Uppritad lågfartsbana Gävle?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hej Gävlebor!

Jag bor i Stockholm men övningskör allt som oftast i Gävle och tänkte höra om det finns någon uppritad lågfartsbana i Gävleområdet?

Berätta gärna också hur uppkörningen såg ut för er i Gävle. Var körde ni?

Tack på förhand!
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Hej du,

Undrar om inte körskolorna har haft något vid trafikplats Gävle södra, ett relativt nytt industriområde mittemot Gävle Kraftvärme.

Ang. uppkörning så är väl rondeller, av och påfarter till E4/R80 och Strömsbro med sina trånga högerregelsvägar rätt populära.
Det var ju några år sen jag körde upp men det är vad jag kan komma ihåg iaf.

Lycka till :)
 

Bluffalo Bill

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2013
Ort
Bomhus, Gävle
Hoj
Honda Shadow 750 -04
Japp, som Nermal säger finns det mitt emot värmeverket. Katrineborgsgatan heter vägen.
Den har både lågfartsbana och högfarten.

Sen ska det finnas en bana till på ett industriområde bredvid skiftesvägen. Åk in och håll höger genom en grind och nerför backen. Jag har inte varit där men det har varit en bana där iaf.

Jag körde upp för tre veckor sedan om du vill höra hur jag/och en annan kille körde upp så hojta till.
Det var en busenkel uppkörning..
 

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z800
Japp, som Nermal säger finns det mitt emot värmeverket. Katrineborgsgatan heter vägen.
Den har både lågfartsbana och högfarten.

Sen ska det finnas en bana till på ett industriområde bredvid skiftesvägen. Åk in och håll höger genom en grind och nerför backen. Jag har inte varit där men det har varit en bana där iaf.

Jag körde upp för tre veckor sedan om du vill höra hur jag/och en annan kille körde upp så hojta till.
Det var en busenkel uppkörning..

Får gärna skriva hur ni körde på uppkörningen! :tummenupp
 

Bluffalo Bill

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2013
Ort
Bomhus, Gävle
Hoj
Honda Shadow 750 -04
Ok, sent om sider kommer min och en annans killes uppkörningsrutt.

Det jag hade i skallen och fokuserade på var följande:
Ta det lugnt. Håll till höger i mitt körfält och var tydlig med huvudrörelserna så instruktören ser att jag tittar åt alla håll.

Vi gjorde såklart teknikbanorna i rörberg.
Avresa från rörberg mot valbo. Upp på E16. Kör E16 till Hagaström. Upp där och tar vänster (valbovägen) Kör den en stund och tar upp vänster på Åbyforsvägen. Där byter vi förare och jag tar vid.

Åker tillbaka till valbovägen och fortsätter mot valbo. 50-sträcka hela vägen utom några sträckor där det är rekommenderat 30 samt några vägbulor. Kommer till korsningen lundsvägen/valbovägen och tar vänster ut mot och sen upp på E16 västergående. Tuffar 110 km/h till Forsbacka. Svänger av och åker mot Forsbacka. Tar sedan vänster in på Stentorpsvägen, passerar kraftstationen och herrgården. Tar vänster på valbovägen igen. Åker till korsningen valbovägen/rv56, tar höger och tuffar tillbaka till rörberg.
Busenkelt, inga hinder den dagen, mulet och uppehåll. Perfekta förhållanden.

Lycka till med alla framtida uppkörningnar! Hoppas min story tog bort lite spänningar och nervositet för er.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tack för era svar! Vilken respons!

Nu har jag uppkörning bokad den 16 augusti i Gävle men är i behov av en hoj med minst 600cc och 40kw (tung) då min fars ej kvalificerar sig. Någon här som har en hoj eller som känner till någon som kan tänka sig hyra ut för en uppkörning?
 

Bluffalo Bill

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2013
Ort
Bomhus, Gävle
Hoj
Honda Shadow 750 -04
Jag nötte lagfartsbanan på min Z800 men klarade fan inte av det på den. Nötte tillmidnatt dagen innan uppkörning.
Fick hyra av lovéns och deras hojar är äckligt lättkörda. Nästan för lätta :p
900:- tror jag det kostar.

Jag hade iofs tagit två lektioner av dom så jag var "inskriven" men ändå inte elev. Stort tack till Lovéns som hyrde ut till mig. Utan dom hade jag garanterat inte klarat lågfartsdelen.. :tummenupp
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tack för fin respons! Den vid Gävle S var helt klart finast. Den hade till och med koner uppställda igår när jag var där. Hojproblemet är också löst. Köpte en Yamaha XJ 650 i söndags för övningskörning och uppkörning:) Sjukt lättkörd hoj!
Nu är det bara kortet som saknas...
 

Hyllen22

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Alunda
Hoj
2017 aprilia sx50
Vet någon om banan vid Gävle kraftvärme är kvar? Eller har ni tipps på något annat ställe typ Gävle/Uppsala?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top