Mitt livs första racerapport! R1000, Sviestad

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Mitt livs första Racerapport!

När jag väl fattat beslutet att jag skulle köra SM-helgen var förväntningarna på topp. Hojen funkade bättre och bättre och tiderna krympte. Men samtidigt brukar det gå fort i R1000 och jag körde trots allt bara 1.00.68.

Fredagsträning Pass 1:
Känns bra för mig men det är väldigt mycket trafik så flera gånger går jag in i depån för att jag får inget frivarv och därmed inget bra varv. Men sätter 1.00.4 första passet och har en åttonde tid. Sjukt nöjd med det då jag hade förväntat mig att jag på 1.00-tider skulle vara bottom 5.

Fredagsträning Pass 2:
Nu är det riktigt mycket trafik och de som är långsammare har blivit snabbare efter några varv och blir således ännu svårare att köra om. Får en 1.01-tid och är inte alls nöjd.

Kval Lördag:
Återigen mycket trafik på banan och jag kör så fort det bara går, kommer in efter ett 10-tal varv och har 1.00.7 som bästa tid, blir förbannad väntar in en rejäl lucka och åker ut och kör utav helvete i några varv och kommer in och ser ett 59.9 varv. Skriker i hjälmen av glädje och rullar ut igen och bara känner på hojen, testar bromspunkter mm.

Race Lördag:
Står på ruta 8 och kommer iväg sent som fan i starten, tappar massa placeringar men tar igen en ut ur torparn och en in i esset. Sen i slutet på rakan försöker jag mig på att bromsa om 3 hojar i en klunga på andra varvet, kommer lite het in i korkskruven och det blir trångt och när jag ser att jag kommer hamna i sandfållan med framhjulet rätar jag upp och hoppas på det bästa men det bara smäller till så ligger jag. Uppe på fötter (en halv sekund senare) ser jag Håkans anabolamygga och förstår således att kraschen finns på film.
Varsågoda! http://www.youtube.com/watch?v=JphOAcqhVd0

Kval Söndag:
Här känns det bra och jag får fria varv men ändå kommer inte 59:an tillbaka, det sladdar lite ut ur torparn, bergskurvan och sviestadböjen men inte mer än att det är kontrollerbart, men får inget riktigt flyt i körningen och kvalar med tiden 1.00.5 och får startruta 10.

Race Söndag:
Start på ruta 10 den här gången och kommer iväg riktigt bra i starten men får hjärnsläpp och slår av där jag brukar bromsa på ett flygande varv så två hojar passerar och jag kommer på mig och slår på igen och börjar jaga men tappar någon placering till. Kommer snabbt ikapp Roberth Eliasson på sin R1:a som är som skjuten ut ur en kanon ur böj men jag får bromsa för att inte åka in i honom in i böj, kommer tillslut om honom och börjar jaga Winberg, kommer om även honom ganska snabbt, på fjärde varvet får jag en grym utgång ur torparn och slipstreamar på en hoj framför och vi passerar tre hojar på rakan i inbromsningen, dock missar vi båda ingången till korkskruven så vi får ta escapen och tappar 6 sekunder och alla 5 som tidigare var omkörda var före igen. Jakten börjar på nytt och jag kör om 4 stycken under några varv innan jag får riktiga frivarv och börjar jaga nästa som jag inte ens ser röken av. Drar en rejäl lucka på ca 10 sek till bakomvarande hojar men får tyvärr inte känning på framförvarande och slutar på en 11:e plats. Missnöjd med starten och bromsmissen på rakan men nöjd med uppkörningen ändå. Var ju trots allt min första tävling andra säsongen på hoj.

Så med lite eftertanke behövs startträning och mer "låtsasrace". Var inte beredd på att det skulle vara så tufft och trångt på banan, men jag gillar det verkligen! Nu är det dags att börja jaga sponsorer så det kan bli en säsong i R1000 2014.

Tack för mig!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kalas juh! 59:eek:r i första Rookie racet är mer än godkänt!
:tummenupp
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Kalas juh! 59:eek:r i första Rookie racet är mer än godkänt!
:tummenupp

Tack Mozz! Med tanke på att jag tog kortet 2011 och aldrig mer än testat gathoj på industriområde innan så känns det som att jag utvecklats snabbt. Men det har haft sitt pris, många krascher första åren.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack Mozz! Med tanke på att jag tog kortet 2011 och aldrig mer än testat gathoj på industriområde innan så känns det som att jag utvecklats snabbt. Men det har haft sitt pris, många krascher första åren.

Raskt marscherat! Grymt! Jag har kört hoj i 45 år och är bara marginellt snabbare än du!:tummenupp
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Hände det ingenting förutom motorcykelkörning?

Jag kör ju inte tvitaktare Mattias så jag behöver inte vända ut och in på motorn mellan racen, men jo det hände lite andra saker också.

Istället för att fokusera på nästa race så krängde jag på mig en liten röd pikétröja och var publikvärd och guidade publiken mellan racen, satt i sekretariatet, körde segway runt bankanten och informerade vår stackars publik att den lilla R600-killen som kraschade inte hade dött även om det lät så på honom utan han bröt bara fotleden troligtvis, vilket är sånt man som roadracingstjärna bara får vänja sig vid. Bryta saker alltså. Men främst beundrade jag nog Magnus Macke Granstedt och konsten att resa ett tält på sex timmar,
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Raskt marscherat! Grymt! Jag har kört hoj i 45 år och är bara marginellt snabbare än du!:tummenupp

Ja jag är rätt nöjd, var en dröm som liten när jag såg Mick Doohan rejsa runt banan och nu e man 32, snart 33 och har börjat med denna beroendeframkallande och känslosvallande sport!

Fast du kör ju sån sexhundra Mozzen, iofs har mitt gamla lik från 2003 marginellt fler hästapållar i motorn än en nyare 600 men är ändå imponerad av er, fan Robbans nästan banrekord är helt galet fort på 600.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top