MotoGP 13 - spel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testade att söka, men hittade inget så skriver en tråd om det...
Såg att det kommit ett officiellt spel för motogp i år, för XBOX360, PS3 och PC. Gjort av en gammal utvecklare som inte släppt några andra titlar på några år, men tydligen ett hyfsat steg uppåt från tidigare katastrofer från CAPCOM i motogpserien spel.
Någon som testat?

Funderar på att skaffa ett PS3/XBOX begagnat att spela det på i vinter. ;)
Tyvärr är onlinespel antagligen helt ospelbart för mig, pga en mobil uppkoppling, och spel brukar fungera totalt värdelöst över det. Annars hade jag nog gärna spelat mot/med folk här med. ;)

http://www.motogpvideogame.com
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Försöker mig på en liten recension:

Jag köpte spelet för ca 2 veckor sedan och är nöjd hittills. De versioner jag har spelat tidigare är -04, -08 och 09/10 och jag tycker årets variant från Pegi slår de gamla. Det finns som alltid (tyvärr) lite smådetaljer som irriterar men i stort är spelet både kul och lagom svårt. Kanske ska tillägga att jag är en sån där som helst stänger av alla hjälpmedel och kör i "simulation mode". (växla manuelt, flytta förarposition manuellt etc.) En kul nyhet i 2013 versionen är att det blir ett måste att lära sig bromsa upp en lätt sladd på hojen inför många kurvor, annars har man inte en chans. Det är alltså nödvändigt att hantera bak- och frambroms separat. En annan kul detalj är att man tvingas lita på traction control och att man faktiskt behöver det för att få bra plats på griden. Det slirar och sladdar rätt mycket utan TCS och man tappar tid.

Har inte kört MGP klassen ännu utan håller på med att traggla mig igenom carreer mode. (man börjar som total noobie på moto 3 hoj) Kunde dock inte låta bli att testa läget grand prix weekend och valde då "Austin" med Pol Espargaros Moto 2 hoj och det var riktigt kul.

Negativt: 1) man kan bromsa lite väl långt in i kurvor med frambromsen 2) det är lite för bra fäste på gräs när man kör av 3) grafiken kan lagga något, dock inte hela tiden och på alla banor utan bara någon sekunder ibland 4) "onboard" läget är svårkört 5) hojarna kan sladda lite väl brett innan det blir klotning av

Positivt: 1) banornas höjdskillnader samt banlayout är betydligt bättre återgivet än i tidigare spel 2) man kan välja "hängmodell" efter de mest kända (Marquez inkluderad) 3) gester och rörelser är mycket bättre än i tidigare spel 4) att ligga längst bak i en större klunga är verkligen nervöst 5) man kan tvingas släppa bromsen pga att hojen sakta går upp på framhjulet 6) Rossi's kända "benvift" dyker upp lite då och då 7) klart förbättrad AI - man kan verkligen hamna i små fajter där spårvalet är helt avgörande för utgången

Avslutningsvis, så länge man tar det för vad det är och så länge man "leker" seriöst så tycker jag att spelet absolut är värt att köpa. För mig lär det räcka ett antal veckor till :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Försöker mig på en liten recension:

Jag köpte spelet för ca 2 veckor sedan och är nöjd hittills. De versioner jag har spelat tidigare är -04, -08 och 09/10 och jag tycker årets variant från Pegi slår de gamla. Det finns som alltid (tyvärr) lite smådetaljer som irriterar men i stort är spelet både kul och lagom svårt. Kanske ska tillägga att jag är en sån där som helst stänger av alla hjälpmedel och kör i "simulation mode". (växla manuelt, flytta förarposition manuellt etc.) En kul nyhet i 2013 versionen är att det blir ett måste att lära sig bromsa upp en lätt sladd på hojen inför många kurvor, annars har man inte en chans. Det är alltså nödvändigt att hantera bak- och frambroms separat. En annan kul detalj är att man tvingas lita på traction control och att man faktiskt behöver det för att få bra plats på griden. Det slirar och sladdar rätt mycket utan TCS och man tappar tid.

Har inte kört MGP klassen ännu utan håller på med att traggla mig igenom carreer mode. (man börjar som total noobie på moto 3 hoj) Kunde dock inte låta bli att testa läget grand prix weekend och valde då "Austin" med Pol Espargaros Moto 2 hoj och det var riktigt kul.

Negativt: 1) man kan bromsa lite väl långt in i kurvor med frambromsen 2) det är lite för bra fäste på gräs när man kör av 3) grafiken kan lagga något, dock inte hela tiden och på alla banor utan bara någon sekunder ibland 4) "onboard" läget är svårkört 5) hojarna kan sladda lite väl brett innan det blir klotning av

Positivt: 1) banornas höjdskillnader samt banlayout är betydligt bättre återgivet än i tidigare spel 2) man kan välja "hängmodell" efter de mest kända (Marquez inkluderad) 3) gester och rörelser är mycket bättre än i tidigare spel 4) att ligga längst bak i en större klunga är verkligen nervöst 5) man kan tvingas släppa bromsen pga att hojen sakta går upp på framhjulet 6) Rossi's kända "benvift" dyker upp lite då och då 7) klart förbättrad AI - man kan verkligen hamna i små fajter där spårvalet är helt avgörande för utgången

Avslutningsvis, så länge man tar det för vad det är och så länge man "leker" seriöst så tycker jag att spelet absolut är värt att köpa. För mig lär det räcka ett antal veckor till :)

Får du till bra starter? Jag tappar alltid en massa platser i starten. Jag har provat att ge olika mycket gas men resultatet blir alltid detsamma tycker jag.

Jag kör iofs med TC av och med kombibromsar (bromsar inte bakbromsen separat) och automatiska förarförflyttningar.

Hur fan fixar du att flytta förare manuellt och bromsa separat med bromsarna? Jag har fullt upp med spakarna för broms och styrning in i kurvorna...
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Har nu spelat igenom stora delar av spelet och jag är fortfarande nöjd och tycker min recension håller än.

Starterna är svåra att få till och det känns som om spelet har det inbyggt att man inte ska kunna göra det för bra. Jag lyckas oftast hålla min position men ibland tappar jag. Jag har aldrig vunnit någon position.

Igår kväll körde jag raceweekend på Jerez (bara för att är nästa race i verklighetetens mgp) och det är en klart kul bana. En detalj med just Jerez är att övriga förare är oerhört snabba och envetna, ai är inte samma på alla banor. För att komma topp 10 på griden under kvalen måste man nästan engagera sig i chassie och däck. Faktum är att jag hittills inte kommit bättre än 3:a på denna bana. Det gör den desto roligare för på vissa banor i spelet (t.ex. Austin) vet man att man nästan alltid kommer på pallen, ofta 1:a och det minskar såklart spänningen.

Jag antar att spelkontrollens layout och hur man väljer att använda knappar och spakar är avgörande för körningen. Mina inställningar:

Gasa. Right trigger
Frambroms. Left trigger
Tuck in. GUL
Växla upp (1-6) RÖD
Växla ned (6-1) GRÖN
Bakbroms BLÅ
Styra hö-vä. Left stick
Rider "situp". Left stick (dra bakåt...)

All kontroll är ju högst personlig men för mig funkar denna bäst. Eftersom tuck in påverkar hojens fäste vill jag kunna påverka funktionen. Då tuck in oftast sker under acceleration passar det bra att styra med toppen av höger tumme. Resten av tummen sköter uppväxlingen. Samma med att flytta föraren vid broms inför kurva då man ofta vill använda luftmotståndet som uppstår när föraren sitter upp. Därför kör jag den separat med "lett stick". Bakbromsen vill man oftast släppa före frambromsen och då passar det fint att kontrollera bakbromsen med tummen i kombination med nedväxling eftersom momenten oftast hänger ihop.

Avslutningsvis, det är säkert ingen eller mycket få som ens hittar detta inlägg men jag passar på att skriva ändå. Det är lite som med barndomens legolåda, man snöar in :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top