Kompressor till garaget, vilken skall jag välja ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Funderar på att inhandla en kompressor att sätta i garaget, för enklare jobb.

lossa lite muttrar med mutterdragare, renblåsning, byta däck
ev. lacka något litet (typ kraschkåpor)

vilken av dessa skall jag välja & varför

den ena har 24 Liter & 10 bars tryck
den andra har 50 Liter & 8 bars tryck

http://www.harald-nyborg.se/kompressor-2-5hk-24l-stanley.html

http://www.harald-nyborg.se/scheppach-kompressor-2-5hk-50l.html


finns det andra prisvärda kompressorer som jag missat i någon annan butik ?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Så stor du har råd med och plats för. Du kommer att bli förbannad på att luften hela tiden tar slut annars då du kommer att hitta fler och fler användningsområden...
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Så stor du har råd med och plats för. Du kommer att bli förbannad på att luften hela tiden tar slut annars då du kommer att hitta fler och fler användningsområden...

Vad han sa Henrik.

Jag köpte själv en liten Stanley på Jula med argumentet att den var väldigt tystgående men tyvärr var den både orkeslös och luften tog konstant slut så jag bytade ut den mot en med mer kraft och större tank.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
orsaken till att jag väljer dessa är storlek, HK & pris

2,5 hk är max med tanke på att det är 220v och att dessa är på ca 2300 - 2500 w
propparna klarar inte mer. (tror jag)

lyset blinkar när jag kör ett element på 2000 watt


men är storlek på tank viktigare än att få 2 bars extra tryck ?
10 bar / 24 liter eller 8 bar / 50 liter ?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag har en liten fan på 24 liter. Visst är det så att luften tar slut ofta om man använder den till mer krävande saker. Men jag har den bara till renblåsning, luftpåfyllning av däck och torrblåsning efter mc-tvätt. Torrblåsningen är mest krävande, då startar kompressorn i ett kör, men fördelen är att den är liten och billig. Min har dessutom 2st kopplingar som är bra eftersom jag vill ha luft i två olika utrymme, det kan vara bra att tänka på.

Min granne har en stor jävla industrikompressor som han knappt använder, däremot tar den upp halva hans källare där den står.

Kör på elektriska verktyg istället om du köper liten kompressor, annars blir det bara halvdant och knappt det.
 

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
kristianstad
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Köper man dom "billigare" luftverktygen så förbrukar i regel dom betydligt mer luft än vad I/R, CP och dom kända märkena!! Ska du använda muttermaskin så köp kvalitet direkt.....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lägg inte så stor vikt i hur mycket den låter, bara att bygga in den i ett hörn med två väggar och ett tak samt en lucka för dränering sen är det käft.

Beprövat.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Lägg inte så stor vikt i hur mycket den låter, bara att bygga in den i ett hörn med två väggar och ett tak samt en lucka för dränering sen är det käft.

Beprövat.

Hur blir kylningen då?
Iom att det är beprövad måste det ju funka. Men tycker det ska bli varmt om den går hårt? :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur blir kylningen då?
Iom att det är beprövad måste det ju funka. Men tycker det ska bli varmt om den går hårt? :)

Kommer inte ihåg specifikationerna ner till det finstilta men det var en Atlas Copco kompressor som räckte till en saxlyft för 3-4 ton i.a.f.. Väggarna stod ganska tight runt kompressorn med bra höjd, säg 2-2.5m även om kompressorn med tank knappast nådde mycket mer än 50-70cm över havet. Är inte hundra på om det var tak på den dock men tyst blev det, visst hör man kompressorn oavsett men inte så att det störde på långa vägar.

Basic konstruktion = kompressorn stod alltså i ett hörn och sedan två ihopskruvade väggar/90° vilka bara var inskjutna mot hörnet så att säga, lätt att flytta på. Sen efter behag om man kör enbart spån eller lägger till någon isolering, luckan för dränering var dock tacksam att ha och en slang ut till en dunk med hål i korken.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kanske inte är helt rätt väg att gå, men är det på gränsen med strömming, så finns det numera 13 A smältsäkringar som passar i 10 A PK (bottenplatta) Då kan man ha en effekt på 2860 W.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kanske inte är helt rätt väg att gå, men är det på gränsen med strömming, så finns det numera 13 A smältsäkringar som passar i 10 A PK (bottenplatta) Då kan man ha en effekt på 2860 W.

Gäller bara att ta hänsyn till trådlängd, trängsel i rören, isolering i väggar, omgivningstemp osv så det inte riskerar att bli för varmt eller för högt spänningsfall.
Det bör bedömmas/räknas på av ett proffs. Å andra sidan så satte elektrikerna som drog om allt i mitt hus 13A på 1,5m2 överallt "för så gör vi alltid nuförtiden"...
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Gäller bara att ta hänsyn till trådlängd, trängsel i rören, isolering i väggar, omgivningstemp osv så det inte riskerar att bli för varmt eller för högt spänningsfall.
Det bör bedömmas/räknas på av ett proffs. Å andra sidan så satte elektrikerna som drog om allt i mitt hus 13A på 1,5m2 överallt "för så gör vi alltid nuförtiden"...

Ja, det finns nog många parametrar att inberäkna. Kanske när allt är nytt så är det helt ok. Då vet dom ju skicket på kablage och så. En gammal kåk kan ju innehålla allt möjligt i kabelväg och rörmaterial. Men alla elektriker jag pratat med i jobbet, säger att det är helt ok att göra så. Till och med revisionsbesiktnings-killen. :tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top