större framgång. Jag tänker alltså bygga den enklaste, simplaste, konstruktion som överhuvudtaget är möjlig. Med beprövade, på gränsen till uråldriga, delar.
5. Det ska gå att pendla till jobbet utan att skämmas. El för att det är kul - inte för att det är "korrekt".

Projektidéen ser idag ut så här:

Tre versioner/huvudsakliga spår.

Version 1.
Mitt Gixxerchassi med en AC-20 motor, Curtiscontroller 1238-5601 och ett 48V 100AH batteripack. Detta ger mig 25 hk (peak) vilket är hälften vad vad jag strävar efter (50 hk)

Men AC-20 är en motor som användes med framgång 2010, och är beprövad. Vikt: 30 kg
Ett 48Vs batteripack innebär endast 15 batterier till en vikt av 48 kg.
Jag skippar batteriövervakning utan använder bottenbalanserade celler.

Version 1 är alltså ram, hjul, bromsar, kåpor, elmotor, motorkontroller med en rudimentär display av strömförbrukningen, 15 batterier, kedja och hopp om livet.
Om version 1 rullar och är hanterbar utvecklas den till version 2.
Budget: ca 2700 USD + 2500 USD = 5200 USD

Version 2.
En separat strömförsörjning bestående av 4 litiumbattericeller (4*3,2V=12V) kopplas tillsammans med en helt fristående kabelstam för att driva belysning, blinkers, bromsljus, Cycle Analyst mm.
En ständigt källa till frustration som jag funnit som en röd tråd på olika elfordonprojekt är bekymmer med 12V-systemen som försörjs av det "stora" batteripacket. Om jag använder led-belysning borde ett seperat 12V litiumbatteripack kunna räcka för den driftstid som det "stora" batteripacket har. Enda nackdelen är att jag måste koppla in två laddare när jag laddar, en för det "stora" batteripacket och en för det "lilla" batteripacket. Med tanke på hur mycket man förenklar systemet, riskexponering och felsökning känns detta som en försumbar nackdel.
Om version 2 rullar och är hanterbar utvecklas den när jag får råd till version 3.
Budget: ca 5000 SEK

Version 3.
Dubblera batteripacket med 15 celler till så att det "stora" batteripacket blir ett 96V 100 AH pack. AC-20 motorn får då, om jag byter motorkontroller, 50 hk (peak).

Budget: ca 3500 USD (Hoppas dock att batteripriserna hinner sjunka en del tills det blir aktuellt).

Så tänker jag. Vad tycker ni?


PS. Om min tekniske chef (Josef) har några synpunkter så är det hans ord som gäller. Inte mitt flum. Hvergang.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har drömt ett tag om att starta ett liknande projekt och har resonerat exakt likadant vad gäller versionerna och det iterativa tänket.
Utan att egentligen känna till vad marknaden erbjuder i form av batterier och motorer låter även de tre stegen väldigt smart.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Strategier för elgixxer.
Tre versioner/huvudsakliga spår.

Version 1.
Mitt Gixxerchassi med en AC-20 motor, Curtiscontroller 1238-5601 och ett 48V 100AH batteripack. Detta ger mig 25 hk (peak) vilket är hälften vad vad jag strävar efter (50 hk)

Men AC-20 är en motor som användes med framgång 2010, och är beprövad. Vikt: 30 kg
Ett 48Vs batteripack innebär endast 15 batterier till en vikt av 48 kg.
Jag skippar batteriövervakning utan använder bottenbalanserade celler.

Version 1 är alltså ram, hjul, bromsar, kåpor, elmotor, motorkontroller med en rudimentär display av strömförbrukningen, 15 batterier, kedja och hopp om livet.
Om version 1 rullar och är hanterbar utvecklas den till version 2.
Budget: ca 2700 USD + 2500 USD = 5200 USD

Version 2.
En separat strömförsörjning bestående av 4 litiumbattericeller (4*3,2V=12V) kopplas tillsammans med en helt fristående kabelstam för att driva belysning, blinkers, bromsljus, Cycle Analyst mm.
En ständigt källa till frustration som jag funnit som en röd tråd på olika elfordonprojekt är bekymmer med 12V-systemen som försörjs av det "stora" batteripacket. Om jag använder led-belysning borde ett seperat 12V litiumbatteripack kunna räcka för den driftstid som det "stora" batteripacket har. Enda nackdelen är att jag måste koppla in två laddare när jag laddar, en för det "stora" batteripacket och en för det "lilla" batteripacket. Med tanke på hur mycket man förenklar systemet, riskexponering och felsökning känns detta som en försumbar nackdel.
Om version 2 rullar och är hanterbar utvecklas den när jag får råd till version 3.
Budget: ca 5000 SEK

Version 3.
Dubblera batteripacket med 15 celler till så att det "stora" batteripacket blir ett 96V 100 AH pack. AC-20 motorn får då, om jag byter motorkontroller, 50 hk (peak).

Budget: ca 3500 USD (Hoppas dock att batteripriserna hinner sjunka en del tills det blir aktuellt).

Så tänker jag. Vad tycker ni?

Ett tips från en som har byggt elhoj. Skippa alla tankar på en hoj med spänning under 72 volt. AC-20 är likströmsmotor och varvtalen beror på spänningen.

Du får aldrig ut maxvarvtal, beroende på hojens och din vikt och det är bättre att satsa på högre spänningen från början, det går inte åt lika många A för att dra dig framåt.

Jag har byggt en 48volt hoj förra året, maxfarten var måttlig, nu under vintern har den blivit ombyggt till 72 och det är dag och natt och så räcker batterierna längre också.

Du behöver inte en hjälpbatteri heller. Jag har en DC/DC omvandlare som ger 10A det räcker både till bromsljus, blinkers och helljus samtidigt utan några problem. Den matas från stora batteripacket.

100Ah, hur lång räckvid hade du tänkt dig? jag har 60 Ah i min, och körde idag 50 km på 42 Ah. Vikt kostar energi.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
12V matningen:

Det är ganska vanligt med DC/DC omvandlare för telekom som går på 48/60V systemspänning och det betyder i praktiken att de kan köras på upp till 75V. Men går man upp till högre spänningar så blir det smalare applikationsområdet (tåg etc.) och priserna går upp antar jag.

När 12V lösningarna närmar sig och om du håller dig under ~75V som matning så skicka mig ett PM så kanske jag kan hjälpa till med något.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skippa alla tankar på en hoj med spänning under 72 volt. AC-20 är likströmsmotor och varvtalen beror på spänningen.

Du får aldrig ut maxvarvtal, beroende på hojens och din vikt och det är bättre att satsa på högre spänningen från början, det går inte åt lika många A för att dra dig framåt....

...Du behöver inte en hjälpbatteri heller. Jag har en DC/DC omvandlare som ger 10A...

AC-20 är väl ändå en 3-fas växelströms induktionsmotor?
edit: Fast det beror på hur man ser det, du har iaf en poäng om V=rpm.
Morris får inte iaf bygga med borstade likströmsmotorer efter våra erfarenheter med Agnimotorerna. :D

Jag håller iaf med om att det troligen är bättre att bygga för avsedd spänning direkt och begränsa strömmen i controllern i avvaktan på steg 3. Kostnaden och komplexiteten ökar något i steg 1 men minskar radikalt i steg 3.
Morris: Hur mycket dyrare skulle steg 1 bli med ett batteripack på 96V/50Ah och en controller som kan hantera 96V?

Vad gäller separat batteri eller DC/DC-omvandlare så känns det iaf rätt att bygga hög och lågspänningssystemen så skilda åt som möjligt. Om man sen driver lågspänningsprylarna på eget batteri eller från huvudaccet kan man bestämma senare.
Själv lutar jag åt en variant med eget pyttelitet 12V-batteri och en enkel laddkrets som tar ström från huvudaccet. På så sätt kan DC/DC-kretsen bli liten, enkel och driftsäker iom att den inte behöver kunna hantera stora strömmar.

Annars ger jag :tummenupp till Morris, du har mycket bättre koll på detta än mig nuförtiden.
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Morris får inte iaf bygga med borstade likströmsmotorer efter våra erfarenheter med Agnimotorerna. :D

Vill inte förstöra tråden, men vill gärna fråga.

Vilka erfarenheter har ni av Agni och i vilket sammanhang? Jag har Mars ME1003 just nu, den går som ett lok, men har också ett Agni 95R liggande som ska monteras in istället den blir gärna varm det vet jag redan...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill inte förstöra tråden, men vill gärna fråga.

Vilka erfarenheter har ni av Agni och i vilket sammanhang? Jag har Mars ME1003 just nu, den går som ett lok, men har också ett Agni 95R liggande som ska monteras in istället den blir gärna varm det vet jag redan...
Vi hade en Mavizen ttx02 (dubbla 95R) med i ttxgp 2010.
Som jag ser det så är kolen en svag punkt, dom blir gärna varma vilket resulterar i högre resistans och därmed förvärras värmeproblemet i en ond spiral. 2010 hade de flesta dubbla 95R och ALLA brände motorer. I finalen var det en hoj som sköt en plasmaboll ur ena motorn på målrakan, hade nog kunnat bli obekvämt för föraren om han hade haft foten ivägen.
Agni funkar nog bättre om man inte pressar dom men vi körde en bit under förväntad toppeffekt för att batterierna skulle räcka och det var ändå ständigt på gränsen.
Styr in så mycket luft du bara kan direkt mot kolen, ta upp hål i plastlocket som sitter ovanpå. Ska se om jag kan hitta några bilder från vår setup.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top