Yamaha MT-09

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det spräckte semesterbudgeten en aning, men det fanns ett alternativ såg jag.
Man kan ta 7 dagar i finkan istället.
Osäker dock på om det går för oss utlänningar.
Men annars skulle man ju kunna ta en semestervecka i Norge, läsa lite böcker och filosofera...
Tre "prickar" på körkortet också, för den norska delen, och vid nio prickar så ryker lappen för en norrman.
Men för oss svennar så skickas det för åtgärd i Sverige, så jag vet inte vad som händer då :va
Nä, håll kolla på skyltarna när ni är i Norge, och "sträck ut" på väl valda ställen, för det är ett vackert land :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som har koll på vad 1000mila servicen kostar hos sinhandlare?

Fick pris på 2900:- hos min handlare i gbg och tycker det är lite saftigt, de tog också 2000:- för 100mila, har hört att vissa verkstäder är mycket billigare.

1400:- för 100mils och 2200:- för 1000mils servicen kostar det i Nässjö.



Posta gärna pris och vart ni servat!

//K
 
Last edited:

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Någon som har koll på vad 1000mila servicen kostar hos sinhandlare?

Fick pris på 2900:- hos min handlare i gbg och tycker det är lite saftigt, de tog också 2000:- för 100mila, har hört att vissa verkstäder är mycket billigare.

1400:- för 100mils och 2200:- för 1000mils servicen kostar det i Nässjö.



Posta gärna pris och vart ni servat!

//K

Har du redan hunnit köra 1000 mil? bra jobbat i så fall. Är själv uppe i ca 300. Någon som bytt däck ännu? Vad blev valet i så fall. Både angel gt och road 4 verkar bra. Jag betalade just under 1800 för min 100-mila i Luleå.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej,

Nån som kört med skjuts? Ska man betrakta Mt-09 som en ren solohoj?

Att skjutsa en liten nätt brud på 55 pannor gick bra med dämpningen uppskruvad till det styvaste. Inte längre tripper men en dagstur gick bra.

Har du redan hunnit köra 1000 mil? bra jobbat i så fall. Är själv uppe i ca 300. Någon som bytt däck ännu? Vad blev valet i så fall. Både angel gt och road 4 verkar bra. Jag betalade just under 1800 för min 100-mila i Luleå.

Pilot Road 4, har funkat bra hittills! Ungefär 60 mil in på dem.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Byte bakdäck i dag efter fått en glasbit i däcket ,men det var nästan slut ändå kanske 100 mil kvar då jag har kört 220 mil endast på originaldäcket dunlop sportmax, satte på pilot road 3 kört 16 mil med det i dag funkar kanon.
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Fick lov att lämna in min mt-09 i dag effter 200 mil kamkedjesträckaren verkar ha lagt av, den raslade regält.
så får se vad dom säger när dom plockat isär.
verkstan skulle skicka reklamation till yamaha direkt, så får hoppas det går fort.
Någon fler här som råkat ut för det eller är jag enssam
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Fick lov att lämna in min mt-09 i dag effter 200 mil kamkedjesträckaren verkar ha lagt av, den raslade regält.
så får se vad dom säger när dom plockat isär.
verkstan skulle skicka reklamation till yamaha direkt, så får hoppas det går fort.
Någon fler här som råkat ut för det eller är jag enssam

Många i USA har haft rasslande ljud pga kamkedjesträckaren, även ett par haverier. Det borde komma fler i Sverige med tiden. Är dock inte så orolig eftersom yamaha sverige vet om det och det ju är lång garanti kvar. Håll oss uppdaterade Hur det går!
 

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Fick lov att lämna in min mt-09 i dag effter 200 mil kamkedjesträckaren verkar ha lagt av, den raslade regält.
så får se vad dom säger när dom plockat isär.
verkstan skulle skicka reklamation till yamaha direkt, så får hoppas det går fort.
Någon fler här som råkat ut för det eller är jag enssam

Reklamerade min kamkedjesträckare i måndags. Har börjat få ett konstigt rassel/tick mellan 3-5000 varv. Då har hojen bara gått drygt 90 mil. Men jag skulle få den utbytt på garantin, bara det att delen är restad och inte blir bytt förrän i juli.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Gött att dom tar ansvar, tycker min rasslar men inte oroväckande högt , får hålla koll på det finns ju garanti i 5 år :tummenupp
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Funderar på hur man ska göra om regskylts hållaren och blinkers, någon som har byggt om sin ?
Köpt eller byggt eget?:hej
 

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Funderar på hur man ska göra om regskylts hållaren och blinkers, någon som har byggt om sin ?
Köpt eller byggt eget?:hej

Beställde min hoj med Yamahas egen "tidy tail", som är en klar förbättring från originalet. Har sett en del eftermarknadslösningar som också ser helt ok ut.

Imorgon så monterar jag även Rizomas Avio 21 blinkers... fått vänta lite på monteringsplattor och kabeladapters eftersom jag inte vill klippa dom som redan sitter där.

Tror bestämt att jag ska plocka ur db-killern ur Acra-pipan också, nu när 100-mila är ur vägen.
 
Last edited:

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Funderar på hur man ska göra om regskylts hållaren och blinkers, någon som har byggt om sin ?
Köpt eller byggt eget?:hej
IMG_0844.jpg

Gjorde en enkel lösning :D skylten sitter i en plåtbit jag anpassade och fäste i samma hål som original läppen sitter i. Sen köpte jag självhäftande avlånga blinkers som sitter på skjuts pinnarna som jag även tonat svart så man ser dem knappt om man ej blinkar. Hittade dem på ebay!
Blinkersen är ju ej godkända men lyser fan bättre än original när det är mörkt.:tummenupp
 

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Provade att ställa upp co värdet till 14 igår. Gjorde stor skillnad. Den "hackiga" gasen blev betydligt mjukare. Ska tydligen vara bra för vridkurvan också speciellt om man har ett akra system.... Värt att testa!

Ställde upp mitt CO till 14 idag.... helt annan tomgång och inget ryckigt gassvar.
Man känner dessutom på lukten vid tomgång att det är en fetare blandning.

Kan eventuellt gå lite varmare vid normal körning. Får undersöka vidare imorrn...
 
Last edited:

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Ställde upp mitt CO till 14 idag.... helt annan tomgång och inget ryckigt gassvar.
Man känner dessutom på lukten vid tomgång att det är en fetare blandning.

Kan eventuellt gå lite varmare vid normal körning. Får undersöka vidare imorrn...

Testade också att ställa upp CO till 14 idag. Instämmer helt med er som testat tidigare. Tack för tipset johnron. Mycket lugnare gassvar. Måste erkänna att jag inte trodde det kunde kännas någon skillnad men det är som natt och dag efter denna justering. Märkte inget negativt. Man frågar sig dock varför inte denna inställning är gjord från början.
Tänkte ta en liten kortrunda bara för att prova men med den körglädje denna hoj besitter så blev det drygt 20 mil. :lol
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Testade också att ställa upp CO till 14 idag. Instämmer helt med er som testat tidigare. Tack för tipset johnron. Mycket lugnare gassvar. Måste erkänna att jag inte trodde det kunde kännas någon skillnad men det är som natt och dag efter denna justering. Märkte inget negativt. Man frågar sig dock varför inte denna inställning är gjord från början.
Tänkte ta en liten kortrunda bara för att prova men med den körglädje denna hoj besitter så blev det drygt 20 mil. :lol

Funkade bra för mig med!

Kan tänka mig att det har att göra med utsläppsregleringar o.s.v.
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Är lite nyfiken på det här med CO värdet många skriver om. Om man skulle ändra det gäller fortfarande garantin osv? Finns det inget som kan ta skada på något sätt av den inställningen?

Sen är jag riktigt sugen på att skaffa någon form av helsystem/slipon.. Vill dock inte lägga ner på tok för mkt pengar. Tycker hojen i orginal låter för lite och skulle vilja få lite tuffare ljud iaf. Är inte ute efter mera effekt så mappa om o PC vill jag inte betala för ifall det inte är ett måste? Några tips och ideér är jag väldigt tacksam över.
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Sen är jag riktigt sugen på att skaffa någon form av helsystem/slipon.. Vill dock inte lägga ner på tok för mkt pengar. Tycker hojen i orginal låter för lite och skulle vilja få lite tuffare ljud iaf. Är inte ute efter mera effekt så mappa om o PC vill jag inte betala för ifall det inte är ett måste? Några tips och ideér är jag väldigt tacksam över.

Hittade denna själv från IXIL. http://mctech.dk/shop/ixil-hyperlow-kpl-system1/
Tycker det är rätt sjysst med 2 pipor. Hade någon liknande till min XJ6 och den lät hur bra som helst. Någon som kanske redan satt dit denna eller har något annat liknande med bra prisbild?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top