Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Instämmer i kören!!- helt underbart bygge, synnerligen estetiskt tilltalande!!, och som man säger- if it looks right, it is right.
(gillar oxo det silvriga som står i bakgrunden....:tummenupp)

//jj
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för alla ryggdunkningar! Vad ni tar i! :rodnar
I väntan på längre vevstakar från Carillio (kolvar och topplockspackningar har anlänt), har jag fortsatt montera och fixa till lite olika saker. Idag har jag hängt dit kylarna, tillverkat en fotpinne, anpassat fästen och skruvat dit tanken, riktat bakramen, monterat styrstopp, monterat styrdämparen och mekat dit ett nytt Brembo radialkolvshandtag. Jag har tyvärr haft bekymmer med att handtaget tagit allt längre in under racen, för att under senare halvan tvinga mig att använda alla fingrarna för att inte klämma några under handtaget. Har provat olika handtag och olika oljor. Nu står hoppet till herrejösses-olja och good ol' Brembo. Så nu har det börjat komma mer pryttlar på åket.

20140531_103223.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Doktorn! Carrillo! Dubbelt överallt . Skum stavning jag vet. Men vi gamlos måste ju stava ärevördiga räserprylar rätt, annars blir det ingen ordning alls på sporthoj. Snorisarna kan då tillåtas blanda ihop rediga kawa trepipar med en modern speedtriple.. och vem vet då vilka ytterligare okristligheter som illbattingarna kan hitta på.

Du borde teama upp med Acke snart. Till skillnad från mig är du på den nivån att jag misstänker att ni skulle ha stort utbyte av att spåna lite ihop.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Enig! Någon måste stå för vårdandet av språket, historien och jämt veta att det var bättre förr. Nåja. Jag talar i pluralis för att jag faktiskt beställt 2 stakar, 2 kolvar och 10 toppackningar. Om jag prickar rätt med kolvspelet, blir det komponenter över till en reservmotor. Annars har jag till ett nytt försök! ☺

Jo Acke är på samma våglängd, fast bara mycket mera kunnig och erfaren. Kanske en ny extrem lättviktssporthoj, baserat på Folan/ISR 650 twin? Eller är det bara effekt som gäller?
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Grymt jävla imponerande, ursäkta min svenska :)
Men finner inte dom rätta orden, för hur snyggt det blir, hoppas du får en kanon säsong :tummenupp:Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så asjävla fetcoolt! :yoparty Fyfan vad snyggt det blir, våldsporr på hög nivå!! :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Mitt bygge är långt från klart men har redan ett nytt värre i huvudet.Vore kul att se din live och spåna lite ideer.
Sen lite kol från R2..Lite/mycket hjälp av Acke så är det igång!!
Grymt fin den blir..Hoppas den blir bra också!!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tackar!
Fast "våldsporr"? Hm. Vet ni vem nyckelbens-Bengt är?

Nu har den högt mutade tomten varit på besök och levererat nya vevstakarrrrr (pluralis). I helgen blir det nog att montera elen, fixa kåpfästen och pressa ihop en vevaxel med en ny vevstake. Längden är 145 mm istf OEM som är 135 mm. Vevstakens storände är en smula för stor, så jag får nog slipa ur vevhuset lite. Jag skulle behövt ytterligare en Husaberg vevaxel med 80 mm slag (2005-2008, eller nåt sånt). Vet ni om någon sådan så pm:a gärna!

Carillio.jpg
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
jag undrar vad för mc/motor är bra att utgå ifrån om man vill bygga en supermono?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
jag undrar vad för mc/motor är bra att utgå ifrån om man vill bygga en supermono?
Vanligast är att utgå från ett GP250-chassie (Honda eller Yamaha tex), operera ut pappsmällan och sätta i en stor (+600cc) stånka, tex nån KTM, BMW, Rotax eller nåt sånt. Alternativt, fördel om du är en liten person, utgå från en GP125-chassie (Honda) och stoppa in en 450-stånka. Man kan såklart göra det både enklare och svårare för sig...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vanligast är att utgå från ett GP250-chassie (Honda eller Yamaha tex), operera ut pappsmällan och sätta i en stor (+600cc) stånka, tex nån KTM, BMW, Rotax eller nåt sånt. Alternativt, fördel om du är en liten person, utgå från en GP125-chassie (Honda) och stoppa in en 450-stånka. Man kan såklart göra det både enklare och svårare för sig...

Maico 700?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Max 1 cylinder
4 takt
Max 800cc
Ingen överladdning
Handelsbensin

Förutom det normala Svemo RR-reglementet: I övrigt fritt valt arbete.

En av få prototyp-klasser!
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tackar!
Fast "våldsporr"? Hm. Vet ni vem nyckelbens-Bengt är?

Nu har den högt mutade tomten varit på besök och levererat nya vevstakarrrrr (pluralis). I helgen blir det nog att montera elen, fixa kåpfästen och pressa ihop en vevaxel med en ny vevstake. Längden är 145 mm istf OEM som är 135 mm. Vevstakens storände är en smula för stor, så jag får nog slipa ur vevhuset lite. Jag skulle behövt ytterligare en Husaberg vevaxel med 80 mm slag (2005-2008, eller nåt sånt). Vet ni om någon sådan så pm:a gärna!

Finns en i Höör som du kan få klämma på ;-)
Sitter fortfarande ihop med veven
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top