Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Intressant! Får man fråga vad ni använder för några randvilkor för dessa beräkningar och modellerar ni kontakten mellan vev och tapp på något särskilt sätt (presspassningen tex)?

Kul projekt!
Det är en god vän som sitter på konstruktörskunskapen och inte minst har tillgång till Ansys. Som jag förstår det, finns presspassningar som en modelltyp att välja i Ansys. Viktigast har är att lägga på krafterna på ställen/riktningar så att det speglar de dimensionerande förhållandena. Simpelt nog inriktar vi oss endast på vevaxelns tendens att böja sig. Storleken på lasten är i det här fallet inte superviktig, eftersom jag huvudsakligen är ute efter att se vilken effekt olika vevtappsdiametrar och slaglängder har jfr med OEM. Vi kikar initialt endast på deformationen, dvs ev släpp i delar av pressförbandet.

"That's about all I got to say bout that"

...och nu har jag beställt rör!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
View attachment 391961

Vid simulering visar modellen exakt samma "släpp" i pressförbandet, som syns på ytorna när man pressat isär veven! Nu ska vi testa lite olika varianter på diameter på vevtapp och slaglängd, för att se om det finns något bra alternativ.
Vad gäller pressvevar är just detta en fälla att undvika. Att gå upp i vevtappsdiameter för att vinna styvhet, är bara lönt till den gräns där greppet blir lidande. En annan faktor är också den gräns där presspassningen mellan vev- resp ramtapp börjar påverka varann. Stora tappdiametrar på en kortslagig vevskiva gör att presspassningarna påverkar varann. Problemet undgås förstår om vevskiva och ramtapp tillverkas i ett stycke.

Istället för att gå till sådana vevtappsdiametrar kan det då istället vara bätttre med en måttligare vevtappsdiameter, men satsa på en tapp i mer höghållfast stål. Så blir det i min nya motor. Svensktillverkad tapp av Karling. Bild på karlingveven i mitt sista inlägg i min byggtråd.

Måhända är det inte det som är problemet här, bortse isf från mitt inlägg.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Precis. Pressförbandet kan ju bli "överkvadratiskt" och yttrycket kan bli för lågt (fast då för man ju öka presspassningen någon 1/100mm). Eller så ger materialet utanför vevtappen, i skinkan, efter. Jag tror egentligen inte så mycket på att öka diametern på tappen, men eftersom det finns skapligt realistiska simuleringsprogram att tillgå, så vill jag gärna få bekräftat hur det ligger till. Det finns så fantastiskt många teorier, skrönor och tyckanden kring detta, så lite mer fakta kan väl inte skada, tänker jag! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis. Pressförbandet kan ju bli "överkvadratiskt" och yttrycket kan bli för lågt (fast då för man ju öka presspassningen någon 1/100mm). Eller så ger materialet utanför vevtappen, i skinkan, efter. Jag tror egentligen inte så mycket på att öka diametern på tappen, men eftersom det finns skapligt realistiska simuleringsprogram att tillgå, så vill jag gärna få bekräftat hur det ligger till. Det finns så fantastiskt många teorier, skrönor och tyckanden kring detta, så lite mer fakta kan väl inte skada, tänker jag! :)
Håller helt med. Och det är roligt
att se att er modell visar ett spänningstillstånd som stöder mitt inlägg. Ngt ni kan prova är ju också att ( som sagt) labba med e- modulen i vevtappen i ansys. hur ser de två vevlagringarna ut på denna motortyp? Jag tänkte på om de skulle kunna vara görligt och hjälpligt med ett axialnållager som spread limiter. Dvs ta till den teknik som används i HD- världen.
 
Last edited:

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Skulle du behöva hjälp att hitta till Karlings garage i det fall du tycker att det kan vara ett alternativ så ledsagar jag dig gärna!:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej hopp!
Grabben bröt ju armen på mx i somras, men nu är det läkt = Pappa får mindre tid till sina verkstadsprojekt...

Nåja, lite framåt går det i väntan på rören. Vi har kört en bunt simuleringar i Ansys och kommit fram till att:
1. Större diameter på vevtappen hjälper inte speciellt mycket.
2. Det är tillräckligt med material i vevskinkan i området utanför hålet för vevtappen.
3. Det är hålkanttrycket i vevskinkan som blir för högt och gör att vevskinkan inte kan hålla vevtappen rak.
4. E-modulen varierar inte så mycket mellan olika stål-material att det skulle hjälpa detta specifika problem.
5. Det som skulle haft en positiv effekt på att minska spreaden, vore tjockare vevskinkor, åtminstone i området där vevtappen sitter. Det skulle öka hävarmen => minska hålkanttrycket => göra att vevskinkan kunde hålla vevtappen på plats.

Det är ju lättare sagt än gjort, men ev kunde man gjort en solid vänstersida (transmissionssida) inklusive en homogen vevtapp, pressat på en högersida och installerat ytterligare ett ramlager utanför det befintliga på högersidan. En baggis alltså! :näsblod

Jag fick hem en fin liten vinkelmätare i fredags, så nu är ramjiggen inställd på 22,5 graders gaffelvinkel (std på mitt Honda RS250R-chassie). Nästa steg blir att montera min nuvarande ram i jiggen för att få mera exakta mått på var styrhuvudet sitter i förhållande till svingaxeln.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Posten kom med rör från Arigo idag! Jag har låtit mig inspireras av Lars Wilks verk "Nimis". Det är väl bara att häfta ihop och köra?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1380128038889.jpg
    uploadfromtaptalk1380128038889.jpg
    155.1 KB · Visningar: 425

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vem kunde tro att Biltema hade specialverktyg till kronmuttern på svingaxeln! :D
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1380735960591.jpg
    uploadfromtaptalk1380735960591.jpg
    121.3 KB · Visningar: 434

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Så! Nu sitter den gamla ramen i jiggen. Den nya svingen blir 52 mm längre, så jag tänkte bara flytta fram den bakre fixturen till den positionen. Nu stundar CAD!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1380743312112.jpg
    uploadfromtaptalk1380743312112.jpg
    97.3 KB · Visningar: 425

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej igen!
Jag funderar lite på om man ska montera styrlagerna direkt i de, av stål, svarvade lagerlägena i styrhuvudet? Vissa jag snackat med har gjort insatser av aluminium, som de sedan monterat lagerna i. Kan den samlade intelligentian komma med nåt argument?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hej igen!
Jag funderar lite på om man ska montera styrlagerna direkt i de, av stål, svarvade lagerlägena i styrhuvudet? Vissa jag snackat med har gjort insatser av aluminium, som de sedan monterat lagerna i. Kan den samlade intelligentian komma med nåt argument?

Enda skälet jag kommer på skulle vara att lagren kan vara lättare att få ur om du har alu. Risken för "ärj" eller rost är mindre (vilket jag skulle bortsett ifrån på en race-hoj. jag skulle smockat dit lite kopparpasta eller nåt). Vad har de sagt för skäl?

/F
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Enda skälet jag kommer på skulle vara att lagren kan vara lättare att få ur om du har alu. Risken för "ärj" eller rost är mindre (vilket jag skulle bortsett ifrån på en race-hoj. jag skulle smockat dit lite kopparpasta eller nåt). Vad har de sagt för skäl?

/F
Jag har inte utmanat deras konstruktionssätt, men enda anledningen att välja alu-insatser borde vara att presspassningen till lagerna inte behöver svarvas med så låga toleranser. Det borde gå bra att montera styrlagren direkt i styrhuvudet. Kanske måste man lägga lite möda på att svarva båda lagerlägena i samma uppspänning för att få lagerna helt i linje med varandra och utan ev snedställning... Äh! Det får bli utan alu-insatser!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hej igen!
Jag funderar lite på om man ska montera styrlagerna direkt i de, av stål, svarvade lagerlägena i styrhuvudet? Vissa jag snackat med har gjort insatser av aluminium, som de sedan monterat lagerna i. Kan den samlade intelligentian komma med nåt argument?

Kan dessa insatser möjligtvis tillverkas med förskjutna hål, så att gaffelvinkeln blir möjlig att ändras?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har tänkt mig bibehålla Honda RS250's gaffelvinkel, som är 22,5 grader. Den lilla justering jag skulle kunna tänka mig ha nytta av, åstadkommer jag med ride height fram/bak. Fast det är klart, med justerbar gaffelvinkel kanske man kunde ha en hoj, både till att glida med och köra race! :tungan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har tänkt mig bibehålla Honda RS250's gaffelvinkel, som är 22,5 grader. Den lilla justering jag skulle kunna tänka mig ha nytta av, åstadkommer jag med ride height fram/bak. Fast det är klart, med justerbar gaffelvinkel kanske man kunde ha en hoj, både till att glida med och köra race! :tungan

En supermonoglidare måste vara den ultimata kapitalslakten näst efter Roberts trackerbygge med motogp motor.

Skulle man vilja ändra i försprånget senare så får man tillverka ett par extra kronor
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Med risk för att tipsa om det uppenbara;
Har du kollat in dessa britter som verkar ha lösningen (påstår sig iaf - speciallager i stålinsats) för problemet med klena ramlager på stressade storhusamotorer, speciellt till sidovagnscross?

http://www.jbsracingpage.co.uk/index.htm

De har dessutom 108mm kit, men det kanske inte ger ett register som är önskvärt i en supermono?

Sen verkar det ju som de har stadiga block i form av nygjutningar med högre godstjocklek.

Sen ser ju sidan ut att vara från 1999, men de kanske är mer aktiva i verkstaden...:smasha
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Med risk för att tipsa om det uppenbara;
Har du kollat in dessa britter som verkar ha lösningen (påstår sig iaf - speciallager i stålinsats) för problemet med klena ramlager på stressade storhusamotorer, speciellt till sidovagnscross?

http://www.jbsracingpage.co.uk/index.htm

De har dessutom 108mm kit, men det kanske inte ger ett register som är önskvärt i en supermono?

Sen verkar det ju som de har stadiga block i form av nygjutningar med högre godstjocklek.

Sen ser ju sidan ut att vara från 1999, men de kanske är mer aktiva i verkstaden...:smasha
Hej!
Jo, jag har varit i kontakt med John Ballard och diskuterat någon form av utbyten (hans bottendel i kombination med min topp), men det ledde aldrig nånvart. Jag har också försökt köpa loss någon större kolv med obearbetad ovansida, eftersom de varken fixar squish eller kompression som jag vill ha. Ledde heller inte nånvart. Egentligen är det väl bara ramlagerlösningen som skulle kunna vara intressant...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vänster sida.jpg

Ja, det ser väl inte mycket ut för världen än, men det ska bli den vänstra plattan som håller svingen. Det ska fräsas och bultas ihop med rören upp till styrhuvudet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top