Buller..

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
För vi vill ligga i framkant när det gäller att ta ansvar för vår egen verksamhet.
Den dagen (och den kan vara nära) när det endast finns ett fåtal dagar för Knudan att erbjuda då vill vi vara förstavalet bland de arrangörer som söker bandagstillfällen. Vi lär oss dessutom massor på att ha egen bullergrupp. Det jag skriver i denna tråd baseras inte på gissningar utan på saker vi har lärt oss över tiden.

När den dagen kommer.. Så är det störst börs som gäller.. Tro mig.
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
få på bullerdämpande matta på muren(ssemses bullergrupp lyssnar säkert Magnus mer på) så kan nog alla gasa mera
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Det har hållt på såhär alltid, och kommer alltid att fortsätta.
År ut och år in. Domedagen har man räknat in många gånger för Knudan.
Men det är även anläggning som drar 300 000 besökare om året, och som sysselsätter ett antal människor. Och en skola och halkkörning osv, så tillståndet drar man inte in. Men papperskickande mellan grannar o miljöförbund osv, kommer alltid att fortsätta.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Men Henke Hå bör inte få köra mer. För han är en vandal när det gäller ljudet!
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
jaha där fick jag mig en till.
ska fixa ett superduper bygge o komma o testa.
funkar inte det blir jag grinig som fan
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jaha där fick jag mig en till.
ska fixa ett superduper bygge o komma o testa.
funkar inte det blir jag grinig som fan
Komsi komsi!

Vi vill ju ha dig på banan utan att du är grinig så fram med svetsen, ponittången, ljuddämparull och tänkarhatten!
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Finns inget bättre än att ge järnet nerför rakan på Oschesleben, för varje växel smäller det som ett kanonskott när det ekar mellan läktaren o depåbyggnaden.. :tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter 2 dagar på gelleråsen så måste jag bara säga...samsynen på buller banorna emellan är inte lysande.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel

Haha jag skulle precis påpeka samma sak :p. Fuck storebror kanske funkar på allmän väg så länge vi inte har ägaransvar men tyvärr skjuter vi oss själva i foten om vi har den attityden på bana
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ursäkta en yngling men vad är det för amatörer som sköter mätningarna på Anderstorp?
Man vet att man alltid har ögonen på sig och gör ändå denna typ av fel. Otroligt, vår bullergrupp har bra mycket bättre koll på prylarna och vi kalibrerar dessutom våra mätare med Ring Knutstorps egen kalibreringsutrustning.

View attachment 393893

Detta bevisar bara att vi i Sydskanes Emse agerat på rätt sätt när vi plockar av förare och ibland blir tvingade att svartflagga hela grupper. Om vi inte hade gjort det hade vi inte fått köra alls vilket hade drabbat många fler i långa loppet än de som nu blir heligt förbannade på oss och spyr sin galla på internet.

Jag har alltid hävdat att överenskommelsen och kravet på 95 dB vid förbifart är idiotiskt. Det finns bara ett enda krav som måste uppfyllas och det är 60 dB (A) alt. 55 dB (A). allt annat är trams.
Ut och mät hos grannarna och identifiera sedan de som bullrar mest på banan och plocka av dem.
Visst, man får några förbannade deltagare men oftast får 90% fortsätta köra.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Intressant att se vem det var som arrangerade när mätvärdena var alldeles för höga...
Vi får ju ofta höra "det är aldrig problem med buller när danskarna kör på Knudan". Eller "jag körde ju på Anderstorp förra veckan och då var det ingen som gnällde om buller"

No shit Sherlock... :3freak

Utdrag ur inspektionsrapporten från Bygg- och miljöförvaltingens inspektionsrapport:

Bakgrund till inspektionen:
1[6]
Bygg- och miljöförvaltningen genomförde en bullermätning i Klo östra den 7 september. Ett Mc-evenemang med danska Bike Promotion hyrde banan och begränsningsvärdet var 60 dBA.
Vädret var ur mätsynpunkt bra med en medelvind från motorbanan understigande 5 m/s.
Mätningen pågick mellan kl. 10.15 till kl. 14.00. Samtliga körningar orsakade ljudnivåer över begränsningsvärdet 60 dBA och ljudnivån 70 dBA överskreds vid ett mycket stort antal tillfällen vid flera klasser. Vid någon klass uppmättes återkommande toppar upp mot 75 dBA, se bilaga l.

Bygg- och miljöförvaltningen begärde in mätkurvor från Amab:s egenkontroll från evenemanget.
Några mätresultat från närliggande bostäder kunde inte visas, däremot från förbifartsmätningar uppmätta med den stationära bullermätaren vid depåbyggnaden. Resultaten från dessa mätningar visar nivåer som endast ligger ca. 20 dBA över de som bygg- och miljöförvaltningen mätte i Klo östra. Denna skillnad är för liten, då tidigare mätningar gjorda av bygg- och miljöförvaltningen visat att avståndsdämpningen till Klo östra är ca. 30 dBA.

Egenkontrollen av ljudnivåer från förbifartsmätningar på motorbanan måste därför ifrågasättas.

Omfattning av inspektionen:
Bygg- och miljöförvaltningen inledde med att mäta ljudnivån i Vekan soldattorpet. Det danska Mc-evenemanget Team Trackday hade hyrt motorbanan och begränsningsvärdet 60 dBA har angetts i programmet. Enligt tillståndet från Mark- och miljödomstolen gäller i Vekan soldattorpet en nivå 5 dBA högre, dvs. 65 dBA. Detta högre värde gäller fram till två år efter att tillståndet vunnit laga kraft, vilket innebär att efter den 21 augusti 20 14 ska åtgärder ha vidtagits så att 60 dBA kan klaras även i Vekan soldattorpet.
Mätningen i Vekan soldattorpet genomfördes mellan kl. 10.00 och 10.35. En svag vind från motorbanan låg mot mätpunkten. Ljudtopparna låg ständigt över 65 dBA och ofta över 70 dBA. Några även upp mot 75 dBA, se bilaga 2.

Vid besöket på motorbanan konstateras att den stationära bullermätaren visar nivåer under 95 dBA, även då de mest bullrande klasserna kör. Utifrån bullerkällan och tidigare erfarenheter är detta en förvånansvärt låg nivå. Bygg- och miljöförvaltningen genomförde därför en parallell mätning. Bygg- och miljöförvaltningens bullermätare placerades bredvid Amab:s stationära mikrofon, samtidigt som resultaten från den stationära mätaren dokumenterades.


Resultat och konstateranden:

Det kunde konstateras att den stationära bullermätaren ligger i storleksordningen 10 dBA för lågt i förhållande till de resultat som bygg- och miljöförvaltningens mätning visade.


Snacka om att skjuta sig själv i foten!? :dummer
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
va tyst de blev, verkar som alla hunnit somna för vintern
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top