Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Efter en härlig lördag i garaget fortsätter även söndagen på samma tema. Börjar äntligen likna en motorcykel igen efter en hel del frenetiskt gnuggande.

 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Det börjar ta sig, från "skogsvrak" till skinande på en vecka. Mina händer är fullständigt trasiga efter denna rundan men det var värt det, hojen är jättefin nu. Är en speciell känsla att köra den igen efter alla år, njuter i fulla drag!





Skadorna på högersidans kåpa efter att någon tappat den försvann ganska bra efter lite rejäl handpolish. Lyckades även böja tillbaka bromshandtaget som var böjt nån cm och hängde lite slakt.



Blankt :)



Börjar ta sig även här.





Kvar att göra är bytta gaffelolja, lacka grenrör/avgasrör, styrlager samt att rengöra kolvarna i samtliga ok. Saker som behövs är gummiplupparna i ramen så inte hålen lyser, toppkåpa samt lite diverse skruv och mutter.

Måste säga att jag är lite förvånad att det blev så bra, jag har endast använt produkter från Biltema. ;)
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska betala på ett ungefär för nedan och gärna rekommendera en verkstad som gör det bra i eller i trakterna av Malmö:

1: Ställa ventilerna. Kan lämna hojen i det skick som önskas för att göra det billigast.
2: Rullande landsväg/Dyno. Ställa förgasarna optimalt samt synka dem. Hojen går riktigt bra över hela registret men vill bara förvissa mig så mest troligen behövs ingen ombestyckning.
3: Byta olja och packningar lösa gaffelben.
4: Justera eller byta styrlager.

Förstår om inga exakta priser kan ges men ett riktvärde så att jag kan börja övertala frun om viktigheten i att bränna ännu fler tusenlappar på hojen...
 
Last edited:

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Om du har manual så kan vi fixa det tillsammans i vårat garage (jag har synkklockor) annars snacka med EBOS på Lundavägen.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Det börjar ta sig, från "skogsvrak" till skinande på en vecka. Mina händer är fullständigt trasiga efter denna rundan men det var värt det, hojen är jättefin nu. Är en speciell känsla att köra den igen efter alla år, njuter i fulla drag!







Skadorna på högersidans kåpa efter att någon tappat den försvann ganska bra efter lite rejäl handpolish. Lyckades även böja tillbaka bromshandtaget som var böjt nån cm och hängde lite slakt.



Blankt :)



Börjar ta sig även här.





Kvar att göra är bytta gaffelolja, lacka grenrör/avgasrör, styrlager samt att rengöra kolvarna i samtliga ok. Saker som behövs är gummiplupparna i ramen så inte hålen lyser, toppkåpa samt lite diverse skruv och mutter.

Måste säga att jag är lite förvånad att det blev så bra, jag har endast använt produkter från Biltema. ;)

Fint jobbat. Måste bara fråga vilka produkter använde du ifrån biltema, ska ditt i vecka och handla. Snart dags för sista behandlingen inför sovdags för hojen.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Samtliga avgasventiler låg på samma mått och inom toleransen. Samtliga insugsventiler låg på samma mått inom toleransen utom fyrans par, dock låg även de väl inom toleransen. Skönt att ha det gjort, stort tack till Hondafredde för att du tog dig tid.
Oken rengjorda och belägg bytta, inga vibrationer kvar. Styrlager kollat men det var perfekt så ingen åtgärd.
Kvar att göra är gaffelolja samt synka förgasarna. Börjar likna nåt :)
 

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Åland/Vörå
Hoj
GSX-R750 -97
Kanske coating skulle vara ett alternativ värt att undersöka? Menar om du ändå funderar på att föra på lackering så är det kanske bättre med coating istället då det lär hålla bättre samtidigt som det har sina andra fördelar... :rolleyes:

Schysst hoj förresten! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle pulverlack funka, eller tål det inte värme?
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Jag vet inte hur det är med pulverlack, är det så man gör om någon här kanske vet?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag vet inte hur det är med pulverlack, är det så man gör om någon här kanske vet?

Pulverlack är nog ingen bra ide på något med så extremt skiftande temp. som ett grenrör. Lack överlag på grenrör brukar vara en dålig ide i längden. Coating som någon nämner ovan, eller kanske avgasbandage? Själv skulle jag låta det vara, och nöja mig med en rejäl skrubbning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top