Yamaha MT-09

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Någon som har kolll på vad det är för skillnad på dom två akrapovic
systemen för utom utseendet. är det bara att ena har mt-09 logggan på sig eller?
eller någon annan skilnad

Det med den konstiga kroken på är för race-bruk. Således inte godkänt för gata. Ger mer effekt än det andra också...
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
God kväll.
Tänkte höra med experterna här vad ni tror om att köpa ett akra system på plats i Slovenien? Är det möjligt att kunna köpa direkt från fabrik där och skulle priset isf bli billigast möjligt? Anledningen till att jag frågar är för att jag ska eurotripa neråt Europa med start på fre, funderade då på om det är värt att svänga förbi Slovenien då.

Tack
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
mt-09 akrapovicAKS-Y9R1-HAFT.jpgmt-09akrapovicuntitled.png
var mellan dessa jag undrade om det var annat än usendet och pris som skiljer
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Har själv fått ett set Metzeler sportec m7 rr idag med posten. Hoppas på stor skillnad mot originaldäcken!
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Riktigt snyggt. Passar utseendemässigt till mt-09...Är det streetlegal och vad gick det på?

Det beror på vad du menar, inget man gör på ett nytt fordon är ju lagligt i och med att hojen är helfordonsgodkänd men jag tror aldrig man skulle åka dit på en flygande besiktning med en hoj. Den kommer antagligen gå genom besiktning med detta system dock om man sätter dit dom medföljande db-killersena.
Jag gav 5000 kr från eBay, bra pris på ett helsystem :)
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Det beror på vad du menar, inget man gör på ett nytt fordon är ju lagligt i och med att hojen är helfordonsgodkänd men jag tror aldrig man skulle åka dit på en flygande besiktning med en hoj. Den kommer antagligen gå genom besiktning med detta system dock om man sätter dit dom medföljande db-killersena.
Jag gav 5000 kr från eBay, bra pris på ett helsystem :)

Bra pris :)

Jag jämför mot akrapovic; det kan väl inte vara så att yamaha sverige säljer ett helsystem som gör att den kommer underkännas på besiktningen/flygande db-kontroll...? ! Behövde du mappa den efteråt?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Bra pris :)

Jag jämför mot akrapovic; det kan väl inte vara så att yamaha sverige säljer ett helsystem som gör att den kommer underkännas på besiktningen/flygande db-kontroll...? ! Behövde du mappa den efteråt?

På pappret tror jag faktiskt inte att akra är lagligt heller, det ska inte göras några ändringar från original alls men som sagt tror jag inte man skulle åka dit på det.

Jag kommer behöva mappa om den, den bluddrar lite men den går absolut inte dåligt snarare mindre ryckigt än tidigare.
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
View attachment 408842
Monterade helsystem från IXIL idag, låter gött :D

Kul! Du köpte IXIL:en jag tipsade om och du vart nöjd ser jag! Monterade du på det själv? Jag ser att du tror den måste mappas om för den bluddrar. Har du kollat vad det kommer landa på? Har inte beställt den själv än men funderar starkt på det. Gillar utseendet på den 2 pipiga som fan. Hade ju en själv på min XJ 6 och var extremt nöjd med ljud och allt.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Kul! Du köpte IXIL:en jag tipsade om och du vart nöjd ser jag! Monterade du på det själv? Jag ser att du tror den måste mappas om för den bluddrar. Har du kollat vad det kommer landa på? Har inte beställt den själv än men funderar starkt på det. Gillar utseendet på den 2 pipiga som fan. Hade ju en själv på min XJ 6 och var extremt nöjd med ljud och allt.

Yes, det var tack vare dig faktiskt, annars hade jag nog inte hittat dom ;)
Ja jag monterade det själv, gick hur smidigt som helst, lite skillnad mot att byta på en bil där allting rostat fast.
Det finns färdiga mappar som IXIL gjort så man behöver bara köpa en PC5 och ny luftburk så tankar man i den färdiga mappen i PC5an och kör, tror PC5 och luftburk kostar 5000 till ungefär. Visst man kan ju bänka och göra en custommapp men då är det 3000 till och man kan ju testa hur det blir med detta.

Framförallt låter den gött nu :D
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Är sugen på en mt09 men hört mycket om kamkedjan som de verkar va en del strul med, är de något man bör tänka på när man köper beg och är de något mer man ska fundera på om den gått ett par hundra mil bara? Någon som säljer här kanske?
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Är sugen på en mt09 men hört mycket om kamkedjan som de verkar va en del strul med, är de något man bör tänka på när man köper beg och är de något mer man ska fundera på om den gått ett par hundra mil bara? Någon som säljer här kanske?

ska säkert inte vara någon fara med kamkedjan du har ju 5 års garanti på hojen, så blir det problem tar yamaha det
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
ska säkert inte vara någon fara med kamkedjan du har ju 5 års garanti på hojen, så blir det problem tar yamaha det, har kört 300 mil med min har inte behövt fylla på olja den ligger stabilt efter 100 mil servicen,ändå har jag kört rätt hårt ibland, en sådan sak är skönt att den inte drar nån olja iallafall :tummenupp
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hur är den att lasta på?
Har fått tag i en som jag ska ha över helgen, så jag tänkte klämma fast en dufflebag av modell mindre på passagerarplatsen m.h.a lastnät och spännband. Nån som har tips på hur man får fast det på ett bra sätt?
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Känner att jag vill ha ett bättre nyp i frambromsen, någon som har koll på hur mycket bättre det kan bli med dyrare belägg?
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Är sugen på en mt09 men hört mycket om kamkedjan som de verkar va en del strul med, är de något man bör tänka på när man köper beg och är de något mer man ska fundera på om den gått ett par hundra mil bara? Någon som säljer här kanske?

min är till salu pga av jag har fler hojar hinner bara åka på en av dom :(
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur är den att lasta på?
Har fått tag i en som jag ska ha över helgen, så jag tänkte klämma fast en dufflebag av modell mindre på passagerarplatsen m.h.a lastnät och spännband. Nån som har tips på hur man får fast det på ett bra sätt?

Jag spände med två stroppar diagonalt från passagerarfotpinnenes fäste på ena sidan och till regplåtshållarens fäste på andra sidan.
Funkar kanske bara om du har original regplåtshållare, men har funkat bra de 300mil jag kört med packrullen.
DSC_1246_resize.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top