Projekt haschbobber - xs750

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Haha, nu matchar motorn resten av hojen i märklighet!
Ska bara låta färgen härda en vecka, sen åker den ihop!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Håller på med relativt trista begivenheter, som att svetsa ihop en batterilådda med fästen till alla elecktroniska mojicker som ska hålla detta bygget på rätt sida av sekelskiftet..
Mens jag väntar på att färgen ska torka så.
Borde finula ut nån slags sidokåpor också. För att dölja allt sladdigt skit!
Blir nämligen ett himla stort batteri, och dåligt med plats att dölja all el på.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gubbpusslet fortskrider med obehindrad kraft och beslutsamhet..
Inte direkt många större problem i motorbyggandet än. Fick på cyllar och kolvar imorse, sen har jag mest tvättat allt skrot som ska in i toppen. Läggdags typ.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Känns nästan löjligt skönt att montera ventilerna, efter att ha jagat delar och bott på ebay i snart 2 år.. Vilken montörsglädje!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Goda och härliga tider i garaget idag! Toppen är monterad och motorn runtdragen med kicken. Älskar ljudet av nya kolvringar som skrapar mot nyhonade cylindrar. Utan ljudet av ventiler som krockar.?
Enda missen var att jag glömde notera tjockleken på shimsen jag lade i. Får slipa lite på måfå på jobbet i veckan.. hoppas maskingubbarna har tid att visa mig planslipen.
Intressant ändå att shimsen jag la i på lösen var rätt nära, bara nollspel på två cylindrar!
Får tillverka en banjobult till oljeröret till toppen också. Verkar ha försvunnit ur lådorna nån gång i förhistorisk tid..
 

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Aloha på sig herrn!
Nu har jag registrerat mig här på forat enkom för att kunna ge dig beröm för ditt fina och effektiva motorbygge! Roligt att se att det går framåt, men framför allt att du inte låter perfektionismen ta överhanden efter alla pengar du lagt ner utan schimsar ventiler lite på måfå.
:tuttar:banana:arsele
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Aloha på sig herrn!
Nu har jag registrerat mig här på forat enkom för att kunna ge dig beröm för ditt fina och effektiva motorbygge! Roligt att se att det går framåt, men framför allt att du inte låter perfektionismen ta överhanden efter alla pengar du lagt ner utan schimsar ventiler lite på måfå.
:tuttar:banana:arsele
Haha, välkommen gode geront!
Nu har du ju helt fel, detta är ren perfektionism.
Det är bara min hjärna som inte riktigt tillåter perfektionism på högre nivå än en aningen närminnesskadad acid casualty som undertecknad alltså.. var var jag nu igen?
Jo jag skulle skrivit ner tjockleken på shimsen.. var lade jag anteckningsblocket nu igen?
Bennyboner, är det en anspelning på benny klimp eller är det bara vad som hände efter att du fick big booty bitches på hjärnan?
Jag fick den på hjärnan.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Gött mos Torsk,
Mina ventilspel spred mellan 0-0.5 mm. Borde ligga på 0.1 :hihi

Är inte shimsen härdade som fan...dvs tar lite kraft att slipa ner, men du har säkert gjorde det också förr.
Själv gjorde jag en avancerad räkneövning och efter lite omkastning behövde jag bara beställa tre nya från Lelles.

Schyst soppaslang...ebay ?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gött mos Torsk,
Mina ventilspel spred mellan 0-0.5 mm. Borde ligga på 0.1 :hihi

Är inte shimsen härdade som fan...dvs tar lite kraft att slipa ner, men du har säkert gjorde det också förr.
Själv gjorde jag en avancerad räkneövning och efter lite omkastning behövde jag bara beställa tre nya från Lelles.

Schyst soppaslang...ebay ?

Shimsen är inget man handslipar näe.. :)
Jag roade mig med att slänga i shimsen i följarna med toppen liggande lös på bordet och la på kamaxeln bara, mest för att kolla hur mycket det diffade med toppen momentdragen, då den ändå rör sig nån hundradel längs bananens krökningsvinkel. Så spelen var förvånansvärt nära med tanke på metoden!
Synd bara som sagt att jag glömde skriva ner vilka shims jag duttat dit. Blir ett litet extra moment, men nu tror jag att jag listat ut hur shimsverktyget funkar så, borde inte bli så mycket blodvite denna gång.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Har du skaffat verktyget som trycker ner ventilen så man kommer åt shimset utan att släppa kammen ?
Ja beställde ett sådant nyss, varje gång man släpper kammen får man ju annars nya värden :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har både beställt och tillverkat ett eget, men fattade fan inte hur dom funkade sist så det blev skruvmejseln.. :D
Soppaslangen är från roffes faktiskt!
 
Last edited:

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Förresten, det sägs att ölen är slut i garaget. Är det för att ölen är slut som du mekar med sådan hastighet, eller är det för att du mekar så mycket som ölen tagit slut?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tror att det beror på att dom som brukar fixa inte bryr sig längre.. har beställt 30 lock, varav minst fem blir av den lättare pilsnersorten. Så jag slipper åka förbi bolaget vareviga gång det ska skruvas..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top