Super Tenere rebuild

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vad vore livet utan projekt. Här kommer nästa. :)
Har blivit riktigt biten av att köra grus och skogsvägar
med min lilla XT så jag går upp ett snäpp i storlek nu
för att få lite mer krut i gashandtaget tills nästa år.
Det blev inköp av en gammal risig Super Tenere på dryga
200 kg. Det blir en 50 kg´s ökning sett från vikten på XTn´s
150kg. Ganska tungt as att hantera så projektet kommer att
handla om att lätta den ordentligt. Få den att bli lite rally inspirerad,
och så öka upp effekten med cirka 100cc och 10 pållar.

137555998532154100_resized.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Härligt !
Blir det den klassiska röd/vita...eller "ones you go black there´s no going back" ?
Kul att du blivit off road biten...men vad händer med TRXén ?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Härligt !
Blir det den klassiska röd/vita...eller "ones you go black there´s no going back" ?
Kul att du blivit off road biten...men vad händer med TRXén ?
Rött o vitt blir det en del av, tror jag. Men det kommer nog inte synas att det
är en S10 när jag är klar. Designen är dock inte färdigklurad, det får komma
senare. Nu så samlas det in delar till projektet. Kan inte göra mycket annat
just nu med diskbråcket jag fått.

Här är några delar jag samlat på mig hitintills.

137639519982646200_resized.jpg


137650336689333100_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vilka delar ska du ta från crossen?
Fronten är ju given. Sen får vi se. Jag har funderingar på annan tank bl.a.
men crosstanken funkar inte här. Svingen kommer att bli custom då jag
siktar på 18 tums bakhjul som XTn. Bakram skall lättas till alu. Kanske
funkar den längre YZ bakstötdämparen efter en moddning. Måste höja hojen
lite bak också.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Kul projekt!

Jag har själv en ST som är moddad på många punkter men inte alls lika radikalt som du planerar. Jag har iaf en trimmad TDM850 motor i och det är ju så klart ett lyft.

Jag älskar hojen och tycker inte att den känns speciellt tung men lättare är ju bättre förståss.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kul projekt!

Jag har själv en ST som är moddad på många punkter men inte alls lika radikalt som du planerar. Jag har iaf en trimmad TDM850 motor i och det är ju så klart ett lyft.

Jag älskar hojen och tycker inte att den känns speciellt tung men lättare är ju bättre förståss.

Mycket intressant. Har du någon byggtråd på den konverteringen?
Du får gärna annars berätta lite om dina moddar här.
Hur gjorde du med luftfiltertrattarna? Jag har hört att de är
större på TDMen än på XTZan. Vad gjorde du för trim på den?

137612174777263500_resized.jpg




Här är mitt "trim". En TRX motor i originalskick. Det räcker nog
för mig. Kommer att behålla TRX´ens oljetank så jag får mer plats
över för en annan stötdämpare där bak när den externa tanken tas bort.

137837400973203400_resized.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att du är igång igen! :tummenupp

Vad blir det för inriktning den här gången, blir det åt SuperEnduro-hållet?



Edit: När jag läste lite noggrannare står det ju "rally inspirerad" klart och tydligt.
Kör hårt!
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Här är mitt "trim". En TRX motor i originalskick. Det räcker nog
för mig. Kommer att behålla TRX´ens oljetank så jag får mer plats
över för en annan stötdämpare där bak när den externa tanken tas bort.

137837400973203400_resized.jpg

Men hallå!

Så det var du som köpte den där hojen till slut. Har haft den bevakad på Blocket hela sommaren. Köpte en annan istället.

Tråden kommer att följas slaviskt. Jag vill också göra en Rallyreplika. Först och främst vill jag få lite mer knuff i motorn och bättre stötdämpare bak.

Har själv funderat på det där med att montera TRX oljetank. Men får den plats för bränsletanken, eller måste den modifieras?
Som sagt, det skulle vara trevligt att utnytja utrymmet till Stötdämpare istället.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kul att du är igång igen! :tummenupp
Kör hårt!
Tack, håller som bäst på att samla in grejer till projektet. :)

Men hallå!

Så det var du som köpte den där hojen till slut. Har haft den bevakad på Blocket hela sommaren. Köpte en annan istället.

Tråden kommer att följas slaviskt. Jag vill också göra en Rallyreplika. Först och främst vill jag få lite mer knuff i motorn och bättre stötdämpare bak.

Har själv funderat på det där med att montera TRX oljetank. Men får den plats för bränsletanken, eller måste den modifieras?
Som sagt, det skulle vara trevligt att utnytja utrymmet till Stötdämpare istället.

Ja den låg ute ett bra tag. Jag fick den till ett hyffsat pris så jag slog till.
Jag kommer att få några problem att lösa genom att behålla TRX oljetanken.
Dels blir det trångt i ramen, kan bli lite svetsande där för att få plats. Sen får
lite grejer omplaceras. Bränsletanken kan inte ha samma nedhäng längre på
högersidan. Då kommer man inte åt att "läsa av" oljenivån eller fylla på olja.
Men jag har en extra tank på g som jag skall modifiera.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Mycket intressant. Har du någon byggtråd på den konverteringen?
Du får gärna annars berätta lite om dina moddar här.
Hur gjorde du med luftfiltertrattarna? Jag har hört att de är
större på TDMen än på XTZan. Vad gjorde du för trim på den?

Nej tyvärr ingen byggtråd men det var väldigt straight forward. Jag monterade dock en 3VD motor som är en 360 graders precis som originalet så jag slapp bygga om tändsystemet som du kommer måsta göra. Jag fick flytta över bussningarna till bakre motorfästet, oljetråget, kopplingsarmen och den vänstra motorkåpan i övrigt passade nog allt har jag för mig.

Det är samma förgasare på 3VD motorn som original 3LD men med annan bestyckning. Jag kör med fuggarna från 750:n för dom var fräshare men med en blandning av munstycken och nålar som funkar kalasbra. Luftburken är original från ST:n.

Det lilla trimmet jag gjort är att jag har monterat kolvar från TRX850 som har högre komp och så har jag portat toppen lite lätt.

I övrigt så är det många smågrejer gjorda som GPR ljuddämpare, annan stötdämpare, progressiva gaffelfjädrar, breda fotpinnar, kraschbågar, annat styre, styrhöjare, 12v uttag, handtagsvärmare, led och xenonljus, strålkastarskydd, andra blinkers, annan ruta, spoiler till rutan, andra huvudbromscylindrar fram och bak, stålomspunna bromsslangar, centralstöd och säkert fler smågrejer som jag inte kommer på nu.

Min är ju inte byggd för offroad på samma sätt som din utan mer grusbusäventyrshoj som även ska funka på riktigt långa resor. Jag har vart uppe i Nordkap och Murmansk med den och jag tycker att komforten är fin.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nej tyvärr ingen byggtråd men det var väldigt straight forward. Jag monterade dock en 3VD motor som är en 360 graders precis som originalet så jag slapp bygga om tändsystemet som du kommer måsta göra. Jag fick flytta över bussningarna till bakre motorfästet, oljetråget, kopplingsarmen och den vänstra motorkåpan i övrigt passade nog allt har jag för mig.

Det är samma förgasare på 3VD motorn som original 3LD men med annan bestyckning. Jag kör med fuggarna från 750:n för dom var fräshare men med en blandning av munstycken och nålar som funkar kalasbra. Luftburken är original från ST:n.

Det lilla trimmet jag gjort är att jag har monterat kolvar från TRX850 som har högre komp och så har jag portat toppen lite lätt.

I övrigt så är det många smågrejer gjorda som GPR ljuddämpare, annan stötdämpare, progressiva gaffelfjädrar, breda fotpinnar, kraschbågar, annat styre, styrhöjare, 12v uttag, handtagsvärmare, led och xenonljus, strålkastarskydd, andra blinkers, annan ruta, spoiler till rutan, andra huvudbromscylindrar fram och bak, stålomspunna bromsslangar, centralstöd och säkert fler smågrejer som jag inte kommer på nu.

Min är ju inte byggd för offroad på samma sätt som din utan mer grusbusäventyrshoj som även ska funka på riktigt långa resor. Jag har vart uppe i Nordkap och Murmansk med den och jag tycker att komforten är fin.
Ok, jag trodde du lagt in en 4TX motor, 270 graders.
Men woow, det var inte lite moddar du gjort. Du har uppgraderat det mesta ser jag.
Måste ha blivit en helt annan hoj efter det, men ändå med originalutseende. :tummenupp

Jag kommer dock att göra det enkelt för mig och byta rubbet, motor, cdi, spolar,
kabelstam, förgasare osv till 4UN. Det blir för invecklat för min förmåga annars.

De andra moddarna är mer för att få ner vikten än att bli mer offroadish. Jag vill också
köra långt men ändå ha alternativet att kunna busa med den, en kompromiss
helt enkelt. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I övrigt så är det många smågrejer gjorda som GPR ljuddämpare, annan stötdämpare, progressiva gaffelfjädrar, breda fotpinnar, kraschbågar, annat styre, styrhöjare, 12v uttag, handtagsvärmare, led och xenonljus, strålkastarskydd, andra blinkers, annan ruta, spoiler till rutan, andra huvudbromscylindrar fram och bak, stålomspunna bromsslangar, centralstöd och säkert fler smågrejer som jag inte kommer på nu.

Min är ju inte byggd för offroad på samma sätt som din utan mer grusbusäventyrshoj som även ska funka på riktigt långa resor.

Nu vill man ju se hur den ser ut, har du inga bilder på hojen? :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Gott att se att du överlevt diskbråcket Thomas, ska bli spännande att se vad du åstadkommer med XTZan!

Jag hör av mig när Varanen lämnat Nilssons om sisådär 2-3 veckor... :gråta
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Gott att se att du överlevt diskbråcket Thomas, ska bli spännande att se vad du åstadkommer med XTZan!

Jag hör av mig när Varanen lämnat Nilssons om sisådär 2-3 veckor... :gråta
Det är långt från över, men det går åt rätt håll i vart fall.
Ja det är spännande var gång. :)
Va, har du inte fått ut hojen ännu?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top