The birth of a HPD

forden34

Medlem
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
gsx-r 750 -00
3 st axlar klara,,en axel kvar å göra
Teflonbrickor så inte lederna sliter ut metallen
Överkronan färdig
Ihopsättning kvar + lödningen

DSC_0151.jpg
DSC_0152.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Medan jag väntar med oerhörd spänning på att Forden34 ska göra klart gaffeln i helgen har jag själv varit flitig med ett kritiskt moment av bygget...


Vilken logga ska jag sätta på tanken?
Jag knåpade ihop lite spoofade loggor från riktiga märken, vad tror ni?
Bonus för dem som kan identifiera alla 11 loggor jag mosat ihop

30ths9e.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
En bonus
2ry2c09.jpg


Och ytterligare en, den här var den allra enklaste att ändra. Någon som kan det här obskyra gamla motorcykelmärket?
2rpz9k8.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu är gaffeln snart klar, man blir ju uppspelt som ett barn på julafton när man går och väntar!

Gjorde lite tester igår för att se hur delarna passar ihop.

Med gamla sadeln
23mn6mp.jpg


Vulster och kåpor måste bort, de skymmer fotreglage och kick
2jebxia.jpg

Det får bli såhär
rw48rp.jpg


Trångt överallt, fuggarna sitter lite inklämt
2m4wvgl.jpg

Svårt att dra gaswiren på nåt bra sätt
izuveu.jpg


Det blir rejsväxel!!!:banana
m7c7s5.jpg


På en sån här potent maskin måste man hålla noga koll på oljetrycket.
Har jag rätt att den oborrade bossen är platsen för oljetryckskontakten på de i motorer som har sådan?
icv60k.jpg


Finns några mätare i lådorna, den från VW-bussen har ju alla indikatorlampor jag behöver och om jag kan hitta en utväxling 1:3 någonstans så lirar den med Kawahjulets drevning. Den gamla kommer från en Dodge och jag gillar den upp-och-ner vända skalan men det blir svårare med anpassningen
xelipu.jpg


Här kan man gömma undan tändspolarna
a2fyq9.jpg


Det ska finnas ett Eksjö gashandtag någonstans, det enda rätta på en räser.
Broms och koppling saknas dock. Har ev. ett par från en AJS -54 med massor av små spakar.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag tror att jag har hittat loggan också fast det får visa sig i slutet, om jag nu kommer så långt
zydjxs.jpg
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hahaha, att man missat denna byggtråd, blir en prenumeration på denna. :tummneupp
Vansinnigt bygge men då rä de som de ska vara...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Oj, gaffeln är snart tillbaka men sen måste jag bredda bakramen och det vet jag inte hur jag ska göra än. Förhoppningsvis någon gång i vinter, bygget startade ju förra seklet så takten är hög! :p
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
I väntan på gaffeln så plockade jag runt i lådan med skrot för att se vad jag hade i kontrollväg

n31xxe.jpg


Jag har två gamla styren, det ena är bättre på så vis att det är ett motorcykel (eller kanske moppe) styre med plats för jandtag och grepp

Det andra är bättre på så sätt att det är från en Crescent damcykel och således passar in i HPD-dogmat.
Men det är lite kort i ändarna så det är svårt att få plats med gasrullen och bromsgreppet innan kröken.
Jag satte dit det upp och ner för lite clubman-stuk:tummenupp


Det här är Monarped eller Raket eller nåt tror jag, kanske inte det ballaste i lådan men det är i alla fall någon form av semestergas. Gasrullen är räfflad inuti och det sitter en fjäderbelstad kula som håller farten åt en.
Och så är det ju alltid roligt med extra spakar...
2nhkl7o.jpg


Vilket de här har, de är coolast! Original AJS -54.
Fem spakar på en gång! Tyvärr funkar de inte riktigt ihop med nästa klassiker...
x0xstl.jpg


...Snabbgasen från Eksjö! Det här är riktiga doningar
547vq0.jpg


Tanken med HPD är ju att ta vad man har hemma, i värsta fall tjöpa begagnade grejor på Tradera, men när jag gick på lunch idag såg jag ett par nya fina kromade köttkrokar. Kan man köpa nya saker till en HPD?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det dröjer innan gaffeln kommer hem igen så jag får hitta på något annat så länge.

Här är kvällens lilla mek
2hp4041.jpg


Fått tag en JMC alu-swing till Bol d'Oren. blir väl kanske lite bättre än originalswingen med plastbussningar :crash

Jag har en CBR600F gaffel som står i garaget också, någon som har en 37mm styrkrona till CB900? Vill att det ska se så original ut som möjligt. (till skillnad från HPDn då)

I övrigt har jag insett att skrotlådan inte räcker till för det jag vill göra med HPDn så jag fattade beslutet att begagnade grejer från Tradera är regelmässigt. Bara skicket är tillräckligt slitet.
Fått tag i en hel del balla grejer, ett riktigt coolt bakljus tex. och en underbar skärmprydnad i jugentstil som inte var dyrare än att jag skrek högt en stund :4skrika
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
I övrigt har jag insett att skrotlådan inte räcker till för det jag vill göra med HPDn så jag fattade beslutet att begagnade grejer från Tradera är regelmässigt. Bara skicket är tillräckligt slitet.
Fått tag i en hel del balla grejer, ett riktigt coolt bakljus tex. och en underbar skärmprydnad i jugentstil som inte var dyrare än att jag skrek högt en stund :4skrika

Du råkar inte ha en extra bensintank i skrotlådan? Typ en gammal husqvarna eller liknande?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nej tyvärr, men det har varit en antal på Tradera under hösten så det är nog mitt bästa tips.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag kan iofs ha en extra CB125-tank på sommarstället. Men det är ju helt annan stil
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top