Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jättekul att få se den live på Sviesta.Och tack för du svarade på alla frågor! Släpade dit lite folk jag känner för att visa upp ditt fantastiska bygge!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Okej, ALLA byggen ser inte klåpiga ut i jämförelse med Jörgens Sportster. Bara alla utom det här. Fast den behöver finlack! Med färger!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jättekul att få se den live på Sviesta.Och tack för du svarade på alla frågor! Släpade dit lite folk jag känner för att visa upp ditt fantastiska bygge!!
Tack själv! Det var bara kul med lite uppmärksamhet efter allt grottande i verkstan! Jo, du, Robban Lavér och någon till, kom flera gånger med nya studiebesökare! :tummenupp

Okej, ALLA byggen ser inte klåpiga ut i jämförelse med Jörgens Sportster. Bara alla utom det här. Fast den behöver finlack! Med färger!
Tackar! Tja... Med tanke på att kåpsetet kan förvandlas till en dåligt sammanhängande påse med glasfiberbitar "on an instant", så har jag prioriterat ner det finliret. Men visst hade ett kolfiberset med egen design och schysst lackering varit fett!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det brukar vara så att om det inte kommer någon information, så finns det inget kul att stolt berätta om...

Under racen i Sviestad gick tydligen motorn varm. Såpass illa att kamaxlarna, tryckarna, kolv, foder vevstaksbussningar och vevlager/tapp blev skadade. Ja, jag har svurit färdigt över det! Troligen har det med någon luftficka eller ånglås i en slang på kylsystemet att göra.

Nu är dock nya vevtappar tillverkade, spissial vevlager hitskickat från en hängiven Australiensare (Thanks Spanner!), nytt foder svarvat och nya kylare hopsvetsade. När grejorna är ihop igen kommer provkörningen av bli minutiös, tro mig!!!

Kylare.jpgVevtapp.jpg
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ajaj, stackars doktorn! Men det står ju skrivet att de med starkast prov skola få de hårdaste prövningarna.

Skönt att läsa att du redan kommit en bra bit på väg iaf.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja det låter troligt att det va ett vattenlås etc, men jag undrar också om kylets placering i förhållande till kåpans utformning, ev skulle kylningen gynnas av utsläppshål i kåpan.
Även tankens placering och storlek kan bidra, det interna luftflödet i hojen kan möjligen vara lågt bakom cylindern, även det skulle kanske kunna hjälpas upp.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ajaj, stackars doktorn! Men det står ju skrivet att de med starkast prov skola få de hårdaste prövningarna.

Skönt att läsa att du redan kommit en bra bit på väg iaf.
Ja, ibland får man tyvärr stor nytta av envisheten. Jag glömde nämna att kamaxlarna också är påsvetsade och slipade.

Ännu större oljekylare kanske?
Ja. Jag kan ju börja med att sätta dit en oljekylare... :rolleyes:

Ja det låter troligt att det va ett vattenlås etc, men jag undrar också om kylets placering i förhållande till kåpans utformning, ev skulle kylningen gynnas av utsläppshål i kåpan.
Även tankens placering och storlek kan bidra, det interna luftflödet i hojen kan möjligen vara lågt bakom cylindern, även det skulle kanske kunna hjälpas upp.
Ja, det finns flera saker som kan hjälpa upp kylkapaciteten. Det märkliga är att jag har tidigare kört med exakt samma position på kylarna (i gamla ramen), och då har jag fått tejpa dem för att få upp temperaturen! Jag ska börja med att prova några vingar på kylarna, för att bättre leda in luften till dem framifrån. Det avgörande tror jag har med dragningen av kylarslangarna att göra, men rigorösa tester av kylvattenflödet får avgöra! Jag startade nämligen hojen i verkstaden och då gick temperaturen hastigt upp, och den sjönk inte ens när jag blåste med tryckluft genom kylarna... Kylvattenflödet, tänker jag då.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Har kylarna i parallell eller i serie?
Oljekyl i näbben på toppkåpan, där får den väl plats?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Har kylarna i parallell eller i serie?
Oljekyl i näbben på toppkåpan, där får den väl plats?
Kylarna är i serie. Flödet in upptill och ut nedtill. När kylningen fungerade var också smörjningen tillräcklig. Jag ska nog meka ihop en transkåpedummy så jag kan pumpa runt olja och kontrollera det flödet också...
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ja, ibland får man tyvärr stor nytta av envisheten. Jag glömde nämna att kamaxlarna också är påsvetsade och slipade.


Ja. Jag kan ju börja med att sätta dit en oljekylare... :rolleyes:


Ja, det finns flera saker som kan hjälpa upp kylkapaciteten. Det märkliga är att jag har tidigare kört med exakt samma position på kylarna (i gamla ramen), och då har jag fått tejpa dem för att få upp temperaturen! Jag ska börja med att prova några vingar på kylarna, för att bättre leda in luften till dem framifrån. Det avgörande tror jag har med dragningen av kylarslangarna att göra, men rigorösa tester av kylvattenflödet får avgöra! Jag startade nämligen hojen i verkstaden och då gick temperaturen hastigt upp, och den sjönk inte ens när jag blåste med tryckluft genom kylarna... Kylvattenflödet, tänker jag då.

Ett tips är att skapa en vacuum bakom kylarna, det åkar flödet mycket mera än att "leda in luft".
Min temp gick ner 15 grader med mina omvända scoop i kåpan.

Men det är nog som du misstänker att vattnet inte cirkulerar som det ska, annars är mitt tips värt att testa:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, det finns flera saker som kan hjälpa upp kylkapaciteten. Det märkliga är att jag har tidigare kört med exakt samma position på kylarna (i gamla ramen), och då har jag fått tejpa dem för att få upp temperaturen! Jag ska börja med att prova några vingar på kylarna, för att bättre leda in luften till dem framifrån. Det avgörande tror jag har med dragningen av kylarslangarna att göra, men rigorösa tester av kylvattenflödet får avgöra! Jag startade nämligen hojen i verkstaden och då gick temperaturen hastigt upp, och den sjönk inte ens när jag blåste med tryckluft genom kylarna... Kylvattenflödet, tänker jag då.

aha, det du säger på slutet borgar ju för att du är rätt spår tveklöst,
men mina infall kan komma tillbaka när du löst detta, förhoppningsvis inte.

och det är precis som MickeG säger, kåpans funktion är inte bara att "blåsa in" kall-luft på kylet, att suga ut varmluft är minst lika viktigt.
Detta uppnås genom att ett lägre tryck på sidan av kåpan drar ut luften från kylet, detta skapas genom utformningen av kåpan.
Att bara trycka in luft hjälper inte om man inte släpper/suger ut mer.
anar dock att du redan vet detta.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Du har dragit om avgasrören med va med tanke på nya svingen?
Inte så att det strålar mer värme mot motor och/eller kylpaket nu mot innan?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Är vattenfri kylvätska godkänd för racing? I så fall borde det vara bra;
Eftersom de har mycket högre kokpunkt så är risken för ånglås låg.

Mvh,
Ingvar
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ett tips är att skapa en vacuum bakom kylarna, det åkar flödet mycket mera än att "leda in luft".
Min temp gick ner 15 grader med mina omvända scoop i kåpan.

Men det är nog som du misstänker att vattnet inte cirkulerar som det ska, annars är mitt tips värt att testa:tummenupp
Jag tror att det är flödet som är den verkliga boven i dramat, och att det finns en klar förbättringspotential i att skapa en ejektorverkan på kylarnas "läsida". 15 grader är ju en tydlig effekt!

aha, det du säger på slutet borgar ju för att du är rätt spår tveklöst,
men mina infall kan komma tillbaka när du löst detta, förhoppningsvis inte.

och det är precis som MickeG säger, kåpans funktion är inte bara att "blåsa in" kall-luft på kylet, att suga ut varmluft är minst lika viktigt.
Detta uppnås genom att ett lägre tryck på sidan av kåpan drar ut luften från kylet, detta skapas genom utformningen av kåpan.
Att bara trycka in luft hjälper inte om man inte släpper/suger ut mer.
anar dock att du redan vet detta.
Jo, jag börjar så smått ge med mig! :D Jag tycker bara att hela kåpan släpper ju 70-80mm från ramen och borde redan i bakkant (vid knäna) ge en form av ejektorverkan. Men det får bli ett projekt för vintern, tillsammans med nya vevaxlar.

Du har dragit om avgasrören med va med tanke på nya svingen?
Inte så att det strålar mer värme mot motor och/eller kylpaket nu mot innan?
I just det avseendet ser det väldigt lika ut. Däremot har ju kolven skurit mot fodret, och om det skedde "först" (pga för litet kolvspel), så har ju det alstrat bra mycket mer värme än kylarna är doimensionerade för. Om det skärningen skedde pga överhettningen, så behöver jag ju inte öka kolvspelet... :näsblod

Är vattenfri kylvätska godkänd för racing? I så fall borde det vara bra;
Eftersom de har mycket högre kokpunkt så är risken för ånglås låg.

Mvh,
Ingvar
Vet ej. Glykol är ju förbjudet pga halkrisken. Vad för kemisk sammansättning har dessa kylvätskor, eller är det företagshemligheter?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är långsökt att kam o vevstakslager ska gå sönder pga värmepike i vattnet. Det låter snarare som ett oljebortfall i hela motorns roterande delar ,,typ oljepumpen gått väck eller plötslig låg oljenivå. Vid värmenyp jag varit med om har endast kolven skurit.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top