None´s Gsxr behöver en stressfläkt

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ok, skoj, ska bli intressant o se hur de ndunakr här i tråden då. =)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Då är en turbo beställd och förhoppningsvis kommer den nästa vecka, om inte posten är helt underbart långsamma. Den är liten men luktar garanterat som en stor....:tungan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är jag hemma igen, så här kommer en uppdatering, eller snarare lite funderingar jag skulle vilja ha lite input på.

Den här gången är det bränslesystemet som jag klurar kring och möjligheten till att välja en annan väg än traditionellt.
Tanken:tungan är att behålla orginal BTR som är på 3bar konstant och komplettera det med 1000cc spridare som ger 500hk på bensin. Picasso har ritat två skisser nedan, den undre visar på hur bränslesystemet är kopplat original och min tanke är då att komplettera med större spridare och en högre flödande pump.

BTR sitter alltså original efter bränslepumpen och justerar trycket genom att släppa tillbaka bränsle till tanken.
Idén skiljer genom att jag inte behöver någon BTR som styrs av vakuum.

View attachment 398400

Jag lånar Sydney´s bild från den klistrade tråden i turbodelen för att visa hur det skiljer sig.

View attachment 398402
View attachment 398403

Jag kanske är helt ute och cyklar men hur kommer det sig att den vanligaste lösningen är att använda sig av en extern BTR/FPR?

Stoppa dit 4 st gröna volvospridare + powercommander5 + Mapsensor sen har du bränsle till 350 hk lite styvt
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Den här helgen har vi kommit vidare, lite i alla fall, nu bygger vi ihop motorn istället för att tar isär allt.

Det tar sin lilla tid att göra allt eftersom man ska först dra ihop delarna, med rätt moment och vinkel, ta isär och mäta och sen ihop igen. Men nu är övre och mellersta vevhuset ihop och växellådan kommer nog i nästa helg och förhoppningsvis lite annat också.
Turbon kom i fredags, en Td04hl-16t, helt underbart snabb leverans på mindre än en dag, det är så man blir imponerad av posten.

Efter nu ha mätt det mesta lagerytorna så kan vi konstatera att motorn mår väldigt bra och har knappt kommit ifrån de standard värden som anges vid nyskick.

Vikterna var inte till för att träna utan att kontrollmäta momentnyckeln, den nya momentnyckeln fungerar hur bra som helst.

Det som just nu fördröjer projektet just nu är att Schnitz Racing inte klarat av att skicka min beställning på en MÅNAD. Så vi får väl se vad vi kan göra ändå.

IMG_5383.jpgIMG_5385.jpgIMG_5387.jpgIMG_5388.jpgIMG_5389.jpgIMG_5391.jpgIMG_5393.jpgIMG_5394.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Det bör nämnas att jag fick expressfrakt som kompensation från Schnitz Racing för min långa väntan, efter viss övertalning.:tummenupp
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
39 timmar tog frakten från USA, helgen är räddad! :banana
Inte heller denna gång slapp jag tull/moms och att slippa det är säkert ett minne blott och man köper dyra saker.

IMG_5402.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag skall precis beställa min toppackning och har gjort lite efterforskningar som kanske kan gynna någon annan.

2mm är maxgränsen för hur tjock packningen kan vara, innan kamkedjan sträcks för mycket. Man kan antingen köra med 3 original eller beställa custom från tex. cometic. Att beställa direkt från cometic medför dock några nackdelar, först en avgift på ca 300kr för att överförningen av pengar sedan 1000-1300kr i frakt.

Efter lite korrespondens med cometic så föreslog dom att prata med motospeed, och efter att jag nu har pratat med dom så finns en MLS packning för gsxr 1000 01-04 0,075"(1,9mm) upplagd i deras webshop. Artikelnnumret är H1061SP5075S både för cometic och motospeed.

http://www.motospeed.se/product/toppackning_gsxr1000_0004_73mm_mls-C-H1061SP5075S
 

limeturbo

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
visby
Hoj
GIXXER TURBO
Suveränt!!!
Nu slipper jag sitta o pilla isär en original-packning nästa gång:tummenupp
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vi fick gjort en hel del i helgen, och det är bara topplockspackningen vi väntar på för att få ihop hela motorn.

Vi montera undre vevhuset, oljetråget, generatorn, vattenpump, oljepump mm. Vi fick pressat av kamdreven och fick på de nya från APE, som är justerbara.

20140222_114429.jpg20140222_132950.jpg20140222_165525.jpg20140222_184203.jpg20140222_194324.jpg20140222_202628.jpg

Igår var det dags för att sätta fast nya fjädrar och retainers i toppen.

IMG_5404.jpgIMG_5407.jpg

Mer info/bilder kommer senare då det verkar som min uppladdningskvot har passerat.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Här kommer lite mer bilder och info från helgen :banana
På en av bilderna nedan syns de nya fjädrar och retainers, och brosan börjar bli riktigt bra med svetsen:tummenupp
IMG_5410.jpgIMG_5411.jpg20140223_151701.jpg

Något som jag blev förbryllad över är att om man kikar in i avgasportarna så är ena delen av ventilen aluminiumfärgad och den andra är kolsvart. Det är likadant för alla portar, även om det varierar vilken ventil det är som är svart respektive aluminiumfärgad.
IMG_5409.jpg
Jag googla lite från garaget och det kom mest upp träffar på felaktig förbränning och smörjningsproblem. Enda rimliga alternativ skulle vara om ventilerna skulle öppna vid olika tider, men varför skulle dom konstruera det så?

Efter ytterligare googling så fann jag att det är helt normalt och beror på att friskluft kommer ner till en av avgasventilerna, uppifrån ventilkåpan.

På bilden som visar ventilsätena är en av ventilerna aluminiumfärgad, i den finns ett litet hål som också syns. Där igenom strömmar det friskluft, vilket syns på närbilden på toppen, där man i ett av de mindre hålen ser en ett ljus i andra änden.
Här syns de fyra lufthålen, två av de har svart o-ringar runt sig.
IMG_5405.jpg


IMG_5417.jpgIMG_5421.jpgIMG_5426.jpg
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm , Det där var svart . Får man säga svart?

Den verkar ha gått lite rikt
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har du kollat med Lotus Micke angående Topp Packning , Har för mig att han skar distans i rostfritt till sin 02a
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Hmm , Det där var svart . Får man säga svart?

Den verkar ha gått lite rikt
Det får man:fakta

Den kan säkert ha gått lite rikt, och jag kan inte påstå att jag har pressat den särskilt mycket men jag har bara avverkat 400mil med den. Det blir ändring på det senare, jag tänkte att du skulle få göra dom ändringarna :tummenupp
Har du kollat med Lotus Micke angående Topp Packning , Har för mig att han skar distans i rostfritt till sin 02a

Nej det har jag missat, ska höra med han om jag inte trivs med MLS packningen.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vilket fabrikat på fjädrar kör då? Har tidigare haft APE i min, de har dock gått av en gång....Kör nu på PSI istället, mycket bättre kvalite.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Om någon undrar så har fortfarande inte den där packningen kommit, det har ju bara gått 7 veckor och jag börjar bli lite bitter när alla andra kör hoj :squid :huvet

Hur brukar ni andra resonera om vad som är rimlig tid att vänta och när/om man kan kräva något som kompensation?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top