CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nej det är mest för säkerhets skull, det tar bara 10 minuter att byta bromsvätskan och är så lätt att jag tycker det är dumt att inte hellre göra det för ofta än för sällan.

De stålomspunna bytte jag på min Fzr1000 och fick en i det närmaste ny maskin (tillsammans med nedplockning och renovering av bromsoken + nya originalbelägg - renoverade framgafflarna med - och shit vilken skillnad i uppförande och bromskraft det blev) - Därför tänkte jag slänga in stålomspunna på YZF:en med bara för att.

Annars tycker jag att det är rätt hyggliga hejdare de där 6-kolvsoken ändå. Men vi kör nästan alltid i medelgruppen så det indikerar väl en del att jag inte är snabbast på banan.

När vi ändå snackar lite bromsar så anser jag efter att testat flera leverantörers bromsklossar att original nästan alltid är bäst (oavsett vad cykel man än kör) - Vissa "pirat" dammar och skitar ner, men kanske bromsar utav helsike - Andra slits för fort, vissa äter skivor etc etc - Men originalklossar håller alltid den där jämnheten där (när man lägger ihop samtliga delar) de alltid är hyfsat bäst på samtliga punkter.

Dessa stålomspunna hade jag tänkt köpa är av fabrikat Wezmoto - Köpte likadana till Fzr:en - Banjobultarna håller dock inte Yamahakvalitet så jag behöll original.

Nice price tycker jag - Och så blir det racedragning med separata slangar + bakre när jag ändå är i farten

http://www.ebay.com/itm/Wezmoto-Sta...torcycle_Parts_13&hash=item1e8128da90&vxp=mtr


PS - Jag ville också ha min R1:a i finrummet, min fru tyckte det vore en ännu bättre idé att ha den i sovrummet
Fan vad nice sa jag :)

- Visst vi bär ut sängen i garaget med en gång :rofl

BTW

Trodde du sålt din R1:a och var på jakt efter 2015 års modell !
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Galfer 1375 körde jag på min gamla R1a och dom funkar fint men tveksam till att dom va bättre än original... Sätt ner foten o säg att det är oansvarigt att ha nått så dyrt och fint i garaget! Nja jag testade en liten annons här på SH men inte ens ett skambud fick jag och som du sa själv så kör man troligen inte fortare på den nya "kanske lite" =)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Folk förstår inte hur grym Crossplane-teknologin är - Hade folk fattat det hade den varit såld DiRecKt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja min är ganska färdig med... Jag fick ju erbjudande av en vänlig själ här på sh att flashtuna men då ingen verkar kunna säga till 100% att immon inte försvinner så vågade jag inte göra det... Det kanske blir en pc5 på den istället men i övrigt får den stå i vardagsrummet i värmen och må gott tills våren.

Nu kanske det är försent, men sökte du i http://www.r1-forum.com/?
Förvisso tungladdat men jag hittade en hel del där när jag skulle byta min y-pipe
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Felet med R1-forum är att det är ett jänke forum och jänkarna har inte immobolizers på sina R1or.....
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273671-%C4nnu-en-tr%E5d-om-k%F6pr%E5d!

Gjorde lite reklam för din retta i en annan tråd, hoppas det är okej med dig

Klart du ska ha en ny 2015 till våren !! :tummenupp





Goffen här på forumet ska sälja sin R1:a (12:a) med en massa godis monterat, till förmån för den nya R1:an som snart börjar säljas.

Har en likadan själv och den är en keeper enligt mig - Sjukt jävla nöjd (har ägt den sedan ny)

Är du intresserad av R1:an med crossplanemotorn kan du läsa mer här

http://www.sporthoj.com/forum/showth...ossplanemotorn
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
1491249_10152548690512963_7970301863425958517_o.jpg


EGOBILD !
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Visst har det kommit ut en ny R1:a och visst ska jag åka och titta på den, men..............är det värt 100 000 kr för 18 nya häst och 6 kg mindre ????

Värdet av 100.000 kr är upp till var och en att bedöma, men att det bara skulle handla om "18 hästar och 6 kilo" är en oerhört förskönande beskrivning för den gamla hojen...Jag vet inte var dessa siffror kommer ifrån och vad jag har hört så kommer den verkliga skillnaden att vara betydligt större än så. En mer rättvis beskrivning kunde vara "effekt som en S1000RR, lite lägre vikt än en S1000RR kombinerat med crossplane-konceptet och det hittills mest avancerade elektronikpaketet av alla gathojar...".

En R1:a som är med i matchen - kanske rent av klassledande - för första gången på många år, helt enkelt.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Du har helt rätt Alatalo - Det är en riktig godbit som de har släppt.......Såklart (det är ju en Yamaha)

Vad jag menade var mer om JAG (som är rätt medioker wannabe-rejsare) kommer att smiska bana fortare med den än med min gamla crossplane !

I mitt fall (pratar bara för mig själv alltså) så vet jag att min nuvarande hoj är bättre än jag någonsin kommer att bli. Men för de stora grabbarna är det säkert så att de kommer få bra fart med den nya. Det har ju varit lite svårt att få till en bra pro superbike med den "gamla" crossplanen då balansaxel och liknande gjort det svårare än med 08:ans modell

http://www.bike.se/test/duell/yamaha-yzfr1-standard-pro-superbike-144
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Generationen 2009-2014 är en mycket bra och kompetent gathoj. Jag vet, jag har själv ägt en tolva. Motorkaraktären är helt underbar för gata såväl som bana, men det är också den enda fördel den har gentemot konkurrenterna. Den är undermotoriserad jämfört med Kawasaki, BMW och Aprilia. Den är inte lika precis och lätthanterlig som Honda, Suzuki och Ducati. Och den är rejält överviktig jämfört med samtliga konkurrenter.

Tävlingsresultaten för 2009-2014 säger allt då den endast är konkurrenskraftig i klasser där man i princip får bygga om hela hojen. I Superstock är den helt rökt. För lite fjutt. För mycket vikt och dessutom på fel ställe (alldeles för mycket vikt på framhjulet). Tveksam precision och tveksam feedback på grund av märkligt valda chassiestyvheter. Och rejält bulkiga och framförallt breda yttermått. Allt detta ska vara åtgärdat på kommande modell och jag tror inte den blivit en sämre gathoj för det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad jag menade var mer om JAG (som är rätt medioker wannabe-rejsare) kommer att smiska bana fortare med den än med min gamla crossplane !

Jag sticker ut huvudet och förutspår att det är talanglösa nollor som oss som kommer att ha störst nytta av elektronikpaketet. Anti-spinn, anti-sladd, anti-wheelie, anti-bakhjulslyft, valbar motoreffekt, valbar motorkaraktär, intelligent bromssystem...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Jag syftade mest på den förra generationen S1000RR, som ju i trovärdiga bromsbänkstester presterat 30-35 hästar mer än alla 2009-2014 YZF-R1. Jag tror inte att en 2015 YZF-R1 kommer att matcha en 2015 S1000RR i toppeffekt (crossplanekonceptet lär kosta några pållar på topp), jag är jättenöjd om den "bara" matchar förra generationen S1000RR och fortfarande är en crossplanemotor.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag syftade mest på den förra generationen S1000RR, som ju i trovärdiga bromsbänkstester presterat 30-35 hästar mer än alla 2009-2014 YZF-R1. Jag tror inte att en 2015 YZF-R1 kommer att matcha en 2015 S1000RR i toppeffekt (crossplanekonceptet lär kosta några pållar på topp), jag är jättenöjd om den "bara" matchar förra generationen S1000RR och fortfarande är en crossplanemotor.

Instämmer i att crossplane har ett stort egenvärde.
Minns från wsbk 2009 och några år därefter att R1an hade som regel mer mos på rakorna än vad BMWn hade så crossplane i sig borde egentligen inte behöva kosta några pållar på topp kan jag tycka. Inbillar mig att Yamaha har "safat" bara för det ska hålla bra.

"Build quality and reliability is top notch [...] MCN has run a crossplane crank R1 on its long term test fleet since 2009 and it’s clocked up over 40,000-miles with no problems. "
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r1/2012/

Nu har jag inte så bra koll på BMW men undrar just om dom motorerna håller lika länge..


Edit Ja från 2010 var det förstås..
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja jag kom inte om en cbr1000rr 08- på kinnekulle trots bättre utgång på rakan.... kom upp jämsides o sen drog han sakta ifrån innan inbromsningen vid bron o det är ju ingen lång raka på kullen lixom så visst saknar den lite umpf. Men den räcker ändå till att vara en av dom snabbaste i gatgruppen på ex ap så det är inte hela världen....
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Och..........

En annan sak som är bra med crossplanen.........man blir inte hängd och kölhalad här, när man tar upp bristerna på den. På vissa - hrrrrm - Ital***ska hojar får man inte tala om nackdelar för då är man ute (är du inte med så är du emot !!)

Balansaxeln väger ca 3 kg och den ÄR tyngre att ta med sig i böjarna !

Min kan bli rätt varm när man går in i depån. Fläkten börjar inte kyla förrän vid 106 grader (på min i alla fall)

6-kolvshejdarna kanske inte har det där vansinnesgreppet som man skulle önska, fjädringen är lite väl mjuk i sin originalsetting - men det fadar aldrig och trots (med mina mått) hård körning så sviker bromsarna aldrig, alltid gott om plats kvar av greppet innan handtaget tar vid - Ger trygghet



Men den är fullständigt felfri - Bara funkar, och den är ruskigt förlåtande för misstag !
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Edit Den här frågan var i första hand till Goffen men vem som helst kan ju så klart svara på den.

Har du fått den mappad och bänkörd?
Min ger ca 160 på hjulet o vad jag vet brukar inte en CBR ge precis mer men det kan ju variera..

Upplevde att värmeproblemet blev bra mkt mindre efter att jag hade satt på ett kat-fritt y-rör
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
:)

Fattade att du menade Goffen, men svarar ändå.

Vet inte om jag har ett "+" eller "-" exemplar vad gäller effekten, och har inte fått den bänkad heller

men när jag och polaren testade på en tom raka (flygande start) mot hans 2012 s1000rr så vann han (såklart !) men inte med mer än 20-30 meter, vi slutade dra vid gissningsvis *** km/h (ska vara en 2:a först där vid kryssen och typ 5:a eller 6:a där bakom).

På bana har vi varit ruggigt jämna - Sedan om det berott på hur vi är som förare eller på cyklarna låter jag vara osagt - Nu har han införskaffat en R6:a så jag kommer förmodligen få storstryk på banorna i sommar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
:)

Fattade att du menade Goffen, men svarar ändå.

Vet inte om jag har ett "+" eller "-" exemplar vad gäller effekten, och har inte fått den bänkad heller

men när jag och polaren testade på en tom raka (flygande start) mot hans 2012 s1000rr så vann han (såklart !) men inte med mer än 20-30 meter, vi slutade dra vid gissningsvis *** km/h (ska vara en 2:a först där vid kryssen och typ 5:a eller 6:a där bakom).

På bana har vi varit ruggigt jämna - Sedan om det berott på hur vi är som förare eller på cyklarna låter jag vara osagt - Nu har han införskaffat en R6:a så jag kommer förmodligen få storstryk på banorna i sommar.

Oki ja där ser man... Tror förarens vikt har en signifikant inverkan också
Hur som helst ska det bli spännande när dom första bänkkörningsrapporterna kommer in från den nya R1an
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top