None´s Gsxr behöver en stressfläkt

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Äntligen har projektet tagit fart och jag har till och med fått lite paket idag.

Hojen är en gsxr 1000 från 2002 och köptes förra våren och kördes hem i mars i en väldigt kylig väderlek. Tanken är att det ska monteras en turbo på och regga den med det.
Eftersom CSN just nu är officiell sponsor så kommer det gå ganska långsamt början men hoppas det kan bli intressant ändå.


Idag kom äntligen ett paket från andra sidan sjön, men det var förmodligen lite stressat efter flygturen eftersom det var tvunget att ligga till sig en vecka hos tullen. Posten var tvungen att meddela mig via brev att jag skulle bekräfta att det var mig paketet var till, så nu efter jag glatt har betalt tull/skatt så har jag äntligen fått paketet.
2013_09_13_0001.JPG

2013_09_13_0002.JPG


Det är alltså wössner 73mm lågkompressionkolvar som ger ett 10:1 istället för original 12:1. Längden på stakarna är precis lika långa som original, och jag välde H-profil istället för A-profil för en bättre hållbarhet.
2013_09_13_0003.JPG

För att kunna ladda på med turbon behöver jag sänka kompressionen mer än bara kolvarna så det blir att komplettera med en tjockare packning mot toppen. Jag vill alltså räkna ut vad kompressionen blir med den nya packningen.

Ni får gärna granska om jag har räknat rätt.

I originalutförande har hojen en stakarna en slaglängd på 59mm och kolv diametern är 73, och en kompression på 12:1, den totala volymen i cylindrarna är 988cc, varje cylinder är 247cc.

Packningen jag har kikat på är 0.060"=1,524mm
Packningen original är 0,025" =0,635mm

Data originalmotor för en cylinder:
Slagvolym:247cc
Kompressionsförhållande: 12:1
Kompressionsvolym:21,58cc

Data Turbokolvar:
Slagvolym: 247cc
Kompressionsförhållande:10:1
Kompressionsvolym:25,7cc

Då packningen är 0,0889cm högre än originalpackning ökas kompressionsvolymen med 3,72cc.
(Pi*3,65^2*0,0889=3,72)

Data med turbokolvar och tjockare packning:
Slagvolym:24cc
Kompressionvolym:3,72+25,7=29,42
Kompressionsförhållande: (247+29,42)/29,42= 9,4:1

Nedanstående är en felaktig uträkning
Jag väljer att behålla den så ändå så att fler kan lära av mitt misstag. Men i stort räknade jag på en längre slaglängd som gav mig en större slagvolym vilket inte stämmer med verkligheten, då jag varken ändra borr/slaglängd på motorn.

Jag behöver alltså räkna ut den nya volymen i cylindern eftersom den är i förhållande till kompressionsvolymen.

59mm är slaglängden + (1,524mm-0,635mm)=59,889mm Blir den nya slaglängden.

Formeln för att räkna ut volym på en cylinder är: Pi(3,14 förkortat) * radien upphöjt till två * höjden på cylindern. I mitt fall blir det: 3,14 *(3,65*3,65) * 5,9889= 250,6586

Eftersom jag vill ha svaret i CC (cubic cenitmeters) flyttade jag kommastrecket ett steg åt vänster. Jag använde också pi på windows miniräknare eftersom det är fler decimaler.

Vi har nu räknat ut den nya volymen för en cylinder men jag vill veta den totala skillnaden.
Eftersom jag har 4 cylindrar tar jag summan (250,6586) gånger 4.

250,6586*4=1002,6344

För att få ut skillnaden tar jag den gamla volymen (998) minus den nya

1002,6344-998=4,6344 Den nya volymen är alltså 4,6344cc mer än den gamla.

Nu är det äntligen dags att räkna fram kompressionsvolymen/förhållandet

Den gamla cylindervolymen delat med kompressionen, ger mig kompressionsvolymen med kolven i topp. Till det vill jag addera skillnaden som den nya packningen gör.
249,5/12=20,7916 + 4,6344=25,4260

Därefter delar jag den gamla cylindervolymen med min nya kompressionsvolym, vilket ger mig en kompression på 9,8127:1.
249,5/25,4260=9,8127

Nu hade det egentligen varit klart om jag bara bytt packning men jag förändrar kompressionen med kolven också.
Nedan räknar jag bara ut kompressionsförändringen den nya packningen ger.
12-9,8127=2,1873

Slutligen drar jag bort den nya packningens kompression sänkning mot den nya kolven.

10-2,1873=7,8127 är mitt nya kompressionsförhållande.

Nu kommer det lite bilder.

20130904_192652.jpg


20130904_204240.jpg


20130904_204256.jpg
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fifan det här kommer att följas om du bara gör som jag säger:krama

och förresten välkommen
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Hur är planen med SFRO-besiktningen av den?

Planen är att utföra vissa förändringar för att kunna få igenom den med turbo. Mer i detalj vad det blir tar jag när det är dags, och det är inte för att vara dryg utan för jag vill genomföra mina egna idéer före någon annan.

Det pratas ganska om en 2mm packning men jag har inte kunnat hitta någon sådan. Det tjockaste till gsxr 1000 jag har kunnat hitta är på 0,066 och enligt amerikanska forum skall man inte gå över 0,068"
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Här kommer en liten uppdatering om vad jag hann med ikväll.

Först tömde jag den på kylarvätska genom att lossa slangen vid vattenpumpen, därefter åkte kylare och oljekylare bort. Frystejpen som bara brukar ligga och skräpa kom äntligen till användning för att märka upp alla slangar, jag ska bara se vad jag själv har skrivit när det ska ihop :)

Sedan fortsatte jag med kabelstammen, vilket kan vara lite knepigt men jag började iaf nära styrboxen och huvudsäkringen och jobbade mig bakåt. Det krävs en del tålamod för att få loss det utan att skada kablarna men nu är kabelstammen från styrbox, bakre blinkers mm. lös för att kunna följa med motorn ner från ramen.

Sista bilden är bara tips för ett riktigt bra skal till telefonen, som tål att vara med i garaget, Otterbox heter det.

2013_09_13_0007.jpg2013_09_13_0010.jpg2013_09_13_0016.jpg2013_09_13_0021.jpg2013_09_13_0022.jpg2013_09_13_0023.jpg2013_09_13_0025.jpg2013_09_13_0026.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tjena och kul med fler 1000cc åkare istället för gamgubbarna som åker omkring på touringbågar i denna forumdel! :D

Jag har JE lågkompskolvar i min, har inte uträkningarna framför mig men när jag var på mcx och monterade kolvar stakar så mätte vi upp komp förhållandet genom att oljefylla en cylinder i ö.d. Kolvarna gör inte ens i närheten av vad de anger i sifforna, har för mig att mina "låg komp kolvar" gjorde 0,2 i skillnad jämfört med de nästan 2,0 som var utlovat.

Det finns väldigt få tjockare topppackningar till 1000, antingen får man göra en spacer och dela på en packning och sätta på varsin sida eller så gör man det lite enklare för sig dock med något sämre hållbarhet istället. Jag kör med 3st original packningar, har inte skjutit sönder dem ÄN men det kommer man nog få äta upp :smasha

Har du några frågor är det bara pma ska jag försöka svara så gott jag kan

Edit:
Vad ska du köra för styrsystem? mcx tillskott, standalone eller pc5 versionen?
(ska du köra mcx versionen har jag ett plenum med extra spridare till salu)
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ursäkta jag kapar tråden None

Hur är planen med SFRO-besiktningen av den?

Även jag har tänkt sfro regga min till våren, skicka ett pm med din mail ska jag skicka över konversationen jag har haft med min sfro gubbe får du veta alla detaljerna.

Men i korta drag ska man ha gjort tre större modifieringar av cyckeln. ex: bromsar, hjulbas, hjuldiameter, höjd/sänkt, fjädring osv.. Då kan man lägga till även turbo(turbon i sig räknas inte till en av dessa tre anledningar).

Sen är det upp till besiktningsmannen att bedöma om man gjort tillräckliga ändringar för att mcn ska vara säker att framföra med den effekten man anger.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Tjena och kul med fler 1000cc åkare istället för gamgubbarna som åker omkring på touringbågar i denna forumdel! :D

Jag har JE lågkompskolvar i min, har inte uträkningarna framför mig men när jag var på mcx och monterade kolvar stakar så mätte vi upp komp förhållandet genom att oljefylla en cylinder i ö.d. Kolvarna gör inte ens i närheten av vad de anger i sifforna, har för mig att mina "låg komp kolvar" gjorde 0,2 i skillnad jämfört med de nästan 2,0 som var utlovat.

Det finns väldigt få tjockare topppackningar till 1000, antingen får man göra en spacer och dela på en packning och sätta på varsin sida eller så gör man det lite enklare för sig dock med något sämre hållbarhet istället. Jag kör med 3st original packningar, har inte skjutit sönder dem ÄN men det kommer man nog få äta upp :smasha

Har du några frågor är det bara pma ska jag försöka svara så gott jag kan

Edit:
Vad ska du köra för styrsystem? mcx tillskott, standalone eller pc5 versionen?
(ska du köra mcx versionen har jag ett plenum med extra spridare till salu)

Det måste ju helt klart komma in lite yngre personer i den delen, hayabusa med turbo är ju mer en yttring av ålderskris än ett häftigt bygge :arsele :tungan

Ang. kolvarna får jag helt enkelt mäta den mängd som får plats vid övre dödläge så får vi se om jag får liknande resultat som ni fick.
Men det känns väldigt konstigt att JE´s ingejörer har räknat fel på vilket kompressionsförhållande det skulle bli. Fast det kanske är någon som har mer fakta om det här?

Jag har tänkt mig PC5 som styrsystem för bränslet, om det blir något mer vet jag inte just nu, det vore önskvärt att kunna styra laddtrycket mer exakt än med bara wastegaten.

Tack, det kommer garanterat dyka upp frågor under bygget, du har redan gett mig ditt nummer så räknar kallt med 24/7 support

Idag blev det en utflykt till Göteborg och först Bike´s nya lokaler vid angeredsbron.
20130914_121846.jpg
Direkt hittade jag något som föll mig i smaken, om turbobygget skulle misslyckas.
20130914_122331.jpg

Sedan bar det av till Johans Mc för att ytterligare spana i sortimentet. Tydligt var att det fanns betydligt fler hojar i touring/offroad-, glidar-,motardsegmentet än sporthojar. Det kanske beror på att det är höst.
20130914_130328.jpg

Jag passade även på att checka in i KTM loungen med en kaffe, men det var lite för orangt för mig:tungan
20130914_124615.jpg
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Vist är de så har bara 25 år tills 50 årskrisen;) men än kan gubben;) hayabusa turbo är ju för oss som är gammal o stel;)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vist är de så har bara 25 år tills 50 årskrisen;) men än kan gubben;) hayabusa turbo är ju för oss som är gammal o stel;)

Det finns alltid undantag :tungan

Nämen för att vara lite seriös så är det kul att det är så blandade åldrar på de som bygger, inte för det är något unikt men det roligt att det lever vidare.

Jag redigerade det första inlägget efter ha bollat uträkningen med min motsvarighet till yoda(mentor/mästare)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Men det känns väldigt konstigt att JE´s ingejörer har räknat fel på vilket kompressionsförhållande det skulle bli. Fast det kanske är någon som har mer fakta om det här?

Det är precis det jag också missade på, att de räknar sitt komp.förhållande med att man också monterar dit en tjockare packning. Har man redan gjort det, så gör kolvarna i sig betydligt mindre skillnad.. :crash
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag vill också ha turbo Joel.
Men så råkade vi köpa ett hus :dummer :D

Ska bli kul att följa =)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tips är att sätta en spacer i cylinderfoten så slipper du en tjock toppackning som är lätt att trycka sönder, det är ju en fördel med mc-motor kontra bilmotor :hej
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Det är precis det jag också missade på, att de räknar sitt komp.förhållande med att man också monterar dit en tjockare packning. Har man redan gjort det, så gör kolvarna i sig betydligt mindre skillnad.. :crash
Jag kikade så wössner inte sa samma sak men jag kan inte hitta något i deras katalog om något krav på packning.*
Sidan 89*http://www.wossnerpistons.com/images/sites/wossner/Woessner_MotorCatalog_2010_2011.pdf

Min packning jag har tänkt köpa ger mig en sänkning med 1,3:1 i kompressionsförhållande, då borde du ha ca (1,3/0,06= 21,67*0,015=0,325 Vilket borde ge dig 9,8-0,325=9,475:1
Har jag tänkt rätt?
Tips är att sätta en spacer i cylinderfoten så slipper du en tjock toppackning som är lätt att trycka sönder, det är ju en fördel med mc-motor kontra bilmotor :hej
Som du fick svar nedan finns det ingen möjlighet till det här, första delningen efter toppen är i ungefär samma höjd som vevaxelns centrum.
Jag vill också ha turbo Joel.
Men så råkade vi köpa ett hus :dummer :D

Ska bli kul att följa =)
Vi kan väl byta när jag är klar :yoparty

Kul att du har hittat hit!
Finns ingen cylfotspackning på denna då cylinder och övre blockhalvan är en enhet!

Tack för förtydligandet


Här kommer dagens uppdatering

Jag fortsatte att riva i vad som behövdes lossas från kabelstammen. Jag la en nra stund på att få loss bromsljusrelät/signalen från bakbromsen men det visade sig att kontakten bara satt med två vanliga stift. :va

Sen var det dags för expansionskärl, kåpan för drevet, lossa kedjan/drev och massa småtjafs.

Absolut mest tid idag gick åt till att skapa en hylsa som matchar de låsmuttrar som sitter på de två bakre motorfästena. Det går att göra mycket med en vinkelkap men det tar sin tid..:huvet
2013_09_15_0029.jpg2013_09_15_0032.jpg
Vi gjorde i ordning för att kunna ta ner motorn men samtidigt höja ramen med min egen variant på depåstöd.
Som det finns mer bilder på här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...-quot-ny-quot-variant-av-Bursig-paddock-stand

Rätt eller fel men vi valde att sätta brädor vid sidan av oljetråget eftersom det såg riktigt ordentligt ut. Pallyften vi använde oss av passade alldeles utmärkt till att ta ner en mc-motor. Motorn är väldigt behändig att hantera och inte alls så tung som jag hade förväntat mig.
2013_09_15_0033.jpg2013_09_15_0040.jpg2013_09_15_0042.jpg2013_09_15_0037.jpg

Så nu är motorn nere och ramen är ganska tom. Nu finns det ordentliga möjligehter att rengöra överallt men ramen kommer bli stående rätt länge innan det är dags att göra något med den. Det var helgens mål att lyckas få ner motorn, vilket jag inte trodde mig hinna med men det är så skönt när det mesta flyter på som man har tänkt sig.

2013_09_15_0048.jpg2013_09_15_0046.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Idag hände det inte mycket men tid tar det ändå.

Jag var och köpte stål för att bygga konstruktion så motorn går att sätta i ett motorstativ. Men det är svårt att borra hål i en centimeter tjock stålprofil med en vanlig borrmaskin med snabb chuck. :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top