Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Då var gaffelbenen och framhjul inlämnat till Ebos. Dags för ny olja och byter såklart även packboxarna när det ändå är isärskruvat.
Ebos får även stoppa i nya lager i framhjul och kontrollera bromsskivorna, den ena verkar tyvärr skev.

Ska passa på att riva isär oken fram också, hoppas jag slipper byta alla packboxar i dom, blir så dyrt. Tyvärr går det ena lite trögt tillbaka.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Vilket väder här nere i Skåne idag. Nu ska den skruvas ihop ikväll, hoppas det blir lite väder i helgen så man kan ut och gasa lite.

 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Jävla trevligt detta. Är sugen på en Blå/vit till nästa år ;)
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Krängde däcken på Däckia i Lund, ligger bredvid jobbet och han tog 200 kr per fälg men tack ändå för tipset Blåflagg.

Har kört idag till jobbet och det känns som allt funkar som det ska nu, vilken skillnad med allt fixat.

Måste ge en tumme upp till Ebos i Malmö, vilken servicekänsla de har där. Mycket trevliga i butiken och vettiga priser för en stackars familjeförsörjande fader.
Jag och polaren gjorde exakt samma sak på våra cyklar, bytte packboxar och olja i gaffel samt framhjulslager och Ebos var 600 kr billigare än en konkurrerande verkstad i Malmö-trakten. Både jag och polaren kom med lösa gaffelben och hjul.

Förtydligande: Jag säger på inget sätt att Ebos alltid är billigast men ska ni lämna in era cyklar eller grejor kan det vara läge att skicka ett mail innan och kolla priser hos några olika alternativ. Sen är ju iofs inte billigast alltid bäst för den delen heller :D
 
Last edited:

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej, ang. lackering av grenrör. Eloxering är väl det som gäller, men, snordyrt.
Tänkte göra det på min men ångrade mig. Lacka själv, stenskott och annan skit blir det i alla fall.
Blir det prickigt, lacka om nästa vinter.
Jag kör med Biltemas hot paint och inför denna säsong var jag riktigt grundlig med slipning. Metallrent ska det va.
Sen ska den härda långsamt så kör hojen fem-tio min. Stäng av och låt svalna lite, kör igen samma sak.
Inga bubblor ännu på mina grenrör men längre ut innan dämp kom det, där jag slarvade med underarbetet.

Fin hoj, kul story../ Per
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Ser riktigt bra ut, z650! Ska se om jag kan få mitt blästrat sen drar jag det med Biltemas färg!


Jävla trevligt detta. Är sugen på en Blå/vit till nästa år ;)

Är mycket hoj för pengarna, duger mer än väl till lite aktivt åka. Att försäkringen är snorbillig är ren bonus :)
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Sådär, cirka 50 mil avklarade sen igår och nu verkar det mesta lira utom småsaker som bromsar och motor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
nu verkar det mesta lira utom småsaker som bromsar och motor.

VdkMWZy.jpg
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Konstaterat att det får bli nya skivor. Vad sägs om dessa finingar från fjärran östern?

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Bra...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c3f69f693

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rea...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item2a359df597

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rea...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item27e0f9dd2b

Någon som testat?

Får även bli att riva ner förgasarbryggan och gå genom den ordentligt.
Om jag motorbromsar in i en kurva slår den på ordentligt med ett ryck när jag ger på igen, hur försiktig jag än är på gasen när jag ger på igen.
Även vid jämn fart runt 3-4500v/min rycker den lite och vill gärna hoppa framåt lite oregelbundet.
Är det gas i förskitarna eller något annat kanske?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om jag motorbromsar in i en kurva slår den på ordentligt med ett ryck när jag ger på igen, hur försiktig jag än är på gasen när jag ger på igen.

Vet att 600:an jag körde hade ett riktigt irriterande tranmissionsglapp på 2:an-3:an. Om 750:n är likadan kanske det kan vara en del av förklaringen?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag körde med EBC-skivor och tillhörande belägg på min. Fungerade klockrent och kostade inte så värst mycket (i princip gratis om man jämför med orginal). Bromsar är inget jag hade tummat på iaf. Dessa du länkade kanske är bra, men svårt att veta då eftersom det inte står något namn på sakerna eller så har jag gått och blivit blind..?

MVH Phille
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Vet att 600:an jag körde hade ett riktigt irriterande tranmissionsglapp på 2:an-3:an. Om 750:n är likadan kanske det kan vara en del av förklaringen?

Det är mer än transmissionsglapp, den slår på riktigt hårt och nu på väg hem från jobb blev det riktigt illa med bludder och misständningar på lägre registret. Upp över 5-6000 går den perfekt och drar jämnt och fint. Får riva och kolla :(


Jag körde med EBC-skivor och tillhörande belägg på min. Fungerade klockrent och kostade inte så värst mycket (i princip gratis om man jämför med orginal). Bromsar är inget jag hade tummat på iaf. Dessa du länkade kanske är bra, men svårt att veta då eftersom det inte står något namn på sakerna eller så har jag gått och blivit blind..?

MVH Phille

Står vilket stål som använts och en hel bunke fina omdöme på säljarna. Har inte hittat ett enda omdöme att det skulle vara dålig kvalitet däremot har en del fått fel modell på skivor, det kan ju hända även den bästa säljare. Har ändå kollat några stycken olika säljare med "kina-skivor".

Får väl bli försökskanin om inget annat :)

Har nu sökt en massa på stora mc-forum och det verkar som att kina-skivor funkar.
Dock undrar jag om det verkligen är problemet, kanske en riktig rengöring räcker?

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Så var bromsproblemet förmodligen löst då. Orkar ni inte läsa långa versionen så summerar jag i sista raden.

Har som skrivits konstaterat att bromshandtaget pulserar vid inbromsning samt att framänden vibrerar kraftigt. Har hittills gjort oken helt rena, nya belägg och vätska. Luftat med stum fin känsla i handtaget och skivorna normalt och jämnt varma både efter inbromsning samt vid stop utan att använda frambromsen.
Har inte kollat om skivorna är skeva då jag inte har tillgång till klocka.
Hur som läste jag en massa inlägg på olika forum att det kan vara gamla rester från beläggen som ligger olika tjockt på skivorna och på så sätt skapar obalans. Detta åtgärdas med vanligt slippapper och en kloss. Läste på något forum att man ska undvika slippapper med slipmedel av aluminiumoxid, det kan lämna rester på skivan och "glasa" den igen. Har inget belägg för det men for i varje fall ut till "hovleverantören" Biltema och köpte slipkloss och våtslip med kiselkarbids-beläggning.
Ner i garaget ikväll och hissar upp hojen inställd på ett par timmars slipning av skivor.
Kollar för skoj skull om skivorna är skeva, om det syns med bara ögat. Normalt räcker det ju med ytterst lite skevhet för att det ska kännas ordentligt.
Nåväl, vänster skiva inga problem...
Snurrar hjulet och kikar på höger skiva. Den slår på cirka 0,5mm och detta ganska tvärt också med ett karaktäristiskt jack i ytterkant på skivan från ett skivbromslås.
Kan väl lite torrt konstatera att skivan är sned och att jag ska beställa nya skivor, belägg samt bromsslangar.

Blir förmodligen dessa skivor: http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-Fron...Parts_Accessories&hash=item4858dfa0c4&vxp=mtr
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jobbarkompis köpte kinaskivor till sin gsxr 750 men det blev dyrt för han fick köpa "riktiga" skivor och slänga dom kinaskivorna han köpt dom blev aldrig bra på hojen... !
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Jag har köpt likadana skivor(wavekopior av märke arashi) till min r1 som du kollar på och kan bara ge dem bra betyg.

Kör skivorna ihop med galfer 1375 belägg.Bra bett både varma och kalla, samt har provat skivorna från inbromsningar från ca 280km/h utan problem dessutom ett antal gånger i rad utan problem.

Det enda jag upplevde var ett litet pulserande från skivorna i början, antagligen kanterna från kylhålen men efter inkörning så har detta försvunnit.

Så min upplevelse är bara positiv. Var osäker precis som du och startade tråd om denna frågeställning och fick flertalet svar med nöjda personer som köpt dessa skivor, dessutom kört bandagar etc med dem.

//Christofer
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top