Projekt haschbobber - xs750

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det där ser bra ut!

Jag ska börja med min sadel snart jag med. Hur fäster du vinylen mot skummet? Lim? Samma sak med färdiga sadeln på hojen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det där ser bra ut!

Jag ska börja med min sadel snart jag med. Hur fäster du vinylen mot skummet? Lim? Samma sak med färdiga sadeln på hojen?
Oj.. jag nålade ihop skum o 'vinyl' och sydde det.. sen popnitade jag klädseln mot sadelbotten.
Sadeln sitter med fyra skruv i ryggsidan, och ett spår som låser under tankfästet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Förhoppningsvis provstart i vår, ska göra kraftansträngningar för att undvika det där 'livet' som brukar komma emellan..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fasen vad skönt! Glödgar man bronset rejält och snabbkyler i vatten blir det mjukt som tuggummi att jobba med. Eller som glödgat koppar..ja ni fattar.


 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här gnider jag på försiktigt.. håller på med sista biten på tanksidorna.. tar ett tag att få dom lika..
Och bromsoken är uppfräschade och renoverade!
Ska ta nya tag med motorn i veckan..
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Amen fy helvete va bra sadeln blev ! :Bugar
Snabbt som fan bygger du oxå....kommer bli hur snygg som helst :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tackar! Ja va faan det måste ju gå undan annars glömmer man ju liksom vad man pysslar med! Och har jag väl satt igång nåt är jag rätt rastlös och ofokuserad på allt annat tills jag rott hem det..





 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Grymt !
Fan va fin patina det blev på tanken..hur är den behandlad ?
Bara värme o svets ?
Japp! Fast jag lär nog överarbeta den lite.. tänkte värma hela grejen igen för avspännning efter svetsningen och polerhamra upp ytan lite. Fortfarande rätt bucklig, och så behöver jag härda bronset lite så det inte är så satans mjukt..
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Egentligen borde den ju knullputsas.. men jag gillar det råa brända patinerade!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur svetsar du i brons? Min förlovningsring är gjord i brons och råkar vara sådär 1000 år gammal...tappade den i golvet så att lagningen släppte.( superlim om du frågar mig...) Men säljaren (amerikan) tycker att hans "juvelerarcement" is the shit och vill inte riktigt lösa det hela. Ingen i Sverige tycks heller ge sig på att laga brons. Kanske inget man svetsar ihop men har du några tips så mottages de tacksamt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur svetsar du i brons? Min förlovningsring är gjord i brons och råkar vara sådär 1000 år gammal...tappade den i golvet så att lagningen släppte.( superlim om du frågar mig...) Men säljaren (amerikan) tycker att hans "juvelerarcement" is the shit och vill inte riktigt lösa det hela. Ingen i Sverige tycks heller ge sig på att laga brons. Kanske inget man svetsar ihop men har du några tips så mottages de tacksamt.
Jag hade lött ihop det. Silver eller mässingslod borde ju funka.
Detta svetsar jag så kallt som möjligt med pulsning på tig:en, kör man för varmt fräser det och porar sig.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Okej, då hänger jag med. Fick precis besked att säljaren betalar tillbaka halva summan för ringen i alla fall! glädjande för en student.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här händer inte så mycket.. har börjat renovera min gamla Fichtel und Sachs 150cc motor i väntan på att delarna till motorn ska komma tillbaka.
Blir avancerade lagningar, blocket har släppt en läpp som håller kopplingslagret axiellt.. så jag åker på att svetsa o fräsa det tillbaks till god hälsa. Har reservblock, men använder nog bara det till att mäta på. Tänker att med lite övning så blir man duktig på reparationer till slut..

 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top