Fräsa egna ok

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
För ett år sedan bestämde jag mig för att försöka tillverka egna bromsok. Så jag började med att leta upp ett fett ok att utgå ifrån och turen var med mig när jag fann ett Beringer AeroTec 6-kolvsok i Lindome strax utanför Göteborg. Jag gav 2000kr för denna blå guldklimp med en enda tanke i sikte, att mäta upp det, göra CAD-ritningar och slutligen tillverka det.

Peter på Lerdala Teknik i Värnamo har varit så vänlig så att han har mätt upp oket åt mig gratis. Med dom ritningarna i handen var det inte allt för svårt att rita upp oket även om jag har behövt rita om det ett 10 gånger ungefär för att få kläm på hur det ska vara. Så detta är vad jag har gjort i sommar, ritat alltså. Alla vinklar och radier som är svårtillverkade har jag ritat så dom ska bli lättare att tillverka utan att försämra hållfastheten eller designen.

Det enda som kommer tillverkas är de två okhalvorna. Inte för att jag inte har ritningar över kolvar etc, utan för att ett renoverings kit från Beringer passar rakt av om dessutom inte kostar mer än 60euro.

Oket ska en kompis som tävlar i Supermotard (Daniel Gustavsson) få äran att bli försökskanin av så småningom. Men jag måste ha lite mått från honom innan tillverkning blir aktuellt.

Det kan tänka sig att jag släpper lös ritningar så småningom...

Assembly1.jpg
Assembly2.jpg
Assembly3.jpg

Den här lösningen för att sammankoppla bromsvätskan mellan de två halvorna kommer inte från Beringer, nej det är konkurrenten Brembos lösning. Jag uppskattar den dock skarpt! Det är mycket enklare att montera oket om o-ringen ligger still och det gör den om man väljer en lite större o-ring som ligger djupare i oket. Beringers o-ring 5mm stor och fräsningen för o-ringen är 0,5mm djup, hej länge att det ligger still... :dummer
Den halva sfären gör också att borrhålen är lite lättare att borra plus att det ger ett snyggt snitt!
Assembly4.jpg

Återkommer när det är tillverkning som gäller! Ha de!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Coolt. Jag har ett delat moto master 4 kolv ok som är delat och kass. Det kan du få om du vill mäta.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Coolt. Jag har ett delat moto master 4 kolv ok som är delat och kass. Det kan du få om du vill mäta.
Ja, gärna för min del. Om det inte är nått du ska ha vill säga. Sen är det som sagt inte jag som mäter (iaf inte det grova) och Peter vill nog inte ha för mycket gratisjobb. Men är det nått du kan leva utan så absolut!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nice.....

Väntar med spänning på hur det blir. Har du koll på vilket material de använder?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
antagligen 6082 eller 7075, det är ju ett franskt ok så en massa skumma amerikanska legeringar kan nog uteslutas.

bifogar en bild på hur polarens ok är tänkt att se ut...
Daniel77.jpg
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Gör så det är "variabla" fästen så det kan passa mellan ett par mc modeller. kan bli populärt om det blir bra.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Intressant!!
har funderat på detta ett bra tag men inte fått :tummenupp ur :arsele
Skall bli skoj att se resultatet!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
God kväll gott folk! Tyckte en liten uppdatering av tråden var lägligt.

Jag håller på att utbilda mig till CNC-operatör för tillfället. Jag kan iofs mycket men jag är inte tillräckligt bildad för att fräsa ett sådant här ok ännu så jag låter ritningen flöda till de som kan.

Har dock en fråga till er som känner till oket. Vad har det extra skruvhålet för betydelse och vilken funktion har det lilla spåret? :confused:
DSC_1758.jpgDSC_1760.jpg

Intressant!!
har funderat på detta ett bra tag men inte fått :tummenupp ur :arsele
Skall bli skoj att se resultatet!
Ja vet ju att du har maskinerna som krävs i Timmersdala så du ska allt få ritningen! :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Används hålet regelbundet för givare eller kan man skippa det? Hittar ingen på google som tycks använda det.

Nu ska jag inte svära på det men jag tror iaf att både ktm och husaberg använder hålet på enduro/sm modellerna. Jag har det iaf på min Fe570. Finns säkert någon som har bättre koll på detta.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bjuder på den senaste renderingen, reflektionerna blev ju inte kanon men jag orkar inte spränga datorn. :hihi
Bromsok.jpg

God natt!
 

Bifogat

  • Bromsok.jpg
    Bromsok.jpg
    147.2 KB · Visningar: 187

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bjuder på den senaste renderingen, reflektionerna blev ju inte kanon men jag orkar inte spränga datorn. :hihi
Bromsok.jpg

God natt!
Nyfiken som jag är :D
Operativsystem?
RAM minne GB?
Grafikkort ?
Processor?
CAD-program?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nyfiken som jag är :D
Operativsystem?
RAM minne GB?
Grafikkort ?
Processor?
CAD-program?

Win7
16GB 1600MHz ram
ASUS Radeon 280X DC2T 3GB
Intel i7 4770K
Autodesk Inventor 2014

Jag hade nog behövt mer ram, 32 eller mer men man klarar sig med 16. Sen tar dessa program en jäkla massa CPU, speciellt under rendering, hade behövt någon Hexa- eller Octa-core, typ 4960X egentligen men då får man pröjsa där efter.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nu fick jag ju alla mina dedär grejerna stulna så kan inte gå ner o kika.
Men hålet tycker iaf jag är halvviktigt, det är för timräknare/hastighetsmätare, givaren alltså.
Spåret har jag för mig är lite säkerhetsmarginal för bromsskivan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top