Gokart för en yngre generation!

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Hela denna sommar har ägnats åt att träna och tävla i gokart, för mig har det dessvärre bara inneburit att skruva åt den yngsta dottern Clara 10år
Hon utvecklas fort och säsongen går bara bättre och bättre så nu har vi fixat en hemsida så vi i framtiden kan skaffa fler sponsorer.
Det är där ni kommer in!
Om jag kan visa mycket besökare på hemsidan och får många "likes" på facebook så underlättar det i längden!
Gå gärna in och titta och Facebook "gilla" sidan!

Glöm inte skriva in er för ett nyhetsbrev i högerkolumnen!

Säsong 2

http://www.clara10.com/blog

Tack för hjälpen alla! :tummenupp
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tack alla som vart inne och kollat!

Hur många säsonger till passar go carten hennes längd??

Lite dumma frågor då? hur ofta byter du kolv /ring? har du några driftproblem?

vilken klass kör lill-tjejen i?? får man göra några förbättringar alls??

Med vänlig hälsning
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Hur många säsonger till passar go carten hennes längd??

Lite dumma frågor då? hur ofta byter du kolv /ring? har du några driftproblem?

vilken klass kör lill-tjejen i?? får man göra några förbättringar alls??

Med vänlig hälsning

Tjenare
Hon kan ha den tills hon är 14, nu kör hon "Micro" men nästa år fyller hon 10 så då tar vi bort strypningarna och kör "Mini" vilket hon kan göra tills hon är 14.
Kolv skall räcka att byta en gång per år ungefär, i år har jag bara bytt ringar men kolven skall jag byta när jag gör en totalrenovering i vinter och vi kör ändå mycket! Driften är det inga problem med, men förgasaren kan sätta griller i huvudet! Funkar perfekt när man kör sista passet och bara ställer in den i bilen och när man rullar ut den nästa gång så går den som en potta skit, men det lär man sig att justera in.
Förbättringar får man bara göra på chassit, motorn får man bara justera på förgasaren, inget på motorn, det kollas nästan varje race.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tjenare
Hon kan ha den tills hon är 14, nu kör hon "Micro" men nästa år fyller hon 10 så då tar vi bort strypningarna och kör "Mini" vilket hon kan göra tills hon är 14..

hur många hk lämnar den utan strypning då?

Kolv skall räcka att byta en gång per år ungefär, i år har jag bara bytt ringar men kolven skall jag byta när jag gör en totalrenovering i vinter och vi kör ändå mycket! Driften är det inga problem med, men förgasaren kan sätta griller i huvudet! Funkar perfekt när man kör sista passet och bara ställer in den i bilen och när man rullar ut den nästa gång så går den som en potta skit, men det lär man sig att justera in..

blir nog mera kolvbyten i och med att motorn kommer varva mera!

det sitter väl nån typ av dubbelspjällsförgasare på de flesta go carts??? luriga att justera!

Förbättringar får man bara göra på chassit, motorn får man bara justera på förgasaren, inget på motorn, det kollas nästan varje race.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
hur många hk lämnar den utan strypning då?



blir nog mera kolvbyten i och med att motorn kommer varva mera!

det sitter väl nån typ av dubbelspjällsförgasare på de flesta go carts??? luriga att justera!

Ca: 10Hk utan strypningar, nu är det runt 6,5.
Det varvar runt 11000 nu och 12-12500 utan strypning så det är ingen jätteskillnad. Ja förgasarna känns inte helt 2013 :tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Efter att ha mekat åt mina brorsöner i F-micro och F-mini 4 säsonger så beslöt vi att lägga av med dessa Raket 95-baserade klasser och gå över till Junior 60 med bägge pojkarna i sommar.

Junior 60 använder samma chassi som Micro och Mini, samt får köras från det år man fyller tio.

Att få köra med "riktiga" fartvindskylda motorer med "riktiga" trottelförgasare har gjort denna säsong till den absolut roligaste hittils, både för mig och min bror som mekar samt för pojkarna som rejsar!

Inga motorer som plötsligt bara slutar leverera, inga provtryckningar av förgasare hela tiden, inga godtyckliga justeringar på skruvmunstyckena, inga svänghjul som flyger i bitar, ingen jakt på "bra" cylindrar pga dålig kvalitetskontroll vid tillverkningen.
Bara jämn och spännande racing!

Klassen är något snabbare än F-mini (ca 7-8 tiondelar på en 1000-metersbana) och har en minimivikt på 115 kilo.

Min tips är: skippa F-mini och börja med Junior 60 istället så får du tid att lägga på att optimera chassit, optimera föraren samt mycket en roligare kartsäsong :)

313403_176389322508703_1372998051_n.jpg
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Lycka till! Men får man klaga på sidan? Bakgrunden och fonten på Clara är ju minst sagt annorlunda :tungan
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Jo vi har funderat lite på J60 också men efter att ha pratat med alla i depån och klubben så verkar det vara mycket skruvande i den klassen också, så nästa år tar vi det vi kan och kör på så får vi se året därpå vilket håll vi tar, men jag måste ju säga att J60 låter betydligt bättre vid passage, där har de ju en riktig race motor!
Men man kan verkligen ha det tråkigare än livet i en Kart depå! Vi har jäkligt skoj! :banana
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Lycka till! Men får man klaga på sidan? Bakgrunden och fonten på Clara är ju minst sagt annorlunda :tungan

Klart man får! All kritik är bra!
Bakgrunden kan jag bara välja "färdiga" och denna tyckte vi var roligast av det som fanns, att den inte "fyller ut" hela sidan tycker jag är tråkigt men det måsta man kunna mycket mer om datorer än jag för att göra något åt..
Texten "Clara" är ett foto på dekalen vi har i fronten på karten så den ser nog lite vriden ut på bild men bättre i verkligheten.

img-5206.jpg
 
Last edited:

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Klart man får! All kritik är bra!
Bakgrunden kan jag bara välja "färdiga" och denna tyckte vi var roligast av det som fanns, att den inte "fyller ut" hela sidan tycker jag är tråkigt men det måsta man kunna mycket mer om datorer än jag för att göra något åt..
Texten "Clara" är ett foto på dekalen vi har i fronten på karten så den ser nog lite vriden ut på bild men bättre i verkligheten.

View attachment 391705
Okej då e jag med på varför. Jo såg bättre ut i verkligheten :)
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nu är det uppdaterat på sidan efter Göteborgs stora pris, norra Europas största gokart tävling!
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nya uppdateringar!

Nu kör vi "Mini", sista utomhus träningen är avklarad och nu drar vi till Las Vegas och kollar på de stora Gokart namnen! (www.superkartsusa.com)
Kanske men bara kanske får vi köra lite där över också!

Läs, sprid sidan, gilla och signa upp för nyhetsbrev (Jag skickar bara ett par om året så jag spammar inte!)

http://www.clara10.n.nu/blog

http://www.clara10.n.nu/photos
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Första racet för 2014 avklarat!

Kolla bloggen: http://www.clara10.n.nu/blog

Och kom igen nu alla och GILLA med Facebook!! (Passa på att skriva in er adress i nyhetsbrevs prenumerationen också!)
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Kom igen nu!
Jag behöver några få besökare till för att nå n.nu topplistan!

Kolla www.clara10.n.nu/blog

Support your local som några killar sa.. :biggrin:

Nästa tävling är på lördag i Helsingborg (Ännu en bana vi aldrig sett) sen blir det på hemma plan helgen efter det så vi kan visa vad vi går för!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top