Yamaha TR1 -81 café racer/ streetfighterprojekt

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tänkte lägga upp mitt projekt bland likasinnade och kanske få lite tips och trix på vägen.
Jag har efter en lång tids letande fått tag i en TR1 från -81 som jag tänkte bygga om och blanda gammalt med nytt.
Hojen har gått ca 4500 mil och är i hyfsat skick:tummenupp

Jag lägger upp lite bilder på hur jag hade tänkt att resultatet ska bli och hur långt jag har kommit.

XV920spyShotny.jpg

Jag har fått mycket inspiration från Classified Moto och bilden kommer därifrån men jag har ändrat en del så det passar min vision. Kan dock verkligen rekommendera dom för er som inte redan sett deras arbeten som är fantastiska!
 
Last edited:

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1169.jpg
Såhär såg värdhojen ut när jag hämtade den. Gubben jag köpte den av fick behålla allt jag inte skulle använda.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1182.jpg

Ny sadelram fastsvetsad. Den blev ganska uppkäftig!

IMG_1188.jpg

Givetvis ska jag spackla och fila innan pulverlackering men jag måste hålla den naken tills bilprovningen har fått säga sitt men jag lär åka på en SFRO besiktning= dyrt....:mad:
 
Last edited:

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1245.jpg

Godsaker inhandlade! R1 sving från en -01:a som ska modifieras så den passar orginalramen. Får bli till att korta och svetsa dit nya fästen.
Orginalet till vänster ser ganska fjuttig ut.

IMG_1228.jpg

Köpte samtidigt en bakfälg och däck från samma R1:a. Kommer bli jävligt mycke fetare med det hjulet än orginalet som ser ut som en cykeldäck bredvid:yoparty

IMG_1229.jpg

Tanken är rensad på färg och jag hade tänkt köra det nakna borstade utseendet och köra klarlack över bara.
 
Last edited:

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
IMG_1264.jpg

Köpte en framgaffel från samma R1:a som sving och bakhjulet.
Blir klurigt att få dit den i ramen.

IMG_1327.jpg

Dagens utmaning blir att sära på kransen och honan. Kommer använda originalhonan från TR1:an som måste breddas i botten för att passa i R1:ans krans.

IMG_1325.jpg

Har man ingen hydralpress hemma får man bygga en:smasha

IMG_1328.jpg

Sanningens ögonblick! Brorsan råkade fastna på bild.

IMG_1329.jpg

Puh! det gick!
 

Bifogat

  • IMG_1327.jpg
    IMG_1327.jpg
    242.6 KB · Visningar: 425
Last edited:

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Har en "liten" önskelista på delar jag behöver till projektet så om ni har, känner nån som har eller känner nån som känner nån.. ja ni fattar.. som har följande delar liggandes och till ett bra pris vill bli av med dom skulle jag va grymt tacksam om ni ville höra av er!!:tummenupp

Från R1:a eller R6:a 2000 - 2003

-Fotpinnar
-Komplett bakbromssystem
-Frambromsar
-Bromshandtag och fäste.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Riktigt coolt bygge du har :tummenupp

Angående delar då är tyska ebay.de väldigt bra att finna delar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bredare däck ställer högre krav på ramen (även i låga farter).
Ramen på TR1or är skräp.
Kolla och grunna på om det går att förstärka.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag har funderat på det där och kollat runt men ingen har sagt nått utmärkande om svagheter. Var menar du att det skulle behöva förstärkas? Motorn är ju så integrerad i ramen på TR1:eek:rna att det knappt finns nån ram alls. Möjligen att svingfästet måste förstärkas lite.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har funderat på det där och kollat runt men ingen har sagt nått utmärkande om svagheter. Var menar du att det skulle behöva förstärkas? Motorn är ju så integrerad i ramen på TR1:eek:rna att det knappt finns nån ram alls. Möjligen att svingfästet måste förstärkas lite.

Om du provar att ge gas i en kurva i 110-130 km/h så förstår du.
Ramens uppgift är att hålla styrhuvudet och svinginfästningen i linje.
Med bredare däck ökar momentet.

Om du ändå skall bygga om för bredare sving, så bör du kolla om det går att förstärka hela vägen.
Även ner mot motorinfästningarna.

Originalramen funkar OK när man kör hojjen som det är tänkt med original fjädring och däck.
Hårdare fjädring och bredare däck ökar stressen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Med bredare däck ökar momentet.


Hårdare fjädring och bredare däck ökar stressen.

Lite OT här men ändå relaterat.

Så tänker jag också men samtidigt upplever ju flera (alla verkar det som) en klar förbättring med "modernare" dimensioner. Kan det vara så att lättare hjul med lägre profil, eller snarare mindre omkrets t o m minskar stress och moment?
Pressar man i ytterlägen borde en del fenomen absolut kunna uppstå.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite OT här men ändå relaterat.

Så tänker jag också men samtidigt upplever ju flera (alla verkar det som) en klar förbättring med "modernare" dimensioner. Kan det vara så att lättare hjul med lägre profil, eller snarare mindre omkrets t o m minskar stress och moment?
Pressar man i ytterlägen borde en del fenomen absolut kunna uppstå.

Jag har aldrig hört någon påstå ärligt att motorcykeln blev bättre av bredare däck.
Som mest brukar de säga att den inte blev så mycket sämre som de befarat.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har aldrig hört någon påstå ärligt att motorcykeln blev bättre av bredare däck.
Som mest brukar de säga att den inte blev så mycket sämre som de befarat.

Ok. Visst hävdade både ViktorL och han som byggde om en svart cb900f att de blev bättre. MadMax har väl haft lite bekymmer men så är det ju lite oortodoxa dimensioner och sannolikt tunga hjul, estetiken får gå först. Alla gamla GSX1100, katana och E. Hur funkar de, frånsett sämre frigång? Kanske är jag för generell medan du håller dig till TR1?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Coolt bygge, ska följas! Gillar inspirationskällan skarpt!

Btw, efter några om och men så funkar min hoj bra med feta däck. Sista felkällan var ett icke runt framdäck. Skulle jag önska något mer så är det bättre dämpning fram & bak. Och visst är ramen klen, när man stressar hojen (ordentligt) märks det men jag kan leva med det på en 30 år gammal hoj.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Om du provar att ge gas i en kurva i 110-130 km/h så förstår du.
Ramens uppgift är att hålla styrhuvudet och svinginfästningen i linje.
Med bredare däck ökar momentet.

Om du ändå skall bygga om för bredare sving, så bör du kolla om det går att förstärka hela vägen.
Även ner mot motorinfästningarna.

Originalramen funkar OK när man kör hojjen som det är tänkt med original fjädring och däck.
Hårdare fjädring och bredare däck ökar stressen.

Jag har kört TR1 i flera år och fullkomligt älskar den modellen på hoj, har aldrig upplevt problem med att gasa i en kurva ( med bra däck alltså).
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Gött att se flera TR1:eek:r bli café racers, självska jag börja med en TR1:a efter mitt kawa projekt.
Skall inköpa en i augusti månad som skall slaktas ned under hösten och vintern.
ska bli spännande att följa ditt bygge !
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Om du provar att ge gas i en kurva i 110-130 km/h så förstår du.
Ramens uppgift är att hålla styrhuvudet och svinginfästningen i linje.
Med bredare däck ökar momentet.

Om du ändå skall bygga om för bredare sving, så bör du kolla om det går att förstärka hela vägen.
Även ner mot motorinfästningarna.

Originalramen funkar OK när man kör hojjen som det är tänkt med original fjädring och däck.
Hårdare fjädring och bredare däck ökar stressen.

Jag uppskattar dina input! Original ska ramen vara gjord för en dimension på 120 i bak och jag kommer ta ett däck från en R6:a som ligger på 180. Det är klart att det kommer bli en aning mer stress på ramen men jag kommer behålla originalfjädringen i bak med nivåregleringen och med tanke på att den nya svingen plus nya bakhjulet som båda väger mycket mindre än originalen blir det inte lika tufft för fästena och fjädringen att hålla emot i kurvor. Däremot kommer dom nya frambromsarna ställa mycket högre krav på ramens främre del men jag har pratat med andra som har gjort samma modifiering utan att förstärka ramen som inte upplevt problem. Ett annat problem med att förstärka ramen är ju att den fungerar som luftburk eftersom den leder luft från förgasarna till luftfiltret som sitter under sadeln. (jävligt snygg lösning om du frågar mig) Så det blir tufft att få in nån förstärkning nånstans. Långt svar men jag hoppas du orkar harva dig igenom det:tummenupp
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Gött att se flera TR1:eek:r bli café racers, självska jag börja med en TR1:a efter mitt kawa projekt.
Skall inköpa en i augusti månad som skall slaktas ned under hösten och vintern.
ska bli spännande att följa ditt bygge !

Jag håller med dig till fullo! Jag önskar att det fanns fler projekt med TR1:eek:r. Gillar skarpt lösningen att motorn "hänger" fritt i ramen så man slipper en främre ram.
Jag fick leta i ett halvår innan jag hittade ett objekt. Antingen va dom skrot eller så stod dom i typ Kiruna.
Tillslut genom en slump hittade jag en gubbe som hade två stycken nästan runt hörnet från där jag bor
i bra skick. Jag skulle vilja bygga en glidare med stelben av den andra han har så får se om han släpper den till mig när jag är klar med den här.

Hoppas du kan få lite ideer av mitt bygge och det ska bli grymt kul att se vad du hittar på!:tummenupp
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Coolt bygge, ska följas! Gillar inspirationskällan skarpt!

Btw, efter några om och men så funkar min hoj bra med feta däck. Sista felkällan var ett icke runt framdäck. Skulle jag önska något mer så är det bättre dämpning fram & bak. Och visst är ramen klen, när man stressar hojen (ordentligt) märks det men jag kan leva med det på en 30 år gammal hoj.

Tack som fan! Så länge inte ramen viker sig på mitten i en kurva är jag nöjd men sen är det ju ingen race maskin jag bygger heller och har tänkt att mest njuta och glida fram.

Vad kör du med för dimensioner på däcken nu?
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top