None´s Gsxr behöver en stressfläkt

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

jag tycker max är 3 veckor när man köper nya grejjor från utlandet med tull o sånt
kompensation blir nog svårt men ett svar iallafall vad som händer tycker man inte skulle sitta fel

peter
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
hej

jag tycker max är 3 veckor när man köper nya grejjor från utlandet med tull o sånt
kompensation blir nog svårt men ett svar iallafall vad som händer tycker man inte skulle sitta fel

peter

Visst finns det en gräns och man blir mer besviken när det är utlovat att ta 3-4 veckor. Förra gången jag frågade hade de inte fått något besked, men nu börjar jag tröttna på att vänta, sommaren är ju inte precis lång i Sverige.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Ringde till motospeed idag och de sa att leveransen skulle dyka upp hos dom på fredag, så förmodligen har jag packningen till på tisdag.

Så kan det äntligen hända något med bygget, inte för jag har haft så mycket tid över eftersom det tar tid med skolan.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nääää en 16t duger inte så jag tag på något betydligt mer potent :tungan
Untitled1.jpg

Det ligger lite grenrörsdelar i lådan och sen har packningen äntligen kommit, det tog bara 9 veckor. Motospeed utlovade att det skulle ta 3-4 veckor högst, att de dessutom tar 3 dagar på sig att skicka packningen efter att ha fått leveransen gör inte saken bättre.
De är inte tillmötesgående eller lätta att ha att göra med och avfärdade det hela som beklagligt.
Slutligen fick jag som svar att dom hade inte tid att prata med mig innan påsk...

Nu är förhoppningen att få ihop motorn till helgen och kanske få i den i ramen, men det är mer tveksamt om det hinns med.
20140417_200236.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Snart kommer det en uppdatering, det är svårare att sluta dricka kaffe när det är strålande sol.

Vad har ni andra valt för grader på avgaskamaxeln?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Riktigt dåligt med sånt bemötande, man kan tycka att motospeeds kundkrets inte är den största och att de kanske ska vara mer rädd om sina kunder än så..:confused:
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Riktigt dåligt med sånt bemötande, man kan tycka att motospeeds kundkrets inte är den största och att de kanske ska vara mer rädd om sina kunder än så..:confused:

Det är synd att svenska återförsäljare inte ser sin chans med ett trevligt bemötande, det kostar ingenting.

Idag stod vi och klia oss rejält i huvet, tdc skulle hittas men det gick inget vidare. Avgaskammen började öppna innan insugsaxeln var stängd. Det visade sig att drevet var satt 180 grader fel :p
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Här kommer uppdateringen från helgen

Först i med pinnbultarna och dra åt med rätt moment, sen på med packningen. Vi gjorde ett stopp för att hitta TDC men jag skiter i den varianten, utan köper en förlängning till indikatorklockan istället.

Vi monterade toppen och drog åt bultarna i toppen med 83 nm, och sen vara det bara att trixa i kamaxlarna. Kamaxlarna kom på plats relativt enkelt, och det går säkert med lite tjockare packning men 0,075" är väldigt nära den gränsen.

105/105 ställas kamaxlarna normalt, men efter att ha läst lite så verkar några säga att man skall öka avgaskamaxelns grader vid turbomatningen. Greg cope har skrivit på APE:s tech sida att 112 grader kan vara lämpligt att köra med.

http://www.aperaceparts.com/cope.html
http://horsepowercalculators.net/su...r-tuning-through-cam-selection-and-cam-timing
20140419_101329.jpg20140420_072017.jpg20140420_134125.jpg20140420_203115.jpg
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Här kommer uppdateringen från helgen

Först i med pinnbultarna och dra åt med rätt moment, sen på med packningen. Vi gjorde ett stopp för att hitta TDC men jag skiter i den varianten, utan köper en förlängning till indikatorklockan istället.

Vi monterade toppen och drog åt bultarna i toppen med 83 nm, och sen vara det bara att trixa i kamaxlarna. Kamaxlarna kom på plats relativt enkelt, och det går säkert med lite tjockare packning men 0,075" är väldigt nära den gränsen.

105/105 ställas kamaxlarna normalt, men efter att ha läst lite så verkar några säga att man skall öka avgaskamaxelns grader vid turbomatningen. Greg cope har skrivit på APE:s tech sida att 112 grader kan vara lämpligt att köra med.

http://www.aperaceparts.com/cope.html
http://horsepowercalculators.net/su...r-tuning-through-cam-selection-and-cam-timing
View attachment 403889View attachment 403890View attachment 403891View attachment 403892

Jag fick tips av en väldigt duktig herre inom mc-trimning att man skulle ställa kammarna på ca 103(in)/108(ex)...
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag fick tips av en väldigt duktig herre inom mc-trimning att man skulle ställa kammarna på ca 103(in)/108(ex)...

Tack för tipset, effekten finns säkert där oavsett vad man väljer men det är lika bra att försöka sätt sig in vad som är lämpligt vid överladdning. Kom gärna med fler bud:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
105/112 eller 103/108 gör väldigt lite med samma kamaxlar. Du flyttar maxvridet upp eller ner ca +/- 100 rpm. Kör hellre på den säkra sidan så att ventilerna håller sig långt bort från kolvarna som möjligt, dvs 105/112 istället för 103/108. Default för gsxr-kammarna är 104/103. Jag skulle lagt mig på 105/105 för enkelhetens skull med originalkammarna.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
105/112 eller 103/108 gör väldigt lite med samma kamaxlar. Du flyttar maxvridet upp eller ner ca +/- 100 rpm. Kör hellre på den säkra sidan så att ventilerna håller sig långt bort från kolvarna som möjligt, dvs 105/112 istället för 103/108. Default för gsxr-kammarna är 104/103. Jag skulle lagt mig på 105/105 för enkelhetens skull med originalkammarna.

Tack Anders, ger ett högre gradantal på avgaskamaxeln en högre avgastemperatur?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack Anders, ger ett högre gradantal på avgaskamaxeln en högre avgastemperatur?

Att öppna avgasventilen tidigare ger lite högre avgastemp. För att ta med det i beräkningarna (för avgasventilens skull) lär man ligga väldigt nära marginalen. Jag kör med 1.5 i anliggning (mot normal-race 1.0 mm) för låta ventilen kyla av sig bättre samt undvika det ökade slitaget som "race-anliggning" medför. Prestandanskillnad, well... själv kör jag hellre safe än sorry. Trasiga avgasventiler har jag bara sett genom förslitning, noll spel samt för klen blandning. Coola grabbar laddar fett. :brinnerup
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Att öppna avgasventilen tidigare ger lite högre avgastemp. För att ta med det i beräkningarna (för avgasventilens skull) lär man ligga väldigt nära marginalen. Jag kör med 1.5 i anliggning (mot normal-race 1.0 mm) för låta ventilen kyla av sig bättre samt undvika det ökade slitaget som "race-anliggning" medför. Prestandanskillnad, well... själv kör jag hellre safe än sorry. Trasiga avgasventiler har jag bara sett genom förslitning, noll spel samt för klen blandning. Coola grabbar laddar fett. :brinnerup

Nu ska vi se om jag fattat allt rätt, att ha maxlyft vid 112 grader istället 105 grader ger en lägre avgastemperatur?
Och med samma antagande så kommer en större mängd avgaser ut vid 112 grader maxlyft än 105?

Har ni några bra källor där man kan lära sig lite mer? :tummenupp
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Lite blev gjort i helgen, hittade TDC och ställt avgaskamaxeln lite närmare 105 grader än innan.

Tdc hittade jag absolut lättast med indikatorklockan och förlängare, snarare än att använda ett fast stopp likt det tändstift vi först förlängde. Det är lätt att kolven repas /skadas.
Indikatorklockan köpte jag på jula och förlängningen på odt tools, som är en rak motsats till hur motospeed är.

20140427_172349.jpg20140427_195012.jpg
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
De senaste dagarna har det hänt lite i garaget, vi har ställt kammarna, motorn har hittat tillbaka i ramen och placeringen av turbon är hittad.


Kammarna ställde vi på 105/108, vi för att ha ett tillräckligt avstånd till kolvar men också för att effekten finns där oavsett, det kanske hade varit en annan femma om vi hade bytt kamaxlar.


20140501_181842.jpg


Sen var det bara att få i motorn i ramen, vilket gick väldigt lätt med min egen motorcykelyftare :p

20140502_074241.jpg20140502_074255.jpg
Turbo hade två styrklackar, en i turbinhuset och en i kompressorhuset, vilket blev problematiskt eftersom vi behövde vrida husen, så dom togs bort.
20140502_132108.jpg20140502_132124.jpg


Lite extra packningar gjordes till kamkedjesträckaren för att den inte ska trycka för hårt mot kamkedjestyrningen och sträcka kamkedjan för hårt.
20140503_095427.jpg
Vi hittade var vi skulle placera turbon, eftersom vi behåller intern wastegate så måste det finnas rörelsefrihet för armen från tryckklockan. Bilden är tyvärr inte den senaste men det är i alla fall i närheten av vad vi har tänkt oss.
20140503_101318.jpg


Slutligen rensade jag upp bak, regplåten kom högst upp istället för reflexen.
20140504_1403252.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag glömde det viktigaste, jag körde hoj för första gången i år! :banana

Provkörning på bike, en s1000r och en kawasaki z1000, vilken känsla att äntligen få köra av sig lite.
10157333_10154142296360235_8243583600801711646_n.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vilken tjocklek och kvalité hade ni valt på aluminiumplåt till plenumet, det kommer vara ytterst kantigt, behövs det då uppåt 5mm?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

jag har mest kört med 3 mm o lite förstärkningar inne i plenumet och där det behövs gängor

så det blir nog fint det där

peter
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top