Nybliven MC-förare!

Mahrek

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2013
Ort
Vaggeryd
Hoj
Ingen hoj ännu!
HEJ SPORTHOJ!

Jag tog igår mitt MC-kort (A2 kort då jag endast är 20år) vilket betyder att jag nu får köra hojar med en effekt upp till 35kw! :banana

Både transportverkets anställda + körskolan rekommenderade att hålla ögon öppna på t.ex. blocket efter hojar som säljs av nu i sensommar/höst.

Jag var till en början intresserad av en strypt Yamaha R6 men om jag fattat det rätt får jag ej köra hojar som har en URSPRUNGSEFFEKT över 70KW (Vilket gör att Yamaha r6 faller bort?)

I vilket fall som helst, vad som fallit mig mest i smaken hittills är antingen Yamaha XJ6-n eller Kawasaki ER-6 och jag tänkte du bolla lite idéer med er här på forumet?

Någon som har kunskap/erfarenhet av dessa? Vad är skillnaderna?

Jag är ju som sagt på jakt efter en hoj som är strypt till 35kw men jag antar att man också kan köpa sig en original-hoj för att sedan strypa själv? Någon som själv strypt en hoj och kan förklara lite hur de går till? Dyrt? Krångligt?

Tacksam för ALLA svar jag kan få!

Tack på förhand! :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kan ej hjälpa till med svaren på frågorna om hoj. men grattis till körkortet.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är tyvärr för dåligt insatt i reglerna med..men grattis till Körkortet iaf :) Och ingen av hojarna är av XJ6-n eller ER6 är något dåligt förstamc, då man själv hade en gammal pararelltwin med ranglig ram och under 50 hk ;)

Kör lugnt, och damsug blocket i ditt sökande finns även andra hojer som kan vara av intresse, Hornet 600? GSR 600? KTM tjofräs motard/Supermoto mm
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Välkommen och grattis!

Ett tips är att istället starta en tråd med dina frågor i MC-relaterad diskussioner. Där får du lite fler svar. Eller leta upp en gammal tråd och läsa/fråga. Finns redan väldigt många såna här trådar. :)

Personligen tycker jag Er6 räcker gott och väl för gatåka. Speciellt om du är nybörjare. Många kommer säga att det är en tråkig hoj men tycker den är tillräcklig att börja med. Tycker det är en bra hoj att bli säker på.

Lycka till i sökandet! :tummenupp
 

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Välkommen och stort grattis till kortet! Jag är själv ny här och håller på med kortet (tung) :)
Angående val av hoj kan jag tyvärr inte bidra med så mycket mer än att jag har läst att er6an är en perfekt beginner hoj + att den är riktigt snygg tycker jag :) Ha det toppen och lycka till med mc letandet :rock
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Grattis och välkommen!

Håller själv på att ta kortet (tung) och har testat både XJ6 och ER-6, båda är väldigt lättkörda. Båda har upprätt och skönt körställning, några fler ponnysar i Yamahan, men det spelar ingen roll om du ändå ska strypa den :tummenupp
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
FZR 600 är en trevlig hoj & lätt att strypa.
Det finns oftast strypningssatser att köpa som är godkända för besök hos bilprovningen.
Du måste göra en REG-besiktning då den ändrats & om du fått alla papper vid köp av strypningssatsen så räcker det oftast med att dy även har ett intyg från aktualiserad verkstad att det är monterat av dem.

Ett alternativ för mera information är om du har medlemskap i SMC "Sverigesmotorcyklister"
kontakta Maria Nordqvist maria.nordqvist@svmc.se
Hon hjälper dig tillrätta så du får 100% den information du behöver.

Välkommen som ny motorcyklist!
Lite eftertanke också så här på höstkanten.
Det är under de första tre åren som risken är som störst att man råkar ut för
olyckor.

Prova på någon utav SMCs roliga & framförallt lärorika vidareutbildningar , Knix
på gokartbana eller dyl. mera information om det finner du under fliken SCHOOL på wwwsvmc.se
Eller via Facebook "Sverigesmotorcyklister" Lycka till!

:tummenupp:yoparty
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
För att hålla oss till själva kärnämnet så står det följande hos Transportstyrelsen/Trafikverket "Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg." Såvitt jag kan se står ingenting om ursprungseffekten.
 

Mahrek

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2013
Ort
Vaggeryd
Hoj
Ingen hoj ännu!
För att hålla oss till själva kärnämnet så står det följande hos Transportstyrelsen/Trafikverket "Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg." Såvitt jag kan se står ingenting om ursprungseffekten.

Det trodde jag också, dock sa snubben från trafikverket jag körde upp med att en hoj som ska användas för A2 körning måste vara 35kw och får endast ha den dubbla (dvs 70kw) som ursprungseffekt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ursprunglig effekt får inte överstiga 70kW, vill man köra sporthoj så är det en gammal 400cc som gäller :)
Hade en ER6N förra säsongen, köpte den ny av handlaren så fick den strypt (25kw) och besiktigad.
Fortfarande gott om vrid i en twin (och stånka för den delen) om man stryper den, något man saknar på låga varv med 4-cyl ;)
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hej å Grattis ti lappen ! :tummenupp
Gör de enkelt ! Jag såg att de ligger en Kawa 250 Ninja till salu här på sidan !
Har för mig att den ligger just under 35 kw då får du en "Ready to Race Simple to handle Bike" !!! :banana

Lycka till !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej å Grattis ti lappen ! :tummenupp
Gör de enkelt ! Jag såg att de ligger en Kawa 250 Ninja till salu här på sidan !
Har för mig att den ligger just under 35 kw då får du en "Ready to Race Simple to handle Bike" !!! :banana

Lycka till !
250-ninjan har 25kw, det är 300-ninjan som har straxt under 35 kw (30 om jag inte minns fel)
Men 250-ninjan är en trevlig hoj.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top