Yamaha MT-09

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
10272838_10202896323362691_96860633_o.jpg
Fixat till baken lite! Får nog bli en Rizoma baklampa också.
Någon som kan se blinkersen?;)
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Nu hänger jag inte med? Bytt läge på gasvajern? Var i så fall? Är det gashandtaget som syns på bilden?
Ja det är gas handtaget som syns på bild, det högra är original, det vänstra omgjort.
Samma läge på vajern. Det som är gjort är att det är bort slipat så utväxlingen för vajern blir mindre i början.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
upplever inte gasen så jobbig nu, fast man kör i A-läget i staden,har väl lärt mig att köra mjukt med den nu :)
 

Palle666

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Norberg
Hoj
2014 Yamaha MT-09SR
Tjena...kul med ett mt09 forum där man kan stöta o blöta erfarenheter.
Haft min på 100mila, så nu har man hunnit känna på pärlan, och efter
justering av fjädringen så har jag inget förutom den värdelösa varvräknaren
att klaga på.

Fjädrings setup som passar mina 78kilo perfekt

Framgaffel: retur 0,5varv ut förspänning 5ringar
Bakstötdämpare: retur 0,5varv förspänning läge 4
alla varv räknat från fullt inskruvat läge
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Tjena...kul med ett mt09 forum där man kan stöta o blöta erfarenheter.
Haft min på 100mila, så nu har man hunnit känna på pärlan, och efter
justering av fjädringen så har jag inget förutom den värdelösa varvräknaren
att klaga på.

Fjädrings setup som passar mina 78kilo perfekt

Framgaffel: retur 0,5varv ut förspänning 5ringar
Bakstötdämpare: retur 0,5varv förspänning läge 4
alla varv räknat från fullt inskruvat läge
Väldigt likt mina inställningar, väger 81kg
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
143 mil körda 17 mil kvar tills man kan börja krama ur den ordentligt :D inget att klaga på kraft finns på alla växlar mycket nöjd med köpet :tummenupp
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Måste säga att bakhjulet slits fort, körs visserligen rätt hårt men att det är i princip sopslut efter 350 mil?
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Har noterat en rejäl touringplatta redan efter 120 mil. Kommer nog att beställa hem Pilot 3 eller super sport. Har även noterat ett ordentligt oväsen på 6ans växel i 100. Ingen annan som hört? Har även haft lite trubbel med att få i 3an vid gaspådrag. Sen när jag nån gång lyckades stanna med 3an el 4an i, så vägrade den att flytta växlar utan att släppa ut kopplingen lite när jag skulle till neutralen. Lite småfel som gör att jag inte är helt nöjd, med en förövrig kanonhoj.
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Har även noterat ett ordentligt oväsen på 6ans växel i 100. Ingen annan som hört?

Känner igen det du beskriver om oljudet på 6:an runt 100. Transmissionsljud? Låter som en gammal traktor. Hörs vid jämn fart - när motorn "drar" och även vid avslag. Inget från motorn utan måste vara växellådan eller nåt. Kan höras lite på övriga växlar också vid runt 4000 varv men inte alls som på 6:an. Testat att släppa lite på kedjan för den var väldigt hårt spänd men ingen skillnad. Tänkte ta det med mekanikern vid 100 milaservicen.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag undrar om det inte borde vara möjligt att ta insatserna från en R1 eller R6 gaffel och förlänga dem så att de passar på MT09?

Är det någon som vet om gängstigning och diameter i "locken" upptill är desamma? Nedtill borde man ju kunna svarva/fixa till nästan vad man vill, dessutom med förlängare. Så länge det inte är öppet oljebad så borde inte det göra någon skillnad hur djupt insatsen ligger i oljebadet.

Någon som har ideer?

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Nej, ecun är original.
Kanske är det acran som är skillnaden, men jag glömde nämna att de även moddade luftburken lite genom att såga av en bit av en "snorkel" , eller vad jag ska kalla det.
Det bör ha förbättrat luftflödet lite och bidrar nog.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan få ut lite mer om man zappar ECUn och lägger om tändningen lite, plus att man tar bort katalysatorn från akrasystemet.

Vore kul att se hur stor skillnad det gör!

Stoltec moto lägger tydligen om tändningen någon grad när han programmerar om ECUn. Kan tänka mig att den är ställd för att acceptera lite lägre kvalitet på soppa. Men i sverige har vi väl ganska bra soppa?

Vill minnas att just tändpunkten kan ställas tidigare med fler hästkrafter som resultat, om man har bättre soppa? Men jag kanske blandar ihop det med att man kan ha högre kompression med bättre soppa.

//K
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Provkörde en mt09 i helgen.
Lånade en på MC-varuhuset när jag bytte däck på min Superduke.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det var en riktigt kul och lättkörd hoj med mycket trevlig och oväntat stark motor.
Power Wheelies på 2:an var inga större bekymmer :yoparty

Det enda negativa var för mig personligen att den köndes lite trång för mina 190cm.
Annars är det mycket hoj för pengarna:tummenupp

Mvh
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Så nu kan man använda den fullt ut :yoparty tycker den går bättre än min förra hoj honda vtr firestorm
yamaha ska ha beröm för den silkeslena motorn med bra dragkraft, kan bli svårt att behålla kortet i sommar om man inte väljer när man ska dra på :hihi
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
tillbaka efter en tur i dag, jävlar den går riktigt bra nu när man kan varva ur den ändå slår jag av på gasen finns mer att ge, 150kmh på 3 ans växel inga problem
mycket nöjd :D
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
20140501_111754.jpg

Årets 1:a majrunda i Norrbotten avklarad. Ca 1000 motorcyklar deltog i år, och körde en sträcka på ca 20 mil, "fyrkanten runt". Mt:n drar blickar helt klart, fast mest fick en Ducati Panigiale 1090, eller något liknande. Såg en annan MT09 i alla fall. Var var ni andra norrbottningar ;)
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
View attachment 404456

Årets 1:a majrunda i Norrbotten avklarad. Ca 1000 motorcyklar deltog i år, och körde en sträcka på ca 20 mil, "fyrkanten runt". Mt:n drar blickar helt klart, fast mest fick en Ducati Panigiale 1090, eller något liknande. Såg en annan MT09 i alla fall. Var var ni andra norrbottningar ;)

Självklart var man där :yoparty
Vi hade ju vädrets makter med oss, inget regn.
Några bilder finns här:
http://www.beabknutters.se/Majrundan2014.htm

Välförtjänt "After-Bike" med bastu har sedan avnjutits !
after_bike.jpg
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Blev en Street Triple för mig istället.

Om det är någon i stockholmstrakten som är sugen på ett par splitternya svarta korta broms och kopplingsgrepp till MT-09 så kan ni få mina för 150 spänn. Skicka pm vid intresse.
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Den rundan missade jag men å andra sidan så var jag på väg hem från Borås med min splitter nya 2014 Audi A4 Allroad :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top