Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har suttit ett tag och googlat efter trådar, läst på hemvärnets, försvarsmaktens och fmck's hemsida utan att riktigt få klarhet i vad som gäller. Så nu vänder jag mig till er och hoppas att det finns några ordonnanser med lite vettig information här på forumet. Jag vill göra en insats för samhället men fortfarande jobba med mitt vanliga jobb och då känns hemvärnet vettigt.

Räcker det med GU-F (samt givetvis försvarets mc-kurser) för att bli ordonnans?

Är det som jag tror att man är med och hjälper till vid eftersök, stormar, översvämningar o s v?

Står mcn hemma eller på kompaniet? (Hemma känns lämpligast om man ska hinna med inställelsetiden?)

Är man med vid stora transporter och dirigerar trafik eller är det heltidsanställda som gör det?

Har ordonnanserna träffar vid sidan om de stora övningarna där man är ute och rastar hojen?

Jag har tillgång till mycket skog och mark där jag kan köra på fritiden, är det tillåtet med försvarets cykel?

Hur går jag tillväga? Är det 1. Gå med i fmck, 2. Ansöka om kurser (GU-F & mc-kurser) via FMCK och 3. Söka tjänst i hemvärnet?

Tacksam för svar!
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Halloj

Lättaste sättet att få svar på dessa frågor är att kontakta ditt närmsta förband för det skiljer sig åt ute i landet. Dom kan sen hjälpa dig med enklaste inträdesvägen.

Dock är jag hundra på att man inte har hojen hemma samt att "privat" övningar inte förekommer. Vid all körning med kronfordon skall en körorder finnas av ansvarigt befäl bla.

//Stefan
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Halloj

Lättaste sättet att få svar på dessa frågor är att kontakta ditt närmsta förband för det skiljer sig åt ute i landet. Dom kan sen hjälpa dig med enklaste inträdesvägen.

Dock är jag hundra på att man inte har hojen hemma samt att "privat" övningar inte förekommer. Vid all körning med kronfordon skall en körorder finnas av ansvarigt befäl bla.

//Stefan

Då blir det ju ganska omständigt för mig som bor 65km från förbandet (Skövde) om jag skulle behövas vid t ex eftersök där jag bor? Nåja, de har ju öppet på kanslit imorgon så jag får väl ringa och kolla :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fasen nu blev jag också lite sugen. Vore kul att köra lite skogskörning även om jag aldrig gjort det förut. Har man tur kan man kanske få vara med och panga lite ak4 också som jag inte gjort sen lumpen :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!

Jag jobbar på utbildningsgruppen i SKövde, så jag har lite koll;

Man har inte cykeln hemma, utan den står i FMCK:s lokaler.

Man får inte bara ta hojen och köra en sväng, men däremot ordnas det extra övningstillfällen utöver de som avtalsbundna.

FMCK brukar delta vid eftersök och andra tillfällen då hemvärnet är engagerat.

Det finns en trafikpluton som specialserar just på trafikdirigering och att stötta vid större militära transporter. Mycket trevlig kille som är plutonchef där.

Är lite dålig just på ansökningsförfarandet, men kontakta FMCK:s huvudkansli, de har koll.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Någon mc ordonnans i hemvärnet här?

Om FMCK vill ha in mer folk borde det väl finnas bättre info?

Jag var på väg att göra en ansökan för några år sedan men fick aldrig ngt svar på ett mail jag skickade till den lokala organisationen.

Ludermässig respons :glömdet
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Här finns alla info,, man kan ha cykeln hemma, många i södermanland FMCK Strängnäs har det. http://www.skovde.fmck.se/

Efter sök händer över allt så det är bara att åka dit det händer.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
"Hur går jag tillväga? Är det 1. Gå med i fmck, 2. Ansöka om kurser (GU-F & mc-kurser) via FMCK och 3. Söka tjänst i hemvärnet?"

Det är rätt, så fungerar det. Är Skövde närmast så är det ju lätt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om FMCK vill ha in mer folk borde det väl finnas bättre info?

Jag var på väg att göra en ansökan för några år sedan men fick aldrig ngt svar på ett mail jag skickade till den lokala organisationen.

Ludermässig respons :glömdet

Nu är det ju en frivilligorganisation med blandade åldrar på de aktiva. Inte alla som har koll. Min erfarenhet säger mig att om man vill komma i kontakt med slika organisationer/föreningar så är det bäst att ringa kontaktpersonen.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Stora variationer ang antal körtillfällen, mark att köra på och om man "får" ha MC258:an hemma. I vår Kår (Boden Kåren) har vi tillgång till stora markområden och körorder är inga problem att få om man har en organiserad körning. Att ha MC hemma beror på vilken lösning som passar bäst i var enskilt fall, ev placering i hem edyl beslutas av Kårstyrelsen. Ex vis har vi haft ett fåtal MC placerade hos MC-ordonnanser i de fall de bott "avigt" till sett till vår centrala placering av MC (blivit nära 50mil släpkörning annars i vissa fall). Gick själv med i FMCK -85 och håller fortfarande på så..
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fasen nu blev jag också lite sugen. Vore kul att köra lite skogskörning även om jag aldrig gjort det förut. Har man tur kan man kanske få vara med och panga lite ak4 också som jag inte gjort sen lumpen :)

Det kan du få via hemvärnet beroende på befäl/skjutledares välvilja. I normalfallet är ordonnanser bestyckade med pistol.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu väntar jag på samtal från någon som tydligen skulle vara kunnig i ämnet :)

Om jag nu kommer in kan ju detta bli en informationstråd i framtiden
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Stora variationer ang antal körtillfällen, mark att köra på och om man "får" ha MC258:an hemma. I vår Kår (Boden Kåren) har vi tillgång till stora markområden och körorder är inga problem att få om man har en organiserad körning. Att ha MC hemma beror på vilken lösning som passar bäst i var enskilt fall, ev placering i hem edyl beslutas av Kårstyrelsen. Ex vis har vi haft ett fåtal MC placerade hos MC-ordonnanser i de fall de bott "avigt" till sett till vår centrala placering av MC (blivit nära 50mil släpkörning annars i vissa fall). Gick själv med i FMCK -85 och håller fortfarande på så..

Ungefär hur många mil enkel resa är "avigt" hos er?

En förhoppning för mig vore ju om det fanns några gubbar i min hemtrakt. Då kunde man ju organisera lite körning. Lokalkännedom kan ju aldrig vara negativt även om man (som jag antar) mestadels använder sig av karta och kompass i skarpare lägen.

Missförstå mig rätt, jag ämnar inte leka på fritiden med kronans utrustning, regler är till för att följas! Men om möjlighet finns till att hålla sig i offroadform året runt kan ju detta vara nyttigt i jobbet som ordonnans.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det kan du få via hemvärnet beroende på befäl/skjutledares välvilja. I normalfallet är ordonnanser bestyckade med pistol.

I mitt fall är jag bara glad om jag slipper släpa runt på en karbin! Tupperware räcker gott åt mig :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Menade mer att resterande hemvärnsmän släpar runt på fullstora ak4.or.

Mycket väl medveten om detta. Därför är jag så nöjd om jag får nöja mig med en liten tupperware. Lättare, mindre att göra vapenvård på samt lär väl inte användas lika ofta och därmed ännu mindre vapenvård. :) Då finns det mer tid över till grussprut och mc-service...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top