Importera GPS-rutter till din Smartphone

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Till och från stöter man på en bra tur (route) som ngn annan kört och laddat upp på nätet.
Eller så har du en egen tur som du spårat (track) med Appen EveryTrail eller CheckMyTour.

Frågan är bara hur man använder dessa för att köra efter.
Jag har inte hittat speciellt många bra GPS-Appar till min iPhone som kan importera rutter.
Det är faktisk bara Navigon som jag tycker det ens är lönt att försöka med.

Det första är att se till att göra om spåret till en rutt för att spara plats. Ett spår kan vara flera MB stort medan en rutt ofta är 1000 ggr mindre (KB:s).

Denna instruktion förutsätter att du har ett navigationsprogram installerat på din dator (ex. BaseCamp) som du använt för att plotta om ett spår till en rutt.

När du har din rutt klar i ditt navigationsprogram, så sparar du den som en GPX-fil (KML-filer är också populärt men jag använder GPX).

Det andra du behöver är ett konverteringsprogram för att göra om GPX-filen till en Navigon route-fil. För detta använder jag för närvarande JAVA-appen RouteConverter på min dator.
Edit:
Det går att använda enbart det programet för att skapa rutter och sedan enkelt exportera,

En nackdel med RouteConverter är att den kräver en onlinekopping till Google Maps.

Öppna din GPX-fil i RouteConverter.

ScreenHunter_01 2013-07-22 22.18.jpg

RouteConverter kommer först att analysera filen själv för att se vad det är för typ och sedan visas innehållet i punktform (Waypoints).

ScreenHunter_02 2013-07-22 22.24.jpg

Ställ om RouteConverter till att visa rutten som Route istället.

ScreenHunter_01 2013-07-23 07.51.jpg

Om rutten ser bra ut så är det bara att spara den.
Använd formatet Navigon Mobile Navigator (*.route)

ScreenHunter_02 2013-07-23 07.52.jpg

För att kunna använda Navigonfilen på en iPhone måste du hänga på filändelsen .target (har ingen Android att testa med men det är nog samma där).
Namnet får heller inte innehålla några konstiga tecken som bindestreck, svenska tecken etc.

Döp om filen så att den går att importera och maila den sedan till din Smartphone.

ScreenHunter_05 2013-07-23 07.56.jpg
 
Last edited:

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Bra tips, tackar. Har navigon i luren så ska ge det ett försök.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Tack för tipset gällande RouteConverter..

Det går att använda enbart det programet för att skapa rutter och sedan enkelt exportera, detta har jag saknat.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
En liten egenhet med Navigon är att den hanterar viapunkter som slutdestinationer :brinnerupp

Ve dig om du kör sidan om en av viapunkterna. Ralt igenom måste man innan beräkningen till nästa punkt påbörjas :mad:
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Navigon har också en begränsning på 24 viapunkter för en rutt.

Kul om rutten består av 96 punkter, NOT :(
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Har grävt runt lite i Navigon-appen, men ingen tur där.

Jag hittade filen trips.db men det är en SQL Lite DB så det är inget man tar upp i en textredigegare
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu har jag tittat på Garmin Street Pilot oxå.

Den stödjer iofs mer än 24 Via-punkter men det går inte att importera/exportera dem.

När jag kollat in filerna med iFunbox så finns det bara en Trips.db i SQLite-format.


Navigon har dock bytt till .route format internt. Så det kanske finns hopp för StreetPilot oxå.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Har använt MotionX ett tag och den är imponerande bra och gratis. Kan inte säga att den löser ditt problem då jag bara importerat via min brors likadana program men importera tracks och waypoints (GPX i första hand) är lätt:

http://support.motionx.com/motionx-gps/importing-waypoints-or-tracks/

Hur den är att köra med vet jag inte, bara planerat med den. Finns en "drive"-version som pratar också men den har jag inte provat alls.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top