Hjälp med kopplingsproblem glidare

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej vet att det inte är en sporthoj men jag och brorsan behöver hjälp :näsblod Det gäller en Kawasaki Vulcan 1500 -93 (VN 15 SE)

Kopplingen tar bara längst ut och känns som den slirar på lamellerna. Vi har bytt spännbrickor samt lameller i 2 omgångar och vill inte riva isär fanskapet en gång till. Det är hydraulisk koppling. Vi har luftat den på 2 olika vis (Suga nerifrån och trycka ovanifrån) utan resultat.

Tänkte höra med er mekkunniga här för tydligen måste man skriva ut och skicka in något formulär via posten på vulcanriders forumet vilket låter helt galet..:va

Tips tips och fler tips mottages varmt!!

// Spindelgrisen
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Det började med att kopplingen slirade efter ett långt stillestånd och efter ca 4 mil på jungfrufärden för året så slutade hojen att driva som om lamellerna var slut. Då bytte vi lameller och bytte olja. Vi körde ca en mil och kände att det slirade. Rev isär igen och bytte spännbrickor och olja igen och samma resultat. Allt är ihopsatt enligt sprängskiss.:huvet
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
det känns som det bord finnas någon grundjustering nerevid hydralcylindern kolla sprängskissen o se on det finns .problem med luft i kopplingen blir ju motsatt problem den vill inte koppla ur ordentligt7
.mätte ni lammellerna min tjocklek ,det kan annars bli att korgen bottnar o då lir det inget tryck på lammellerna
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ska se om det finns någon justering ikväll och eventuellt riva isär mastercylindern och göra rent så det inte är någon skit i den. Nej vi mätte inte lammellerna innan vi monterade i dem men de var nya så det borde inte vara problemet. Tack för svar!
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Löste du problemet med kopplingen till slut? Jag har nämligen samma problem! Driver inget efter vinterförvaringen:(:mad:
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Motorolja av fel typ är vulcanerna känsliga för.

Jag rekomenderar dig verkligen att gå med i vulcanriders

Det de inte kan om vulcanerna går inte att veta
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Har
själv haft en vn 1500 års-o1 kopplingen kändes konstig på den efter ett tag efter jag köpt den.
Fick tipset av en Kawasaki mekaniker att testa Biltemas Racingolja efter det funkade allt perfekt och växlarna gick i bättre efter jag bytta oljan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top