GPS-fråga.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tjo!! Snabb fråga som inte Slingerbulten-folket brukar ha någon koll på. Och jag hittade ingen navigationsavdelning på forumet fast kan ha missat det någonstans. Hur som....

Har en Zumo 660. Är det någon som vet om man kan lägga flera kartor på samma SD-micro kort om det finns tillräckligt med plats på kortet? Funkar GPS:en då och att den själv kan byta karta från område till område alternativt om det går att ställa in i själva enheten vilken karta den ska läsa från på kortet? Tips och hjälp emottages tacksamt. :)

Tack!

MVH//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet inte hur det är på just din Zumo, men på 278:an gick det. Ruggigt irriterande att en GPS som började tillverkas för typ 10 år sedan fortfarande har fler och bättre funktioner än dagens GPS:er.

Jag vill ha en GPS för avancerad routing/mappning/tracking, utan små gulliga motorcykelikoner eller vyer snett uppifrån som inte ens visar alla vägar. Blä.

Jag väntar fortfarande på 660's efterföljare och hoppas att Garmin inte idiotförklarar oss på nytt.

Så, nu känns det bättre.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vet inte hur det är på just din Zumo, men på 278:an gick det. Ruggigt irriterande att en GPS som började tillverkas för typ 10 år sedan fortfarande har fler och bättre funktioner än dagens GPS:er.

Jag vill ha en GPS för avancerad routing/mappning/tracking, utan små gulliga motorcykelikoner eller vyer snett uppifrån som inte ens visar alla vägar. Blä.

Jag väntar fortfarande på 660's efterföljare och hoppas att Garmin inte idiotförklarar oss på nytt.

Så, nu känns det bättre.

Ha ha ha! Jo ibland undrar man verkligen vad Garmin håller på med. Jag vet inte HUR många Garmin-program jag fått installera i datorn för att kunna uppdatera firmaware, kartor, rutter och annat. Garmin Basecamp, Garmin Roadtrip, Garmin POI Loader, Garmin WebUpdater, Garmin Communicator Plugin..... Årets programvara heter bevisligen Garmin Express..... :va Har precis installerat..... Det är MINST en programvara om året verkar det som. Nytt hela tiden. Otroligt enerverande.....

Vore kanon om det kom en efterföljare till 660:an där man kunde slänga in ett fullstort 64 GB SD-kort där hela jordens kartor får plats. Och EN programvara för att uppdatera kartor, firmware etc. Och möjligtvis om dom nu absolut måste strula så ett program för rutterplanering/waypoints etc.....

Det är ganska svårt att ha en övergripande koll på hur Garmin tänker vad det gäller sina programvaror. Heltokigt. Confuse the biker, liksom..... Och då är jag ändå ganska haj på datorer och tekniska apparater. Det blir man efter att ha hållit på med hyffsat avancerad musik-/inspelningsutrustning i 30 år.

Har du någon koll på vart man lägger själva kartfilerna om man nu kan ha flera kartor på samma kort? Rätt ner i "Garmin"-mappen eller?

MVH//J
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors! Kör ett trådkap helt sonika.
Någon här med erfarenhet av Garmins 350LM?
Står för min del mellan den och en 660.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mors! Kör ett trådkap helt sonika.
Någon här med erfarenhet av Garmins 350LM?
Står för min del mellan den och en 660.

350LM är en lightvariant. 660 är fortfarande det bästa Garmin har för hoj, men att den är bra är att ta i.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har du någon koll på vart man lägger själva kartfilerna om man nu kan ha flera kartor på samma kort? Rätt ner i "Garmin"-mappen eller?

MVH//J

Vet inte hur man gör på 660, men på min 60CSx lägger man kartan i kartmappen, sen kan man i gränssnittet välja vilken karta man vill titta på. De (Garmin) har bevisligen haft den här funktionen länge, men jag skulle inte bli förvånad om de plockat bort den eftersom de tydligen tycker att vi hojåkare är ganska korkade och inte klarar av såna här avancerade funktioner.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad finns det för alternativ då? :confused:
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vet inte hur man gör på 660, men på min 60CSx lägger man kartan i kartmappen, sen kan man i gränssnittet välja vilken karta man vill titta på. De (Garmin) har bevisligen haft den här funktionen länge, men jag skulle inte bli förvånad om de plockat bort den eftersom de tydligen tycker att vi hojåkare är ganska korkade och inte klarar av såna här avancerade funktioner.

Jag provar. Stort tack för hjälpen!! :)


----------
Tapatalk via mobilen
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När vi ändå snackar skit om 660:

Jag behöver en till nästa vecka eftersom jag sålt min gamla.
660 är den enda som passar i fästet som redan finns på hojen, som om det är någon som vill hyra ut sin
(i Sthlmstrakten) så hojta till!
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Håller med Hell å Starstriker,,,660 och allt därtill sunkar skit på vissa plan,,,min Galaxy s4 funkar inte att ringa upp på längre efter uppdatering av programvaran i 660in,,,nån som fått det att funka vore jag jävligt glad för tipset ????????
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Puff puff, trådlyft.

Jag står funderar på att uppgradera min gamla Zumo 550, eller rättare sagt skaffa en nyare GPS till äventyrshojjen och flytta 550s GPS- fäste till grusbusen. Alternativet skulle kunna vara en Montana till grusbusen, men det känns inte lika aktuellt.

Jag vill fortsätta med Garmin eftersom jag har en hel del kul rutter sparade i Basecamp. Valet står mellan 390LM och Zumo 660 som jag ser det.

390LM verkar ha en del nya kul funktioner som 'curvy roads'- läge, däckstryckssensorer som verkar lockande.

En grej som jag har irriterat mig på i zumo 550 är att man inte kan vända körriktningen på en rutt. Kan man det i en zumo660 eller 390LM tro?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Puff puff, trådlyft.

Jag står funderar på att uppgradera min gamla Zumo 550, eller rättare sagt skaffa en nyare GPS till äventyrshojjen och flytta 550s GPS- fäste till grusbusen. Alternativet skulle kunna vara en Montana till grusbusen, men det känns inte lika aktuellt.

Jag vill fortsätta med Garmin eftersom jag har en hel del kul rutter sparade i Basecamp. Valet står mellan 390LM och Zumo 660 som jag ser det.

390LM verkar ha en del nya kul funktioner som 'curvy roads'- läge, däckstryckssensorer som verkar lockande.

En grej som jag har irriterat mig på i zumo 550 är att man inte kan vända körriktningen på en rutt. Kan man det i en zumo660 eller 390LM tro?

Hade samma funderingar. Blev en 660 för mig, har dock ej hunnit använda den. Mina slutsatser var:

660:
- Äldre. Äldre gränssnitt
- Dålig på att hantera Friluftskartan Pro, seg att panorera med. Inget officiellt stöd, men fungerar bra såvida man har överseende med sölig panorering (jag panorerar ej vid offroad, följer färdigt spår vanligtvis).
+ Större skärm
+ Fortfarande Garmins toppmodell, sett till funktionalitet
+ Kan köra spår, vilket är ett absolut måste vid offroad eller all form av planerad navigering.

390
- Kan inte köra spår
- Dyr
+ Nyare, bättre gränssnitt
+ "Curvy roads", vilket i praktiken kanske inte tillför allt för mycket vid längre touring då den fortfarande beräknar rutt baserat på skäligt avstånd/tid till slutmål.
+ Officiellt stöd för Friluftskartan Pro

390 faller på att den inte hanterar spår, vilket är sättet jag föredrar att navigera på vid längre planerad färd. 390n har iaf blivit av med barnsjukdommarna som gjorde det till ett helvete vid missad waypoint när man följde en rutt. Överlag suger Garmins produkter, i synnerhet för offroadkörning. Finns ingen produkt som har allt i ett, dessutom sanslöst höga priser. Jag kör en moddad Samsung Galaxy S3 (i en http://www.buybits.com/Product/1593...proof-Motorcycle-Powered-Mount-sku-15932.aspx) i en som komplement till 660n. Programvarorna som kan köras under Android (främst Dual Sport maps, Viewranger, OSMand mm är helt överlägsna). Tyvärr är Dual Sport Maps trasigt, pga att Google stängde ner sin gamla API för Maps. 660n ska proppas full med färdiga spår inför sommarens touring, samt kommer ha City Maps laddad som karta. Återstår att se hur den klarar prövningen.

Vill du pilla på en 660 så kan du få låna den vid tillfälle, den ligger bara och inväntar våren.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
...
660
+ Kan köra spår, vilket är ett absolut måste vid offroad eller all form av planerad navigering.

390
- Kan inte köra spår
+ Officiellt stöd för Friluftskartan Pro

390 faller på att den inte hanterar spår, vilket är sättet jag föredrar att navigera på vid längre planerad färd. ....

Några frågor till:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har fattat skillnaden mellan rutt och spår. Hittills har jag kunnat rutta allt jag vill köra. Jag misstänker att spår är något man kan planera utanför kartans vägar medan rutter måste gå på en väg som finns på kartan. Stämmer det?

Om man kan ladda friluftskartan så borde man kunna rutta det mesta. Därmed borde behovet av spårfunktionen inte vara så stor. Stämmer det?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nääää. Köp inte 660n. Garmin kom ju med en ny ordentligt förbättrad variant i BMWs NAV V.....
Har kört lite med 660:n och vid sidan av min gamla 278:a står den sig slätt (förutom pekskärm och bättre upplösning). Funktionsmässigt är den..... inte så bra tycker jag.

Nya Nav V har däremot blivit mycket väl emottagen, men den kostar såklart en liten slant.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Några frågor till:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har fattat skillnaden mellan rutt och spår. Hittills har jag kunnat rutta allt jag vill köra. Jag misstänker att spår är något man kan planera utanför kartans vägar medan rutter måste gå på en väg som finns på kartan. Stämmer det?

Om man kan ladda friluftskartan så borde man kunna rutta det mesta. Därmed borde behovet av spårfunktionen inte vara så stor. Stämmer det?

Om jag förstått det rätt:

En GPS kan bara rutta efter vägar, inte efter stigar etc. Inte såvitt jag vet iaf.

En "rutt" är en tripp mellan två eller flera punkter.

En sträcka man kört (tex efter en rutt) blir ett spår som sparas. (Som man senare kan köra efter åt endera hållet)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Några frågor till:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har fattat skillnaden mellan rutt och spår. Hittills har jag kunnat rutta allt jag vill köra. Jag misstänker att spår är något man kan planera utanför kartans vägar medan rutter måste gå på en väg som finns på kartan. Stämmer det?

Om man kan ladda friluftskartan så borde man kunna rutta det mesta. Därmed borde behovet av spårfunktionen inte vara så stor. Stämmer det?

Om jag förstått det rätt:

En GPS kan bara rutta efter vägar, inte efter stigar etc. Inte såvitt jag vet iaf.

En "rutt" är en tripp mellan två eller flera punkter.

En sträcka man kört (tex efter en rutt) blir ett spår som sparas. (Som man senare kan köra efter åt endera hållet)

Mer eller mindre korrekt summerat av Starstriker.

En annan förklaring:
"Ett spår är en linje som man ritar i BaseCamp och som i .t.ex.Z660 kan visas på kartan, skillnaden mellan spår och rutt är att en rutt alltid följer en väg, ett spår är helt fristående och visas bara som ett streck, detta kan vara bra om man vill följa en mindre väg eller en skogsväg som inte finns med i kartan men som finns i verkligheten."

Ett spår innehåller således inga köranvisningar. Ingenting räknas om ifall du avviker från ett spår. Det är helt enkelt bara en markering på kartan som du kan följa, eller inte följa. Du kan också ha flera spår synliga samtidigt, rentav allt du någonsin kört på om så skulle önskas (oklart hur Z660 hanterar multipla spår). Offroadkörning sker med spår, då kartorna och vägarna inte är ruttbara. Jag tror inte Friluftskartan kan ruttas alls, eftersom det bara är en topologisk karta och ej avsedd för fordonsnavigering. Betoning på tror, eftersom jag inte kört med den själv ännu. En del Garmin GPSer som följer en rutt får fnatt om du missar en waypoint i rutten. I en del modeller kan man skippa den och hoppa till nästa, men en del envisas med att hänvisa dig till den waypoint i rutten du missat. Mindre kul om du är på en alpresa 500 mil och missar en waypoint i din importerade rutt.

En Z660 är inte en bra lösning. Men det är den minst sämsta lösningen tyckte jag. Jag kör med två enheter. En GPS för punk-till-punkt-navigering. Samt en smartphone med applikationen "Dual Sport Maps", för att navigera efter tidigare importerat spår. Tyvärr är Dual Sport Maps ej längre fungerande, pga att Google släckte sin äldre API för Maps. Allt i applikationen fungerar, men inte själva webbaserade kartverktyget för uppladdning/nerladdning/import/skapande av spår. Förhoppningsvis tar sig utvecklaren tid och skriver om gränssnittet. Mer om Dual Sport Maps på http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691537. Viewranger fungerar på motsvarade sätt, men saknar en hel del funktionalitet och är inte riktigt MC-optimerat.

Z660n köpte jag för tre syften:
* Att ha en robust GPS och på touringresa kunna använda City Navigator för att följa färdiga rutter, samt för att spontant kunna hitta från punk A till punk B under resans gång.
* Att även kunna importera en drös med spår, för offroadkörning där andra skapat spår att följa.
* Att när jag kommer hem, kunna köra Friluftskartan Pro och köra spår för offroadkörning.

Jag gillar flexibiliteten med två GPSer på styret. En Smartphone ger oslagbar funktionalitet och möjlighet till olika mjukvaror. På sommarens planerade långresa så kommer telefonen att köra Open Street Maps som kartkälla (applikationen "OSMand" eller "Dual sport Maps"), eventuell topologisk karta över alperna, i kombination med en Garmin GPS med City Navigator på. Ger också fördelar att man kan ha två zoomnivåer på enheterna, för bättre överblick, samt att ena enheten kan rita upp hur man kört, för att lätt ha koll på vart man redan kört.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
På sommarens planerade långresa så kommer telefonen att köra Open Street Maps som kartkälla (applikationen "OSMand" eller "Dual sport Maps"), eventuell topologisk karta över alperna, i kombination med en Garmin GPS med City Navigator på. Ger också fördelar att man kan ha två zoomnivåer på enheterna, för bättre överblick, samt att ena enheten kan rita upp hur man kört, för att lätt ha koll på vart man redan kört.

Gällande telefon och långresor..... Det kan blir RYSLIGT dyrt att köra mobilt internet under resor utomlands. Många funktioner i Open Street Maps kräver mobilt internet av vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel. Vilket jag kanske har. Men stäng av allt mobilt bredband i luren när ni är utomlands. Det kan blir otroligt obekvämt annars om det vill sig illa annars. Open Street Maps kan väl triangulera mobilmaster också för position men..... Mobilt bredband utomlands. Av.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gällande telefon och långresor..... Det kan blir RYSLIGT dyrt att köra mobilt internet under resor utomlands. Många funktioner i Open Street Maps kräver mobilt internet av vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel. Vilket jag kanske har. Men stäng av allt mobilt bredband i luren när ni är utomlands. Det kan blir otroligt obekvämt annars om det vill sig illa annars. Open Street Maps kan väl triangulera mobilmaster också för position men..... Mobilt bredband utomlands. Av.

Man laddar ner de regioner man önskar ha. Allt offline, vilket även omfattar POIs samt körguiding. Det är det som är det fiffiga :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Man laddar ner de regioner man önskar ha. Allt offline, vilket även omfattar POIs samt körguiding. Det är det som är det fiffiga :)

Men det var ju bra! :) Tack för info'n!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top