Elektrisk GSX-R - byggtråd

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hej,

idag inleder jag min byggtråd, som förmodligen blir en av de långsammaste på SH. Projektet är att konvertera en Suzuki GSX-R 750, 1996 års modell till en Elektrisk GSX-R.

I grunden är det min sambo som vill ha hojen - hon tycker att jag är en tokstolle som kör en bensindriven Traja när jag hela tiden tjatar om att tävla med elhojar. Och hon vägrar att köra en bensinhoj ("när du (jag) redan bevisat att det går att köra fort på el").

Tanken är bygga en hyggligt snabb gathoj, inte en banhoj, till en budget som är rimlig för en privatperson.

Skälen till att det blev en GSX-R är flera. Att det är en hoj som har en viss status och en efterhängsen kult av ägare spelar in. Att ramen är bred som en pråm en annan, det lär gå att passa in en hel del batterier. Har valt en 96:a till skillnad från de flesta andra elprojekten som byggs på 93-94:eek:r (de har en väldigt praktisk ram för konvertering), mest efter erfarenheterna från teamets Mavizen (KTM RC8-chassi) där det visade sig att man mycket väl kan konvertera en hoj vars ram använder motorn som en strukturell del.

Annat som kan vara värt och nämna så här tidigt är att det nog blir ett långsamt projekt, och i två tydligt avgränsade delar:

1. Bygge till elhoj med tillfälliga batterier
2. När allt fungerar, och ekonomin finns, ombyggnation till "riktiga" batterier.

Då börjar vi!

Bilder publiceras här på SH med förklaringar, och på http://elgixxer.se utan förklaringar.

Donatorcykel:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Grymt. Ska du designa/bygga själv eller har du hjälp?
Lik eller växelströmare?

Jag har lite hårdvara hemma som du nog vill ha, slå en signal.

OBS: Om du använder salladsskålar i bygget vill jag ha royalties!
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
1. Om jag har hjälp? Har bara inte hunnit ringa dig. Jag är visserligen galen, men jag är inte dum. Att bygga en elhoj utan att dra fördel av det faktum att jag känner svensk elracings mest framgångsrika teknikchef vore dumt.
Motorval är en öppen historia än så länge.

2. Ringer. Se pm för mer detaljer.

3. Om jag använder salladskålar? Det är klart att jag måste använda salladssskålar, precis som teamet alltid måste skåla i Baileys (Annies fel). Du ska inte bara ha royalties, alla som ska vara med i projektet måstet obligatoriskt se filmen tio gånger:

http://video.morrismotorcycles.se/video/889742/morris-motorcycles-skunkworks

PS. Suzuki GSX-R 750 SRAD. Vad står SRAD för? Suzuki RAM Air Direct. Vilket givetvis hädanefter kommer att bli: Salladsskål RAM Air Direct.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Fortsätt smöra bara, det kommer du långt med!
Jag menade mer om du har hjälp av någon lokalt, du bor väl fortfarande i fel del av landet för att jag ska kunna skita ner mig speciellt ofta?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Asfett projekt, ska bli kul att följa! :tummenupp Vad räknar du med för typ av drift-/laddtid och räckvidd när hojen väl står färdig med rätt batterier? Om vi räknar på vad som finns att tillgå idag då alltså och inte utgår från att det hinner hända något drastiskt på batterifronten under byggtiden :)
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
image.jpg
Efter att ha letat runt en vecka hittade jag genom tips här på SH namnet på verktyget för att lossa sista motorbulten. En vecka till för leveransen från eBay UK att komma fram. Med rätt verktyg tog det några sekunder att lossa motorfästet, tyvärr missbedömde jag hur mycket en GSX-R 750 motor väger. Blev lite tjorvigt att lyfta den själv, fick hämta en domkraft och lite bogserlinor för att lyfta loss den.
Mental notering: nästa gång jag ska lyfta ur en motor - be någon om hjälp att hålla.

Om jag drar bort 45 min för dumheterna med solomotorlyftet har jag ägnat sammanlagt 4 h med att montera av allt från donatormotorcykeln.

Kvar är:
Ram
Bakram
Sving
Gaffel
Fram- och bakhjul
Fram- och bakbroms, kompletta inkl slangar, behållare
Sadel
Tank (tyvärr dentad)
Kraschkåpor
Tändningslåset

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Nästa steg blir att rengöra allt så att jag kan ta in det rullande chassiet in i huset.

(Och sätta in en hel hop GSX-R-delsannonser på SH)

Om någon behöver låna ett Suzuki Engine Socket Removal Tool så finns mitt till utlåning.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Asfett projekt, ska bli kul att följa! :tummenupp Vad räknar du med för typ av drift-/laddtid och räckvidd när hojen väl står färdig med rätt batterier? Om vi räknar på vad som finns att tillgå idag då alltså och inte utgår från att det hinner hända något drastiskt på batterifronten under byggtiden :)

Ingen aning än. Planen är att bygga en "brukshoj", samtidigt som jag vill att den ska kunna användas som testbänk för olika motorer och batterilösningar. Så det blir nog en ganska timid motor till en början med billiga batterier. Tänker lägga lite extratänk på motorfäste och "batterihylla" så de kan användas till flera lösningar.
I övrigt bygga först till reglemente för eroadracing och Svemoreglemente (nödstopp, laynard och najat överallt), sedan bulta på det som behövs för besiktning. Kommer ta tid...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ram och sving verkar iaf sitta ihop som dom ska, verkar motorn mest vara för vridstyvhet eller måste du ersätta några fästen eller annat runt svinginfästningen?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Som jag läst in mig på nätet, så är motorns roll endast vridstyvhet i 96-99-ramarna. Med motorn borta ser det väldigt hoppfullt ut.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Intressant ämne och fränt bygge :tummenupp
En fråga till er som pysslat med detta förut :)

Om man kollar databladet för AC-20 motorn så ser man ju vid vilket varvtal den når maxeffekt och när vridmomentet droppar av.

Är det effektivt att köra med en rak utväxling eller behövs en flerstegad transmission på en sporthoj?
Kanske en CVT växel (som på snöskoter)?
View attachment 392872
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Tråd att följa med stort intresse :tummenupp
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Om man kollar databladet för AC-20 motorn så ser man ju vid vilket varvtal den når maxeffekt och när vridmomentet droppar av.

Är det effektivt att köra med en rak utväxling eller behövs en flerstegad transmission på en sporthoj?
Kanske en CVT växel (som på snöskoter)?
View attachment 392872

Hänvisar till Josef. Han är den smarte i denna typ av frågor.
Planerar rak utväxling för enkelhetens skull i detta bygge.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hänvisar till Josef. Han är den smarte i denna typ av frågor.
Planerar rak utväxling för enkelhetens skull i detta bygge.
Hehe, ja självklart, "En människa kan inte veta allt", som Kurt Ohlsson sa :D

Jag antar att det enklaste är att använda en "färdig" regleringsenhet, brukar de ha regenerering vid "motorbroms", det bör ju vara bra, särskilt som man vill ha så lång aktionsradie som möjligt.
Hur har du tänkt göra Morris?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag antar att det enklaste är att använda en "färdig" regleringsenhet, brukar de ha regenerering vid "motorbroms", det bör ju vara bra, särskilt som man vill ha så lång aktionsradie som möjligt.
Hur har du tänkt göra Morris?

Struntar i regen för energins skull (även om det ingår i de flesta controllers). Det hade mest varit till hjälp om man kunde ta emot kraft från framhjulet - att använda regen-funktionen som en motorbromsning vid kraftigt gasavdrag (kan man säga så?) är intressant att testa. Det är ju en av tjusningarna med elhojar, man kan enkelt programmera om karaktären på motorn. Lite som en oändlig mängd olika chipstrimningar till noll kostnad.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Struntar i regen för energins skull (även om det ingår i de flesta controllers). Det hade mest varit till hjälp om man kunde ta emot kraft från framhjulet - att använda regen-funktionen som en motorbromsning vid kraftigt gasavdrag (kan man säga så?) är intressant att testa. Det är ju en av tjusningarna med elhojar, man kan enkelt programmera om karaktären på motorn. Lite som en oändlig mängd olika chipstrimningar till noll kostnad.
Självklart, tänkte ju helt fel där, det blir inte så mycket nyttig bromseffekt man kan belasta bakhjulet med när man kör hårt.

Fast vid mer normal gatkörning kan det väl ge lite tillbaks, fast då är det viktigt att man kan momentbegränsa motorbromsen, antingen mjukvarumässigt eller via typ slirkoppling som finns på t,ex senare Yamma R1 osv, för annars lär det kunna bli riktigt läskigt :näsblod

Kul det du säger att det finns så många mjukvaruparametrar att leka med, det ger ju helt klart möjligheter.

Men du är ju klart inne på något där, vore det inte för att man vill hålla ner den ofjädrade vikten så skulle ju någon form av elgenererande, steglöst aktiverbar, magnetmotstånd i framhjulet kunna vara ett smart sätt att få tillbaka energi på.

Finns det färdiga batteripaket eller tänker du bygga eget av lösa celler och vad för typ som gäller, Li ion?

Kommer följa tråden så uppdatera gärna när det händer något :tummenupp
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dagens timme.
Påklätt för att mäta upp volym.
Tanken med tankväskan är att laddare och laddningselektronik byggs in i tankväskan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Intressant ämne och fränt bygge :tummenupp
En fråga till er som pysslat med detta förut :)

Om man kollar databladet för AC-20 motorn så ser man ju vid vilket varvtal den når maxeffekt och när vridmomentet droppar av.

Är det effektivt att köra med en rak utväxling eller behövs en flerstegad transmission på en sporthoj?
Kanske en CVT växel (som på snöskoter)?
CVT går bort så länge de är så pass ineffektiva som på en skoter. Flerstegad växellåda ger (lite förenklat) möjlighet till kraftigare acceleration i lågfart och möjlighet att välja motorer som är mindre flexibla. Dock kostar det förstås batterikapacitet att faktiskt använda den extra accelerationen så det är inte säkert att det är värt det. Dessutom snor lådan ett par % effektivitet.
Om man har en viss motor att räkna på så kan det på pappret se bra ut med flera växlar, själv föredrar jag att lägga de extra kilona på en fetare motor/batterier, då får jag ut mer kraft över hela registret.
Struntar i regen för energins skull (även om det ingår i de flesta controllers). Det hade mest varit till hjälp om man kunde ta emot kraft från framhjulet.

Stort misstag på en gathoj. För racing så håller jag med om att det inte ger så mycket men på gatan ger det längre räckvidd/batterikapacitet. Dessutom är det asdrygt att köra hoj helt utan motorbroms på gatan.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
@josef: Du får programmera motorbromsen. Så körupplevelsen blir bra. Energiåtervinningen är en bonus.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top