Fler än jag som kör Z800?

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Som rubriken lyder.
Vore ytterst intressant att höra om det är fler än mig som köpt denna underbara cykel, eller på annat sätt har erfarenhet av den. Tror inte det är så många.
 

Bifogat

  • 13_Kawasaki_Z800_3.jpg
    13_Kawasaki_Z800_3.jpg
    237.4 KB · Visningar: 950

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Nope, du är nog ensam på planeten om köra en :tungan
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Fuzaneko:
Ja jag tror närmast jag är ensam. Kört 90 mil nu och inte sett en enda annan människa som kört, eller parkerat någon annan Z800. Jag har svårt att förstå det, då den i mina personliga ögon är helt överlägset snygg och mycket hoj för pengarna.

Sainth:
Jag är en benig kille där gud fördelat 65 kilo på 173cm, samt Z800 är min första hoj. Nog för att jag är långt ifrån opartisk gällande cykeln och aldrig skulle kunna gnälla på min ögonsten. Dock känner jag min tvingad att berätta sanningen att rent balansmässigt så är den helt problemlös att köra, herregud jag hade den ju på uppkörningen att krypköra med, ingen fara alls. Kraftmässigt så "säger folk" att man inte känner av vikten jämfört med sin föregångare Z750 pga Z800´ans ökade bottendrag och kraft. Vill du ha refferenser på det påståendet så går det att ordna men känns ju logiskt =)

Ankan1:
Jo den är fin.
Jämför man med föregångaren Z750R så väger den här 2kg mer trots att föregångaren fick kritik för sin relativt höga vikt. Dock har man istället borrat upp från 748 kubik till 806 kubik för ökat vrid och kraft. Bakdrevet fick 2 taggar mer för lite mer acc. Chassit fick även den en förändring då Z800 har en aluminiumbakram som är ämnad att ge bättre balans och mindre vibrationer. Svingen är 12mm längre.

Bakdämparen är förskjuten 20mm till vänster för ökad viktfördelning och minskad värme från ljuddämparen. Numera med 310mm skivor istället för 300mm och även 19mm högre sitthöjd på dynan.

Jadu, vad är det mer...tankvolymen är minskad med 1.5 liter vilket är jobbigt.
Summa sumarum, jättefin cykel där trots att man lagt mkt krut på den visuella designen även försökt tänka till gällande cykelns innehåll.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hyrde en Z800 och körde ca 100 mil i Dolomiterna i maj. Mycket trevlig hoj. Visst kändes den tung när man baxade runt den på parkeringen, men väl i fart kändes den väldigt lätt och smidig - perfekt för serpentinvägarna. Motorn var en mycket trevlig bekantskap. Riktigt bra kraft på alla växlar, även på lägre varvtal. En liten nackdel var att utväxlingen gjorde att jag hela tiden letade efter ytterligare en växel när jag låg på sexan. Snygg var den också!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fast den är väl helt ny för i år och du bor i Umeå? Hur många nya hojar har sålts överhuvudtaget där i år?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ohh, nej det kan inte vara många som fått tag på en! grattis!! :tummenupp
PS, du bor i Umeå....det är väl tre personer som har A kort där...:brynad
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Testkörde en sådan på en av handlarnas prova-på dagar. Tyckte den, precis som sin föregångare var rätt tung och könslös. Bromsarna var svampiga och gav dålig feedback (faktiskt lika illa som på min dåvarande ER6a!). Men den hade schysst ergonomi och lät rätt najs.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Den har ju dessutom för många kw för att gå som mellanhoj vilket gör att den går bort för alla mellanklassare.
Och har nog hård konkurrens från Fz8 som är billigare.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hur är den för passagerare en lite längre tur? Har bara provsuttit en hos handlare.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Den har ju dessutom för många kw för att gå som mellanhoj vilket gör att den går bort för alla mellanklassare.
Och har nog hård konkurrens från Fz8 som är billigare.

Det finns den som heter Z800E som är anpassad för A2-kortet iofs, men det känns som en tämligen tråkig hoj att köra strypt med tanke på vikten.
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
CFr: Jo jag tycker också den är lite tung på parkeringen. Man måste ta det försiktigt och inte förvänta sig att man kan svänga runt den hur som helst i gångfart, men det släpper så fort man drar upp fötterna. Håller med dig om utväxlingen, verkligen tät utväxling och man vill väldigt gärna ha en växel till (men vem vill inte det?) Men det är lite så man förväntar sig en växel till ^^

YipYip: Många hojar som sålts här uppe i år. Bäst säljs Kawasaki och Honda uppenbarligeni år.

Biltmore: Alltså va fan säger du. Du har ju så helt fel :p
Nej det är ju jag. Sedan Sebastian vänster om rondellen till Holmsund, sedan är det Tor som bor på 13B och som bor hemma med mamma som fick MC-kortet med körkortet (Jo, det räknas) Sedan så är det Annika vid bysjövattnet (strax vänster om trädplanteringen)
Så ja jag vet inte var du fått "3" ifrån, slå upp dina fakta.

Havre: Jag håller med om mycket, tung och för tät utväxling. Dock håller jag inte med om dåliga bromsar, specellt inte om du menar frambromsen. Enormt grepp. Könslös? det är ju sjukt manlig, finns det ens en cykel som ser argare ut? Visst, det är olika på tycke och smak så diskussionen kan bli oändlig. Dock tvingas jag att erkänna att vi inte är totalt överens :)

Puss pojkar.
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Yipyip: Hm. Vet inte om jag kan ta den diskussionen angående hur den klassas. Bör dock påpeka att det går att googla fram 3-4st provkörningar från tidningar som producerar utkast på sina blaskor där de anser/räknar/klassar den som mellanklass uteslutligen. För att inte tala om att kawasaki själv gör det. Har dålig koll på kw och klass. Men även om jag antar att du har rätt i det du säger (vilket jag inte har något problem med vännen) så anses den fortfarande vara mellanklass dock i absoluta överkant. Jag kan skaka fram lite text om det jag just påstår.

Heltsonika: Frugan ber mig stanna var 4e mil så hon får virka ihop ett tjock rep utav näver i skogen i hopp om att hänga sig av smärta i häcken. Men jag mättar mitt dagliga behov av skadeglädje så jag garvar varenda gång tills visiret näst intill obotligt immar igen.

Havre: Ja, men den valbara orangea färgen är grymt läcker. Dock vill man inte styra runt på 230kg strypt om man nu inte som jag verkligen avgudar utseendet. Men strypt vet jag inte om jag endå skulle vilja köra.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det finns den som heter Z800E som är anpassad för A2-kortet iofs, men det känns som en tämligen tråkig hoj att köra strypt med tanke på vikten.

Aha där ser man. Nej det lär inte bli jättespännande med 35 kw på nästan 230 kg.
 

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrort
Hoj
Honda CB 1000RA
Har alltid gillat designen på Z750 och Z800 är inte sämre. Har du (JensD) gjort några moddar ännu, typ rensad bakdel?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Yipyip: Hm. Vet inte om jag kan ta den diskussionen angående hur den klassas. Bör dock påpeka att det går att googla fram 3-4st provkörningar från tidningar som producerar utkast på sina blaskor där de anser/räknar/klassar den som mellanklass uteslutligen. För att inte tala om att kawasaki själv gör det. Har dålig koll på kw och klass. Men även om jag antar att du har rätt i det du säger (vilket jag inte har något problem med vännen) så anses den fortfarande vara mellanklass dock i absoluta överkant. Jag kan skaka fram lite text om det jag just påstår.

Nja i hela EU är som sagt vanliga modellen för stark för att funka för mellankortsinnehavare. Då får den ha max 70 kw original för att kunna strypas ner till 35 kw och bli godkänd.

Men nu fanns det tydligen en version på 70/35 kw.

Men som sagt är vikten ett problem då eftersom kawa dessutom säljer Er6 som väger drygt 20 kg mindre.

Men men den är säkert skön. Vet inte hur den är jämfört med z750 men den tyckte jag var lite väl liten. Gillade yamaha´s Fz bättre.
Snygg är den dock onekligen :tummenupp
 

Gindalv

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
2013, Kawasaki z800
Klart man har skaffat sig en z800. Ca. 195 mil på mätaren i skrivande stund. Älskar hojen! Hade dock oturen att få ett stenskott i kylaren så den fick bytas. Så nu är även ett kylargaller beställt och monterat. Så nu hoppas man att den kommer ge ännu mer glädje som den redan har gett. Är själv 190cm och känner varken av eller har några problem med vikten. Har inte heller lyckart se någon annan i skåne. Dock sa handlaren att dem solt riktigt bra, redan i april var den grön svarta slutsåld.
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Provkörde en jävel i början av sommaren. Fruktansvärt rolig att köra, men jag tycker verkligen inte om när det är digitala hastighets- och varvmätare. Håller dock helt med om att den känns mycket lättare än vad den är. Ett annat minus för mig var backspeglarna, såg fan inte ett skit av vad som försegick bakom mig!
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Dex: Hej Dex. Jag tog ut cykeln och nya kläder för 3v sedan. Det gick på 105 000kr vilket jag betalade kontant. Sedan kapell, skivbromslås, kättinglås och service efter bara 100 mil (kört 91 mil nu) gick även det på 5000kr. Det jag försöker komma fram till är att jag både har det lite pyrt om pengar nu + att jag är nöjd att köra helt orginal det av sommaren som är kvar. Dock är inkköpslistan över vintern redan klar att skicka efter, vilket involverar:

Scorpion ljuddämpare
Mörkare ljuslykt-glad (fram)
Ljusgröna koppling/frambromshandtag
Miniblinkers fram och bak
Rensa bakdelen.

Yippen: Jo. Det du säger är säkert rätt. Utgår ifrån det. Vilket inte spelar så stor roll hur den klassas så länge den levererar godtyckligt. Då jag köpte cykeln så var mina enda prioritering Utseende och Kraft för de pengarna jag kunde bistå med. Så det stod mellan Z800 och Benelli Cafe Racer 1130.

Gindalv: Gindalv, du är min räddare. Fan va roligt! Nej det är mycket surr om vikten vilket jag tycker är rättvist. På vägen känns den inte av, dock kan jag som i tidigare inlägg erkänna att jag måste ta det mkt försiktigt i att rulla ut den eller puttra iväg. Jo tack det säljs här i Umeå med, 4-5st med mig inräknat men kan inte se någon annan än min någonstans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top