SM Falken TJOHO!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Startade från Assen 1830 på lösdagens kväll efter att ha sagt hej och tjo till John och alla andra. Glad efter ett fint race och en fin helg. 900 kilometer att köra för att ta sig till Falkenbergs motorbana och SM där.


Erik är JÄTTEupptagen med att rita mitt blivande garage så han kan inte köra så mycket. Så jag kör. Landar i ett regnigt Falkenberg 0515. Sitter och sover med Jorpes begagnade kalsonger inlindade i en blöt handduk som huvudkudde. Perfekt!

Vaknar 0740 och mekar och besiktigar lagom för att sticka ut på kval 1000.


SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ grusig i ögonen, har en beggad SC1:a på bak och sticker ut och kör 8-9 varv innan den tar slut. Rullar in och får besked om att bästa varv var 47,7! NÖJD!!!! En film från det kvalet. Hade ett spännande ögonblick vid 6.24 där jag gick rakt över kerben och undrade var det skulle sluta!:)
http://www.youtube.com/watch?v=TDG6uT7Zhxk&feature=youtu.be

Tiden räckte till 7:e startposition! Har aldrig kvalat så högt tidigare så jag var mer än nöjd!

Race 1500. Känner mig sugen och stark trots bara 2 timmars sömn natten innan. Kommer dock inte iväg sådär bra som jag brukar i starten men ligger trots allt 8:a efter ett varv. Känner att Henning Flathaug ska vara BAKOM och bromsar om in i chikanen. Tyvärr missar jag klantigt nog en växel och får gå ett brett spår och Henning, Fredrik Kvarnkullen och Samuel Wikberger slinker förbi! Samuel kan jag ganska omgående slå tillbaka på men de andra två är svårare, jag ligger två meter bakom flera varv OCH KOMMER INTE OM!!!!!

Här blir det lite kul, det infinner sig en surrealistisk känsla av att jag står still och välden rusar förbi! Fast ganska långsamt. Jag ligger där, tre meter bakom Fredriks bakhjul, småmyser och småfunderar på vad jag ska hitta på. Varje gång jag går ut på rakan försöker jag få ner kraften i marken men det går sådär, det sladdar och Fredrik går ut på rakan tre meter före och hans hoj är INTE svagare än min. VARJE varv går jag ut för att lugnt och fint se döden i vitögat, konstatera att "Det gör nog Fredrik också", och nääääästan jämsides avbryta och gå in bakom.
Och så fortsätter det! Jag har det ganska trevligt, funderar över om kanske detta lite lusiga tempo kan spara däck så jag kan slå till med några varv kvar, lallar lite på Hylands Hörna introt (kan köras här) http://www.youtube.com/watch?v=76SBvCTXm5g

som bruka dyka upp bakom pannbenet när jag kör hoj och har KUL!!!! Liiiiite mysko men så är det!!!

Plötsligt infinner sig ett stort lugn! Plötsligt när vi går igenom chikanen, och jag tycker att det går rätt lusigt, så VET jag att "Boys, ni är rökta, ni är kokta, ni kommer att vara efter mig i mål!!!" PUNKT! Åker genom Nyhem, hörfartarn, Ginsten och är LUGN, för jag VET ju att jag kommer att köra om dem! Smackar ut på rakan och kör (som det känns) LÄTT om Fredrik. Och direkt jag ligger i Hennings bakhjul så VET jag samma sak; idag är jag bättre än dig!!!! Så, på nästa varv, i änden på rakan, drar jag Henning, sätter mitt snabbaste varv, och går i mål!!!! Som 7:a!

Ett HELT magiskt race, helt...... konstigt! Jag var under racet inte det minsta trött, väl i parc ferme bara benen skakade! Konstigt! Men nice! Snabbaste varv på sista, två omkörningar på de två sista varven, fem omkörningar totalt... det har jag aldrig gjort förr. Nöjd!!!:)
Avslutar med en Peter Igelhammar-bild från ifjol. Den är snygg....
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kul läsning!
Hylands hörna haha :hihi

Det gick ju inte långsamt på videon! Skiljer det mycket mellan er som tävlar per varv?

:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kul läsning!
Hylands hörna haha :hihi

Det finns ingen fånigt gladare melodisnutt i hela världen! PUNGT! Och antingen:
1. Kommer den till mig när det går riktigt gott på banan!
2. Drar jag igång den i hjälmen när det går kryckigt och lusigt, och vips! så kommer flytet!

Never underestimate the power of sideburns och introt till Hylands Hörna!!!!!

- Lalalalalalalalalala lala.... Lalalalalalalalalala lala! Lalalalalalalalalaaaaaaaaaa, lalalalala lalalalala lalalalalaaaaaaaa!!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man glömmer ibland vilka kurvhastigheter det handlar om på såna varvtider, särskilt på en 600. :brinnerup
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Mozz har du någon aning om hur mycket diff det är på hastighetsmätaren? Oavsett vad så har du en jävla kurvhastighet även om det är en diff på 50 km/h. Ungefär mätarfart du har i kurvan innan rakan ligger jag i slutet av den :rodnar

Men blev riktigt sugen på att köra falken igen. Har inte hunnit denna säsongen, men snart så är det semester och då ska det hinnas med :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mozz har du någon aning om hur mycket diff det är på hastighetsmätaren? Oavsett vad så har du en jävla kurvhastighet även om det är en diff på 50 km/h. Ungefär mätarfart du har i kurvan innan rakan ligger jag i slutet av den :rodnar

Men blev riktigt sugen på att köra falken igen. Har inte hunnit denna säsongen, men snart så är det semester och då ska det hinnas med :)

Tja... eftersom originaldrevning är 16-45 som ger ett utväxlingsförhållande på 2,81 och jag kör 15-47 som ger 3,13, så borde en division 3,13/2.81=1.11 visa på en 11 procentig uppvarvning av hastighetsmätaren. Så, står det 200 borde det vara typ... 175 km/h. Eller?
Låter mycket! Det visar 236 i knicken ut på rakan... skulle jag alltså ha över 200 där????:jisses:jisses:jisses
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tja... eftersom originaldrevning är 16-45 som ger ett utväxlingsförhållande på 2,81 och jag kör 15-47 som ger 3,13, så borde en division 3,13/2.81=1.11 visa på en 11 procentig uppvarvning av hastighetsmätaren. Så, står det 200 borde det vara typ... 175 km/h. Eller?
Låter mycket! Det visar 236 i knicken ut på rakan... skulle jag alltså ha över 200 där????:jisses:jisses:jisses

Djävlar som du kör gubbe :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top