Yamaha MT-09

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Tog faktiskt en liten provtur med den innan jag bestämde mig. Men blött väglag och mycket bilar gjorde att man inte kunde gasa på så mycket. Men bra tryck i rovan! :tummenupp
Det enda jag kan klanka ner lite på är stötdämparna, kändes ganska mjuka, främst bak. Gasresponsen som många recensenter har klagat på tyckte jag inte var irriterande.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Tog faktiskt en liten provtur med den innan jag bestämde mig. Men blött väglag och mycket bilar gjorde att man inte kunde gasa på så mycket. Men bra tryck i rovan! :tummenupp
Det enda jag kan klanka ner lite på är stötdämparna, kändes ganska mjuka, främst bak. Gasresponsen som många recensenter har klagat på tyckte jag inte var irriterande.

Men de är väl justerbara dämpare på den? Kul! När får du den?? Den verkar ju gå upp på bakhjulet jäkligt lätt!!

//Daniel
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Men de är väl justerbara dämpare på den? Kul! När får du den?? Den verkar ju gå upp på bakhjulet jäkligt lätt!!

//Daniel

Jo det är det, får ställa in bakdämpen på hårdaste! Borde ha den i början på april :)
Var så jäkla blött när jag körde så den spann loss istället, men det var gött det med!
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
jag har beställt en mt -09 :banana var på visningen på mascot beställde en direkt en matt grå :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fick denna, i runda slängar så kan man säga att man inte uppgett några fantasishästar iaf.

Ca 120 i rovan vad jag kan se, ser inte helt oävet ut.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Är det någon som har ett reg-nummer på en MT09 eller kan man få pris av Svedea utan reg-nummer utan att behöva ringa och fråga?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tyvärr satt inte regplåten på hojen som jag kikade på, men handlaren ringde Svedea, men jag noterade inte vilket nummer han uppgav.
Men Bilsport & Mc har den, och där behöver du inte regnumret för att kolla online.
Jag jämförde priserna, och skillnaden var ca 10% till Svedeas fördel (3900 jämfört med 4400).
Det kan kanske vara ett riktmärke?
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
jag och polaren beställde var sin grå svarta MT-09 på yamaha i luleå och den sista av dom tot 3 grå svarta gick även den till piteå.så nu är Arrow helsystem beställt.
bara vänta till april :yoparty
 
Last edited:

Bleftny

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha MT 09 - 14
Jag har beställt en på Yamahacenter i Helsingborg, valde en grafitgrå. Grym det är min första motorcykel. Helförsäkringen hamnade på strax över 4000kr/år i Svedia.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
På fredag bestämmer jag mig, någon som har en prisbild av helsystemen i Sverige? Kan det vara värt att importera?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Riktpriset hos Yamaha är 11.500 för Akrapovicsystemet.
Ser att du köper det från till exempel Italien för 8.200 + frakt.
Sedan finns det ju andra, billigare system, som Arrow med flera.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
En amerikansk kille, som har fått sin MT09 (heter FZ09 i usa) berättar om hur han upplever hojen, för det mesta medan han kör omkring. Videon är ganska lång, men jag tycker att han har en del intressant att säga.

 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Ny leksak till våren!!! Beställt en MT-09 grafitgrå idag hos Lingvalls i Gävle. Byter bort "lillgixxern" då gubben blivit för gammal och stel för att krypa ihop på en sporthoj. :)
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Intressant läsning i denna tråd.. Någon som har lust att berätta lite mer ingående om a-mode, standard och b-mode?

Gällande försäkring på Svedea så landade den på 8100 kr helförsäkring/helår för 30+ i Stockholm.
 
Last edited:

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Blir nog Bilsport&mc för mig. Har alltid kört flera SMC-kurser på bana varje år med lilla gixxern. Man lär sig massor och har skitkul. Ännu mer nödvändigt med utbildning nu vid byte av hojtyp. Kollat pris på både Bilsport&mc och Svedia. Skiljer inte mycket i premien. Svedia faller dock bort p.g.a. konstigt undantag vid körning på SMC-kurs. På deras sida http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/ yrar de om att försäkringen gäller bara fartgrupp grön och gul. Någon sån uppdelning finns inte på SMC-kurser så vad Svedia egentligen menar förstår jag inte. Vågar dock inte chansa utan det får bli Bilsport&mc då deras försäkring gäller fullt ut på SMC avancerade kurser på bana.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
På deras sida http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/ yrar de om att försäkringen gäller bara fartgrupp grön och gul. Någon sån uppdelning finns inte på SMC-kurser så vad Svedia egentligen menar förstår jag inte. Vågar dock inte chansa utan det får bli Bilsport&mc då deras försäkring gäller fullt ut på SMC avancerade kurser på bana.

Jag har mailat Svedea och frågat vad som gäller, för detta kan vara en dealbreaker för mig. När jag får svar, så kommer jag dela med mig av det här.
Lasseihamre; Har du koll på prisskillnaden mellan Bilsport&MC och Svedeas märkesförsäkring?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top