Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Härligt garage - där skulle man kunna sitta och mysa i timmar.

Synd att det är så långt, annars jag bjudit in mig själv med kaffe och bullar
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ha, den viftar lite på rumpan, det ska väl attraktiva flickor göra..?
Bra jobbat Mats!
:banana:banana:banana
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tydligen är det en fördel om tryckarna poleras innan beläggning med DLC.

uploadfromtaptalk1429386166490.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tydligen är det en fördel om tryckarna poleras innan beläggning med DLC.

View attachment 418546

Jag har redan nämnt att paybacks 5-50 suprem racing oljan är hutlöst bra och klarar timkentester otroligt bra. Oljer som klarar timken skärtester är väldigt bra mot kam/nock skärning och många andra ställen i motorn. Oljer som klarar denna test är ett måste när oljefilmen brister som den kan göra med vassa kammar.
Payback Supreme full syntetic racing sae 5w-50 bet nr 376 kommer från schaffer så det är ingen ny olja på marknaden schaffer är äldsta oljebolaget i usa.

Köp gärna en liter Payback suprem racing och testa den i svarven mot den olja du kör för jag är 90% säker på att den inte har en Changs i stål mot stål test. Jag trycker/bryter en ca 60cm lång stålstång mot en kolvbult som sätts i chucken samtidigt som du tillför olja. Stålkvallen på stången bör vara lika som borrar så jag har helt enkelt svetsat fast en 12mm borr på en hävarm.

Denna simpla test är lika bra som en riktig timkenmaskin fast gratis. Jag är så säker på att dina lyftare och nockar inte skulle få en skråma på sig om du körde denna olja så jag kan köpa nya kammar och lyftare åt dig om de skulle visa slitage.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har redan nämnt att paybacks 5-50 suprem racing oljan är hutlöst bra och klarar timkentester otroligt bra. Oljer som klarar timken skärtester är väldigt bra mot kam/nock skärning och många andra ställen i motorn. Oljer som klarar denna test är ett måste när oljefilmen brister som den kan göra med vassa kammar.
Payback Supreme full syntetic racing sae 5w-50 bet nr 376 kommer från schaffer så det är ingen ny olja på marknaden schaffer är äldsta oljebolaget i usa.

Köp gärna en liter Payback suprem racing och testa den i svarven mot den olja du kör för jag är 90% säker på att den inte har en Changs i stål mot stål test. Jag trycker/bryter en ca 60cm lång stålstång mot en kolvbult som sätts i chucken samtidigt som du tillför olja. Stålkvallen på stången bör vara lika som borrar så jag har helt enkelt svetsat fast en 12mm borr på en hävarm.

Denna simpla test är lika bra som en riktig timkenmaskin fast gratis. Jag är så säker på att dina lyftare och nockar inte skulle få en skråma på sig om du körde denna olja så jag kan köpa nya kammar och lyftare åt dig om de skulle visa slitage.
Jag har kontaktat dem för att hitta en återförsäljare i mina trakter!

Tack för tipset!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kontaktat dem för att hitta en återförsäljare i mina trakter!

Tack för tipset!

Mekonomen i många städer säljer payback men de brukar inte ha hela paybacks sortiment så man får be dem ta hem.
De går även best direkt från payback men då åker man på frakt . Jag best nyss genom en payback säljare och då kostar oljan 150kr L om man köper 4l dunkar.

En sak till med denna olja som de förmodligen är ensamma om är att den inte skummar. De flesta andra oljer skummar mer eller mindre men Schaffer/payback uppger i sin data att denna olja skummar 0. I Nascar kör många stall på schaffer suprem 20-50w mestadels pga att vevlagren håller så många timmar mer pga 0 skumning bla.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sitta hemma över hela helgen och vänta på att tryckarna ska bli belagda med DLC, är nästan tortyr. Säsongspremiären kommer allt närmre...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sitta hemma över hela helgen och vänta på att tryckarna ska bli belagda med DLC, är nästan tortyr. Säsongspremiären kommer allt närmre...

Kul att fler inser fördelarna med diverse beläggningar. Var får du dem belagda? Jag ska snart skicka iväg mina växellådsdrev till Suzukin på dlc-beläggning. Mitt jobb ligger jämte en av de stora aktörerna men jag ska prova på en av de andra. Finns ju lite olika typer av dlc-beläggningar. Vilken hårdhet och tjocklek blir det? Jag hamnar på runt 5000 hv och runt 2 tusingar i tjocklek.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Allt kommer att lösa sig Mats, själv sitter jag & tittar på en stor jordhög med ritningen i handen, om några veckor ska mitt garagebygge börja, tänkte mig en skjul på 9x15m, med 3,5m i porthöjd endast för hojen.

För min del blir det inget åka i år heller.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kul att fler inser fördelarna med diverse beläggningar. Var får du dem belagda? Jag ska snart skicka iväg mina växellådsdrev till Suzukin på dlc-beläggning. Mitt jobb ligger jämte en av de stora aktörerna men jag ska prova på en av de andra. Finns ju lite olika typer av dlc-beläggningar. Vilken hårdhet och tjocklek blir det? Jag hamnar på runt 5000 hv och runt 2 tusingar i tjocklek.
Jag har lämnat tryckarna till Ionbond i Linköping, som påstod sig ha erfarenhet av just tryckare till racingmotorer. Jag vet inte exakt hårdhet eller tjocklek, utan jag får förlita mig på deras erfarenhet. Tryckare mot kamlob är ju en helt annan applikation än kuggflanker som "rullar" mot varandra, så jag vet inte om någon del av fysiken eller specifikationerna är möjlig att återanvända? Det blir bara en chans, för det måste funka direkt, annars är säsongspremiären rökt och mer därtill förmodligen. Allt pga ett "otjänlig" tillsatsmaterial på de svetsreparerade kamloberna! :näsblod
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Allt kommer att lösa sig Mats, själv sitter jag & tittar på en stor jordhög med ritningen i handen, om några veckor ska mitt garagebygge börja, tänkte mig en skjul på 9x15m, med 3,5m i porthöjd endast för hojen.

För min del blir det inget åka i år heller.
Härligt, Micke! Får man fråga hur du ska bygga och vad budgeten är? Jag är nämnligen också på jakt (ej med tidspress) efter HELT egen verkstad...
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ja det blir i lös virke med platta på mark, golvvärme, uppvärmning med luft/vatten. Hoppas det inte blir dyrare än en 350 hundring, kommer att göra det mesta själv utom takstolar som jag beställer färdiga, men som vanligt kommer det väl att urarta...Bygga hoj eller garage du vet ju själv hur det lätt blir...det bästa är gott nog.

Men du har väl en kunglig verkstad, med tanke på alla bilder du postat.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja det blir i lös virke med platta på mark, golvvärme, uppvärmning med luft/vatten. Hoppas det inte blir dyrare än en 350 hundring, kommer att göra det mesta själv utom takstolar som jag beställer färdiga, men som vanligt kommer det väl att urarta...Bygga hoj eller garage du vet ju själv hur det lätt blir...det bästa är gott nog.

Men du har väl en kunglig verkstad, med tanke på alla bilder du postat.
Det låter väldigt billigt, så kommer du undan med det får du vara nöjd! Men vi får väl se om "things get out of hand"! :)

Ja, jag får husera i farsans kungliga verkstad, vilket jag såklart är mycket tacksam för! Dock finns det andra konsekvenser förknippat med detta, som jag gärna kunde vara förutan...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
I slutet på den sista videon ovan ser det ut som att hojen vattnar garagegolvet lite. Är det en funktion som är medvetet implementerad för att hålla golvet rent och farsan glad? :rolleyes:
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I slutet på den sista videon ovan ser det ut som att hojen vattnar garagegolvet lite. Är det en funktion som är medvetet implementerad för att hålla golvet rent och farsan glad? :rolleyes:

Ja, en händig bieffekt! Nej, jag hade varit för snål med packningslim på topplockspackningen (MLS) vid vattenkanalerna. Det var egentligen turligt att jag såg hur oljan blev till Oboy och stängde av. Annars hade nog kamaxlarna tagit skada också! Nu blev det "bara" märken i tryckarna, som förhoppningsvis kommer tillbaka med DLC innan fredag! :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag hör om vatten i olja kom jag på en till fördel med payback suprem serien oljan den blandar sig inte med vatten. Enligt Paybacks säljare kan de rädda en motor som tagit in vatten.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
oerhört snyggt bygge! blir avundsjuke.
skulle man kunna få ta del av cad modellen på denna motorcykeln ramen om man får fråga?
skulle vilja studera den lite närmre.
om inget annat så har du givit mig inspiration till mitt bygge.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
oerhört snyggt bygge! blir avundsjuke.
skulle man kunna få ta del av cad modellen på denna motorcykeln ramen om man får fråga?
skulle vilja studera den lite närmre.
om inget annat så har du givit mig inspiration till mitt bygge.

Tackar!
Jo det går väl bra. Din mailadress?

Det verkade som om DLC-behandlingen fungerade, men fortfarande läckte det kylvatten till oljan. Dessutom såg mitt hemsvarvade cylinderfoder och kolv inte ut som det ska efter max 10 minuters tomgång. Nu henar MMR ihop ett Westwood foder med en ny JE-kolv som dessutom ska tillse att klämspalten blir 1,0mm.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Dessutom ser väl alltid en racemotor ut såhär när den inte går på full belastning? (Race - 3 dagar) :näsblod

2015-05-10 15.31.03.jpg
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Åh, din stackare, lider med dig i dina motgångar, men tar det inte slut snart?

Tur du har delar på lager... heja!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top