Yamaha TR1 -81 café racer/ streetfighterprojekt

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Btw jag har lite bekymmer med hur jag ska lösa det här med hastighetsmätare. Vad jag förstår så sitter det en sensor på R1:eek:rna i motorn som mäter hastighet och inte vid framhjulet?!? Jag har sett lösningar med typ cykeldator men det lockar inte direkt utan jag hade tänkt mig nått digitalt från Koso eller liknande. Nån som har förslag på lösning??
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack som fan! Så länge inte ramen viker sig på mitten i en kurva är jag nöjd men sen är det ju ingen race maskin jag bygger heller och har tänkt att mest njuta och glida fram.

Vad kör du med för dimensioner på däcken nu?

Har en låång byggtråd enligt signatur med endel matnyttigt men det kan bli långrandigt att läsa ;) Dimensioner 16", 130 fram och 150 bak... :)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1340.jpgIMG_1345.jpg
IMG_1348.jpgIMG_1344.jpg

Här gäller det att hålla visionen vid liv=)
Original gaffeln isärtagen och alla delar iväg för modifiering!
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1351.jpg

Originalkransen krävde lite mer än R1:ans men med lite övertalning fick jag isär det. Här ser man skillnaden på originalet och R1:an. Originalet ska svetsas tjockare i botten och svarvas så den passar i R1:ans krans. Spännande!
 
Last edited:

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1365.jpg

Nytt godis inhandlat! Den ena oanvänd och den andra knappt använd för 300 spänn! :D
Bara att svetsa nya bryggor av plattjärn som jag pulverlackerar sen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer det grejer :)

På din inspirationsbild ser det ut som om sadel och tank har en ganska rak linje bakåt om du förstår vad jag menar... På ett par bilder med din nya bakram och tank så ser det ut som om baken pekar ganska mycket uppåt, eller? Hur som, gillar den lite rakare linjen enligt din första bild, om det blir något annat så blir det spännande att se hur det artar sig. ;)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Här händer det grejer :)

På din inspirationsbild ser det ut som om sadel och tank har en ganska rak linje bakåt om du förstår vad jag menar... På ett par bilder med din nya bakram och tank så ser det ut som om baken pekar ganska mycket uppåt, eller? Hur som, gillar den lite rakare linjen enligt din första bild, om det blir något annat så blir det spännande att se hur det artar sig. ;)

Jag förstår vad du menar och jag har funderat och funderat på samma sak men jag ska visa dig en mc som classified också har byggt med samma typ av sadelram som jag byggt.

Classified Moto Yamaha Virago XV920 2.0.jpg

Här ser du att den är lite mer "uppnosig". Jag gillar den här typen med men jag har inte bestämt mig än. Funderar på att bocka om hela ramen i ett stycke istället och då kan jag ju bocka två typer och jämföra.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Den sista bilden har oxå bra linjer :)

Jag skulle kolla linjen på undre delen av tanken och sen ta ut en linje/form bakåt på bakram/sadel som man gillar. Lite knepigt med tr1 tank (och även xv750) eftersom linjen på tanken är böljande. Benelli tanken tex är helt rak under till (för övrigt en riktigt snygg tank!), blir lättare att dra bra linjer bakåt då.

Hur som, smaken är som baken... :)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1406.jpg

I väntan på framgaffeln och svingen donar jag med smådetaljer.
Dagens projekt blev att få original växelföraren att passa på R1:ans pedalställ.
Det va nödvändigt för att originalet har en underliggande växelförarstång och R1:ans har en överliggande som ni ser på bilden.

IMG_1405.jpg

Det tog ungefär 30 min att slipa upp fästet innan det passade.

IMG_1407.jpg

Men en extra bricka som jag fick slipa ner lite och högtrycksfett är det precis som att den alltid suttit där! :)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1563.jpg IMG_1564.jpg

Tanken blir rätt bra=) Nån timme till med polermaskinen så är jag nog nöjd.

IMG_1411.jpg

Nya bromsar inköpta med! Fick med bakbroms med men har ingen bild tyvärr. Nu är det bara att vänta på sving och framgaffel men det kan ta ett tag till. Påbörjar ev det nya avgassystemet nästa vecka och jag tänker bygga ljuddämparna själv.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Spännande tråd.. ska bli otroligt kul att följa. Blev själv tokkär i classifieds hojar för nåt år sedan men har för lite kunskap att bygga en själv.

Visa gärna hur du kapar swingen. Hittade denna tråd som du säkert redan har sniffat upp, fast jag vet inte om swingen blev lika snygg som den Classified moto gjorde.
http://viragotechforum.com/viewtopic.php?f=61&t=34159&start=40
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hur gick det med styrstolpen? Klurar på hur jag ska få dit en ny gaffel på nästa TR1 bygge, din tänkta operation är ju ett alternativ... :)

btw, vilken puts på tanken!!
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag fick lämna bort styrstolpen till en polare som är smed. Han svarvar till en ny med exakt samma dimensioner som original R1:ans styrstolpe men 2 centimeter längre. Jag har räknat ut att jag kan använda TR1:ans nedre kullager och köpa ett likadant som jag sätter i övre delen. Svårt att förklara men det hela är väldigt enkelt och så fort jag får tillbaka grejerna ska jag lägga upp bilder=)
Tack men än är den inte klar! Jag ska lägga en timme till i morgon så får vi se hur det blir.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack! Ja jag har kikat på den men den är på tok för lång och han har valt att såga i ramen och det vill jag inte göra. Jag kan inte ändra hjulbasen för då blir dom sura på besiktningen.

Spännande tråd.. ska bli otroligt kul att följa. Blev själv tokkär i classifieds hojar för nåt år sedan men har för lite kunskap att bygga en själv.

Visa gärna hur du kapar swingen. Hittade denna tråd som du säkert redan har sniffat upp, fast jag vet inte om swingen blev lika snygg som den Classified moto gjorde.
http://viragotechforum.com/viewtopic.php?f=61&t=34159&start=40
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag fick lämna bort styrstolpen till en polare som är smed. Han svarvar till en ny med exakt samma dimensioner som original R1:ans styrstolpe men 2 centimeter längre. Jag har räknat ut att jag kan använda TR1:ans nedre kullager och köpa ett likadant som jag sätter i övre delen. Svårt att förklara men det hela är väldigt enkelt och så fort jag får tillbaka grejerna ska jag lägga upp bilder=)
Tack men än är den inte klar! Jag ska lägga en timme till i morgon så får vi se hur det blir.

Tipp topp, jag fattar. Varför övergav du planen med original tr1 stolpe? Nyfiken... :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack! Ja jag har kikat på den men den är på tok för lång och han har valt att såga i ramen och det vill jag inte göra. Jag kan inte ändra hjulbasen för då blir dom sura på besiktningen.

Ja, lite skumt ser det ut :) men tror han sågade i ramen för att swingfästet var i dåligt skick.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
R1:ans stolpe passar helt enkelt bättre. Jag laborerade lite och det ända jag behövde va ett till undre kullager och en två centimeter längre stolpe. Jag använder ju R1:ans krans så kan använda samma muttrar och allt. Sen sparar jag ju lite vikt;)

Tipp topp, jag fattar. Varför övergav du planen med original tr1 stolpe? Nyfiken... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar! Btw, vad är det för årsmodell & längd på din r1 gaffel? Om jag kommer ihåg rätt så handlar det om drygt 70cm från centrum hjulsaxel till övre kant på gaffelben. Det blir ganska aggressivt & lågt isf :D. Jag har nu närmare 80cm med kortad o sänkt original gaffel men det finns ju flera tr1or med r1 gaffel så det funkar ju uppenbarligen :)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag va tvungen att kolla och det stämmer, ca 74 centimeter. Jag kommer köra med cross-styre för att komma upp lite och jag tror det blir skönare i längden. Jag kommer nog få köra med lite hårdare fjädring i fram och dra avgasröret ganska snävt så hjulet inte tar i vid full bromsverkan.
Som sagt det ska bli intressant att se hur fan det här blir=)

Tackar! Btw, vad är det för årsmodell & längd på din r1 gaffel? Om jag kommer ihåg rätt så handlar det om drygt 70cm från centrum hjulsaxel till övre kant på gaffelben. Det blir ganska aggressivt & lågt isf :D. Jag har nu närmare 80cm med kortad o sänkt original gaffel men det finns ju flera tr1or med r1 gaffel så det funkar ju uppenbarligen :)
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top