Vinterförvaring i Spanien..bra idè eller?

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Fick en idè om att försöka hitta något ställe runt Malaga att förvara hojen i vinter. Tanken är att i Oktober köra ner till sydkusten i Spanien,hyra ett garage/uppställningsplats. Sen i Januari kanske sticka ner en vecka och köra lite hoj och när våren börjar närma sig så köra hem den igen..Man får lite hojdagar under vintern samt lite upplevelser på väg dit och hem.. Frågan är:Hur hittar jag en förvaring? Det är ju väldigt billiga resor till Malaga från Göteborg iaf ca: 600 kr enkel väg. Men hur hittar jag förvaring? DET är den stora frågan =)+ Är det en bra idè? Har jag missat något?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det låter som en asbra idé! Antingen så åker du ner till Malaga och blir kompis med hojåkare därifrån som kan fixa/rekommendera garageplats eller så försöker du via nåt spanskt mc-forum eller www.couchsurfing.org (som förvisso inte är ett hojforum men det brukar vara lätt att hitta hjälpsamma människor där.

Gör't!
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Positivt och negativt svar:fyllisar . Det gäller att hitta rätt förvaring och hoppas att det hjälper,det sker ju stölder här i Sverige också..tror inte att Spanjorer är värre tjuvar än vad vi som bor i Sverige är. Har kollat lite på Blocket,det finns ju annonser under hus/uthyrning så ska försöka mejla runt lite och hoppas på att jag har lite tur:tummenupp Tack för tipset med länken,ska kolla lite där.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Garageförsäkringen gäller inte utomlands sist jag tittade. Något att beakta om det rör sig om en dyr försäkring. Har man hel/halvförsäkringen aktiv har jag för mig att den gäller upp till ett år utomlands. Det är väl den typen av aspekter jag skulle tagit hänsyn till ifall jag planerade att ställa en hoj eller bil utomlands oavsett hur säker förvaringsplatsen anses vara. Ett alternativ är ju att åka ner och hyra en hoj under den begränsade tiden det trots allt troligtvis rör sig om.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gillar tanken. Måste väl finnas shurgard-liknande bolag i Spanien. Men du bör nog räkna på det noggrannare. Kostnad för transport tur/retur (både av hoj, samt dig själv under vintern), förvaring, utebliven/extra försäkring.

Spontant låter det ju billigare att hyra hoj där nere istället. Det lär ju knappast bli mer än kanske 2 veckors åkning under en vinter?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Det får bli försäkringen på hojen som gäller om olyckan skulle vara framme.Jag ser det mer som en kul grej,att ta en sen tur till ett varmare land samt att sticka ner till vinter och köra lite.Visst kan jag hyra hoj istället men det blir ju inte samma grej. Vore kul och se om jag får tag på ett okaj ställe bara att parkera hojen,men det finns säkert. Till våren kan man ju ta en lång resa via Alperna på väg hem..Tanken tilltalar mig =)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Pengarna spelar faktiskt mindre roll,måste kunna spendera för att ha kul =) Flyg ToR ligger på ca 1200 kr,,finns billiga boenden där,kollade på Blocket,hyra ett hus ligger på ca: 3500kr/vecka..Är inte så fasligt blodigt tycker jag.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Positivt och negativt svar:fyllisar . Det gäller att hitta rätt förvaring och hoppas att det hjälper,det sker ju stölder här i Sverige också..tror inte att Spanjorer är värre tjuvar än vad vi som bor i Sverige är. Har kollat lite på Blocket,det finns ju annonser under hus/uthyrning så ska försöka mejla runt lite och hoppas på att jag har lite tur:tummenupp Tack för tipset med länken,ska kolla lite där.

Nej jag tror inte heller de är värre tjuvar. Men även här stjäls ju hojar titt som tätt och jag skulle iaf inte vilja göra polisanmälan med "nånstans mellan oktober och januari stals den"

Angående försäkringen så brukar de gälla iaf några månader utomlands. Bilsport & MC gäller 6 månader utomlands.
 

Mojfen

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Ort
Skebo
Hoj
05 GSX´R Jubeleum
företaget jag jobbar på kör massor med mc's till spanien.
har bl.a ett gäng på 4hd som får sina hojar nerkörda iaf tre
gånger per år å sedan kör hem.
sedan så finns ju shurgard å liknande överallt där nere.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Grejen är att jag vill köra ner den, det blir semestern för i år och sen för att köra hem till våren. Shurgard finns inte i Spanien, men det finns säkert någon liknande kedja. Får nog försöka få ut tummen ur och sätta fart med letningen :-D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag funderar lite på om det inte är både enklare och billigare att bara hyra en hoj när du väl är där? Särskilt om det handlar om så lite tid som nån/några enstaka veckor?

Som sagt, blir säkert bökigt med försäkringen om den stulits ur ett garage en halv världsdel från adressen den är försäkrad på :död
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Hyr in dig på Tyska Bikepromotions uppställningsplats på Almeria banan. Låsat larmat och vaktat.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Bästa är ju om du har nån känning. Nån som har ett garage o plats dvs. Jag har precis ställt ner min gamla bil i sydfrankrike. Funderar på att köra ner hojen hit också innan vintern. Så kan man få lite längre säsong nästa år.

Men jag ställer grejjerna hos svärföräldrarna ;)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Det kanske vore på sin plats att uppdatera lite granna:rolleyes:

Nu har det börjat att falla på sin plats:tummenupp .

Efter ett tips av en kompis så har jag fått tag på Magnus som har ett litet hotell https://www.facebook.com/pages/Chez-Amis-BB/498156300212146?fref=ts i södra Frankrike,som ligger i en liten by som heter Causses et Veyran ca: 600 invånare och ligger strax utanför Béziers dit Ryanair flyger.


Dessutom visar det sig att Magnus har ett företag www.mxpress.se som dels rapporterar om motocross samt har lite endurokörningar i området :lol.

Så nu är det ju bara dax att bestämma datum för nerfärden:D

Kollade med försäkringsbolaget och det är 6 månader som gäller utomlands men dom vet ju inte NÄR jag åker iväg från Sverige, så skulle olyckan vara framme så har aldrig hojen varit ute ur landet mer än fem månader :hihi
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker det låter som en ganska dum men jävligt rolig idé, dvs GÖR DET! Lyssna inte för mycket på tråkmånsarna, utan gör det du själv tycker är kul. :tummenupp
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Nu är återigen dags att åka ner och ställa motorcykeln nere i Europa och nu letar vi ett nytt ställe ev i Italien eller i något annat varmt land, som har bättre anslutningsflyg från Göteborg. Letar efter ett mc-vänligt hotell som man lätt kan återkomma till med flyg från Göteborg. Tips mottages! :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top